Hej Jeg har et firma med to ansatte. De er begge ansat som sælgere. Jeg har lavet en individuel medarbejderkontrakt og lønaftale med hver af medarbejderne. HK Handel har nu kontaktet mig med krav om at jeg skal lave overenskomst med HK. Kan de tvinge en til at lave overenskomst med HK. Den ene af mine ansatte er medlem af H, men hun har ikke selv bedt HK om at kontakte mig.. Jeg har talt med mine medarbejdere om forslaget om at lave en overenskomst med HK. Medarbejderne er meget tilfredse med Løn og arbejdsforhold og stiller ikke noget krav om en overenskomst. De er ansat under funktionærloven og har som sagt rigtig gode forhold. Jeg har ikke lyst til at lave overenskomst med HK blandt andet fordi det er administrativt besværligt. Jeg skal oprette en uddannelseskonto til medarbejderne, oprette pension hos HK m.m. Det er både administrativt besværligt og jeg vil hellere forhandle med den enkelte medarbejder end med HK. Så jeg kunne godt tænke mig at høre om nogen af jer kender noget til området, og om HK kan tvinge mit firma til at lave overenskomst med dem.. Morten |
Hejsa,
HK eller en anden fagforening kan IKKE tvinge dig til at lave overenskomst, men de kan finde på at ligge
et unødvendigt stort pres på dig, for at tvinge den igennem... "Lav overenskomst med os, eller vi fortæller hvor
dårligt du behandler dine medarbejder....." Fagforeninger har et godt netværk som de ikke tøver med at udnytte.
Der har jo været flere sager omkring blandt andet 3F, da de hed SID, som lavede en blokade på en produktions-
virksomhed i Herning, som standsede virksomheden i flere dage/uger. Ejeren af virksomheden valgt at trodse
SID og som modspil fyrede de alle ansatte og flyttede virksomheden til udlandet.
Der var også en sag omkring Vestas, mener jeg..., hvor Dansk el-forbund ville lave sær-aftale for alle ansatte
som arbejde med strøm/styring.. Sagen endte med at Vestas lavede opsigelse på alle strøm/styring ansatte,
og ville kun annullere disse opsigelser hvis Dansk el-forbund trak deres tvangs-aftale tilbage.
Det kan være svært at kæmpe imod en stor organisation, men da du endnu kun har 2 ansatte, vil det blive ALT
for dyrt for dig, og du vil miste meget af din fleksabilitet.
Jeg siger: KÆMP for din ret!! - du har loven på din side!
/PBL
HK eller en anden fagforening kan IKKE tvinge dig til at lave overenskomst, men de kan finde på at ligge
et unødvendigt stort pres på dig, for at tvinge den igennem... "Lav overenskomst med os, eller vi fortæller hvor
dårligt du behandler dine medarbejder....." Fagforeninger har et godt netværk som de ikke tøver med at udnytte.
Der har jo været flere sager omkring blandt andet 3F, da de hed SID, som lavede en blokade på en produktions-
virksomhed i Herning, som standsede virksomheden i flere dage/uger. Ejeren af virksomheden valgt at trodse
SID og som modspil fyrede de alle ansatte og flyttede virksomheden til udlandet.
Der var også en sag omkring Vestas, mener jeg..., hvor Dansk el-forbund ville lave sær-aftale for alle ansatte
som arbejde med strøm/styring.. Sagen endte med at Vestas lavede opsigelse på alle strøm/styring ansatte,
og ville kun annullere disse opsigelser hvis Dansk el-forbund trak deres tvangs-aftale tilbage.
Det kan være svært at kæmpe imod en stor organisation, men da du endnu kun har 2 ansatte, vil det blive ALT
for dyrt for dig, og du vil miste meget af din fleksabilitet.
Jeg siger: KÆMP for din ret!! - du har loven på din side!
/PBL