Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når tingene ikke virker - ansvar?

Side 2 ud af 6 (52 indlæg)
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke en dandomain shop. Det er eseller med navision. Problemerne ligger i at eseller fejler i replikeringen fra navision - så jeg tror ikke det er noget en ekstern kan hjælpe med. Derudover kan det jo ikke være rigtigt at jeg skal ud og hyre ekstern hjælp til noget som er en fejl i systemet.

Men mest træls er det nok at få at vide at det ikke er vigtigt nok...

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 20:17

Det må være webshopens problem

Eller må man finde en anden webshop.

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 20:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Uden at kende til din aftale med leverandøren, er det jo svært at komme med noget konkret i relation til den situation du sidder i. Kigger man mere generelt på problemstillingen så kan udbydere rigtigt nok fraskrive sig det meste ansvar, og det er helt normalt at det gøres i stor udstrækning indenfor hostingbranchen.Er der noget forkert i det? Det synes jeg ikke nødvendigvis, og jeg vil også tro det er gældende indenfor mange andre brancher hvor der leveres noget driftskritisk. De fleste leverandører ved jo godt at det er i deres egen interesse at løse problemerne hurtigst muligt, selvom de har fraskrevet sig ansvaret, da de ellers risikerer at miste kunden og skade deres eget omdømme, hvorfor det ofte ikke et problem at udbyderne har gjort som de har.

Ved de fleste seriøse udbydere vil der dog være defineret en SLA (Service Level Agreement) der definerer serviceniveauet i form af maximale reaktionstider, kompensationsmuligheder etc., som man kan forholde sig til i tilfælde af driftsproblemer - og ofte kan man mod merbetaling få en forbedret SLA i forhold til den der som standard følger med. De færreste vælger dog at gøre dette, selvom deres drift er kritisk for deres forretnings økonomi, da de fleste jo bare vil have det så billigt som muligt. Nuvel, selvfølgelig virker det måske dumt at betale 500-1000 kr. mere pr. måned for noget hvor man føler at man får nøjagtigt den samme ydelse som hvis man ikke betalte det, men hvis man en dag kommer i en situation med nedetid så kan man jo hurtigt miste flere penge i tabt indtjening end det man ville have betalt ekstra for den bedre SLA.

I dit konkrete tilfælde ville jeg, dog igen uden at kende sagens detaljer, efterfølgende som minimum bede udbyderen om en redegørelse for hvorfor problemet er opstået, hvad de vil gøre for at det ikke sker igen samt en forsikring om at du i tilfælde af lignende problemer i fremtiden ikke kan risikere at skulle vente i flere døgn før de kigger på det. Nogen form for erstatning for tabt omsætning skal du dog næppe forvente, men du kan måske få krediteret noget af din leje hvis du presser på.
Tilmeldt 27. Dec 09
Skrevet kl. 20:47

Er ikke opsigelse af samarbejdet noget man kan true med?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:20

Helle - houseofkids.dk:

Det er ikke en dandomain shop. Det er eseller med navision. Problemerne ligger i at eseller fejler i replikeringen fra navision - så jeg tror ikke det er noget en ekstern kan hjælpe med. Derudover kan det jo ikke være rigtigt at jeg skal ud og hyre ekstern hjælp til noget som er en fejl i systemet.

Men mest træls er det nok at få at vide at det ikke er vigtigt nok...

Hej Helle,

Kort sagt, nej det burde ikke være sandt med nedetid - men det er meget tit en kombination af hvilken udbyder(e) man vælger og hvilket produkt man har bestilt.

Der er rigtigt rigtigt mange måder at lave shoppe på, men de fleste shoppe kører blot på et tyndt set up, hvor hvis noget går galt, går det ofte rigtigt galt.

Det man kan gøre ved det er, at investere i et system som for det første kører på et cloud setup, hvor det er spejlet. (måske dyrer start investering, og hostingen er nok ikke noget der kun koster 299 ;-) )

Derudover kombinere det med meget ofte backup - og! Have en meget præcis aftale med eventuel gendannelse og fejlretnings garanti, således at man i den serviceaftale, aftaler at de måske skal gå igang indenfor x timer på hverdag i business time, og måske være løst inden for x antal timer. (ikke helt billigt)

Dernæst, eventuelt have et parallelt setup man kan slå-hen-på hvis det går ned, måske med en 10-15 min forsinkelse spejling. (Dyr løsning).

Derudover vil jeg hvis jeg var dig, vælge en meget åben shop, eventuelt få udviklet en selv, hvor man ejer al-koden - også lave en god aftale med 1-2 eksterne bureauer, som kan gå ind og hjælpe dig, hvis din primærer leverandør svigter. Den 1-2 eksterne, kan du også bede om at tage backup, til deres egen lokalition, således at de eventuelt har en "redningsplan", hvis nu din primære udbyder virkeligt skulle komme på problemer.

Husk aldrig bare købe et produkt, til noget driftkritisk - men du skal have konkrete aftaler på plads, om hvad i forventer af hinanden - og eventuelt overvågning af dine services - således at både din udbyder og dig bliver informeret på email/sms når det går ned.

Det er umiddelbart den perfekte løsning for dig! Problemet er bare at den koster kassen, i forhold til en standard webshop :-) Det er også temmeligt over-kill, når man tænker på hvor stabilt langt de fleste servere faktisk kører. Vi har ikke problemer med vores servere hvert år. :-) Men vi har en kunde, der praktisk talt kører med overstående set up, lige bortset fra at vi er deres eneste leverandør. :-)

Tilmeldt 27. Dec 09
Skrevet kl. 21:34

Helle - houseofkids.dk:

Thomas Frost:
Alternativt skal du gøre som det firma jeg arbejdede for tidligere. Vi havde vores egen server og vores egne serverfolk. Men igen er jeg ikke sikker på du egentlig ønsker at betale for den slags. Problemet er du ønsker noget der er meget dyrere end det du ønsker at betale :)

Synes nu nok at omkring 80.000 årligt ligger i en meget pæn ende... og nu er det jo ikke lille lises bolcheshop vi snakker om... Der er 7 personer der skal have løn hver måned.

Hvad er det for ydelse du har købt hos eseller?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:01

Michael_N1973:

Hvad er det for ydelse du har købt hos eseller?

Hvis du har brugt 80 tkr, så er det sikkert inklusiv udviklingen? :-)

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 23:34

Helle - houseofkids.dk:

Thomas Frost:
Alternativt skal du gøre som det firma jeg arbejdede for tidligere. Vi havde vores egen server og vores egne serverfolk. Men igen er jeg ikke sikker på du egentlig ønsker at betale for den slags. Problemet er du ønsker noget der er meget dyrere end det du ønsker at betale :)

Synes nu nok at omkring 80.000 årligt ligger i en meget pæn ende... og nu er det jo ikke lille lises bolcheshop vi snakker om... Der er 7 personer der skal have løn hver måned.

Jeg tager mine ord i mig igen Embarrassed

Med den pris burde de arbejde om natten på at løse dit problem. Det er sgu da grotesk at man betaler 80.000,- og de så ikke ser på problemerne og løser dem straks der er noget.

Jeg kan virkelig godt forstå din irritation!

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 23:35

Beløbet er diverse abonnement udgifter samt navision brugere. Ingen udvikling - den kommer oveni.

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 23:42

Sune Christesen:
I dit konkrete tilfælde ville jeg, dog igen uden at kende sagens detaljer, efterfølgende som minimum bede udbyderen om en redegørelse for hvorfor problemet er opstået, hvad de vil gøre for at det ikke sker igen samt en forsikring om at du i tilfælde af lignende problemer i fremtiden ikke kan risikere at skulle vente i flere døgn før de kigger på det. Nogen form for erstatning for tabt omsætning skal du dog næppe forvente, men du kan måske få krediteret noget af din leje hvis du presser på.

Det lyder fornuftigt - tak for dit skriv. Jeg vil få lavet en aftale med det jeg kan forvente fra deres side - og så må vi se om det kan være tilfredsstillende.

Faktisk er det også frustrerende at man ikke kan få fat i nogen i weekenden. Hvis der sker noget - så er der intet jeg kan gøre. Her burde der også være en eller anden form for livline man kunne benytte i værste tilfælde.

Side 2 ud af 6 (52 indlæg)