Hvad nu hvis det var et webbureau i samme by som dig, der tog 15-20% af din omsætning. I har samme priser, men kommunen giver dem tilskud til husleje, EL, vand og varme. Samtidig er det nærliggende at placere kommunens ordrer hos dem, frem for dig.
Jeg tror du misforstår noget Nikolaj.
Jeg giver dig skam ret i at hvis det ér konkurrence forvridende (For at det kan være konkurrenceforvridende så kræver det jo direkte at de andre MISTER kunder og ikke bare en forskel i omkostninger)
1. Kommuner går i forvejen (og har altid) headhuntet virksomheder til deres kommune ved at give afslag på både lejepriser i kommunalt ejede byggerier og grunde mv. Jeg har kendt virksomheder i odense kommune der blev ringet op mens de havde kontorer i KBH, og blev tilbudt husleje priser man ikke kunne sige nej til, for at flytte deres omsætning til odense kommune.
Så den slags eksisterer skam i stor stil og vil da også altid være konkurrence forvridende, men sådan er virkeligheden. Det er der skam ikke noget nyt i.
2. Du kan ikke sammenligne en service ydelse der samtidig aflaster kommunens økonomisk ansvar, med en service ydelse der ikke gør. Det giver sig selv at når de kan flytte en del af deres ansvar over på en privat ejet virksomhed så kan de holde en del af deres omkostninger nede, hvilket gavner den kommunale økonomi og udgifterne her.
3. Nu kan jeg ikke tale om den konkrete situation i Holstebro, da jeg ikke kender deres forhold og hvem deres kunder er. Men nu skal man jo også huske på at overveje om man sammenligner det samme kundegrundlag. Her på Amino mister jeg da også en stor del af mit marked til "designere" der ikke betaler for deres software licenser, eller laver sort arbejde.
Men faktum er jo også at deres kunder , sjældent kan sammenlignes med min ønskede målgruppe af kunder, så i stedet for at spilde mig tid på at være irriteret over dette, så fokuserer jeg mere på de virksomheder der netop ER min målgruppe, og således ser jeg det ikke som værende så pokkers konkurrenceforvridende, selvom det naturligvis presser priserne ned på markedet.
Så for at jeg skal kunne se et direkte problem i cafe historien her, så skal der være meldt direkte ud fra de naboliggende cafeer at de rent faktisk mister en del af deres primære målgruppe, som følge af tiltaget.. Og ikke blot ondt i røven over at de får tilskud, når det tilskud jo rent faktisk er med et socialt ansvar, der aflaster kommunen på så mange andre punkter.
Men igen.. alt sammen meget teoretisk, og der skal nogle kolde facts på bordet (andet end at de får tilsukd) , før jeg kan vurdere og se, om jeg synes det er ok, eller ej. Der er jo en verden til forskel.