Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overenskomst med HK - Tvang ?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har et firma med to ansatte. De er begge ansat som sælgere. Jeg har lavet en individuel medarbejderkontrakt og lønaftale med hver af medarbejderne. HK Handel har nu kontaktet mig med krav om at jeg skal lave overenskomst med HK. Kan de tvinge en til at lave overenskomst med HK. Den ene af mine ansatte er medlem af H, men hun har ikke selv bedt HK om at kontakte mig..

Jeg har talt med mine medarbejdere om forslaget om at lave en overenskomst med HK. Medarbejderne er meget tilfredse med Løn og arbejdsforhold og stiller ikke noget krav om en overenskomst. De er ansat under funktionærloven og har som sagt rigtig gode forhold. Jeg har ikke lyst til at lave overenskomst med HK blandt andet fordi det er administrativt besværligt. Jeg skal oprette en uddannelseskonto til medarbejderne, oprette pension hos HK m.m. Det er både administrativt besværligt og jeg vil hellere forhandle med den enkelte medarbejder end med HK.

Så jeg kunne godt tænke mig at høre om nogen af jer kender noget til området, og om HK kan tvinge mit firma til at lave overenskomst med dem..

Morten

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 14:53
Hejsa,

HK eller en anden fagforening kan IKKE tvinge dig til at lave overenskomst, men de kan finde på at ligge
et unødvendigt stort pres på dig, for at tvinge den igennem... "Lav overenskomst med os, eller vi fortæller hvor
dårligt du behandler dine medarbejder....." Fagforeninger har et godt netværk som de ikke tøver med at udnytte.

Der har jo været flere sager omkring blandt andet 3F, da de hed SID, som lavede en blokade på en produktions-
virksomhed i Herning, som standsede virksomheden i flere dage/uger. Ejeren af virksomheden valgt at trodse
SID og som modspil fyrede de alle ansatte og flyttede virksomheden til udlandet.

Der var også en sag omkring Vestas, mener jeg..., hvor Dansk el-forbund ville lave sær-aftale for alle ansatte
som arbejde med strøm/styring.. Sagen endte med at Vestas lavede opsigelse på alle strøm/styring ansatte,
og ville kun annullere disse opsigelser hvis Dansk el-forbund trak deres tvangs-aftale tilbage.

Det kan være svært at kæmpe imod en stor organisation, men da du endnu kun har 2 ansatte, vil det blive ALT
for dyrt for dig, og du vil miste meget af din fleksabilitet.

Jeg siger: KÆMP for din ret!! - du har loven på din side!

/PBL

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:04
Giv dem fingeren, hjælper det ikke, så må der politi, rockere eller andet til for at få dem til at skride.
Den slags pampere skal bare blande sig uden om, så længe vi opfører os ordentligt!

Dbh Martin
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9737
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:10
Jeg vidste du ikke kunne dy dig med den her, Martin! :) hehe - men jeg er iøvrigt helt enig med dig. Fuck dem! De er naturligvis velkommen til at TILBYDE en overenskomst og du kan så vælge at lytte på deres "salgstale", hvis du du har lyst. Og hvis de kan overbevise dig, så lav en deal - men hvis ikke, og det tvivler jeg på, så kan de rende og hoppe.

Problemet er, som nævnt, hvis de bliver "aggressive" og begynder med urimelige metoder at presse dig. Men så skal du bare komme tilbage her på Amino og sige til - vi er mange som kan komme med masser af gode forslag til hvordan du kan forsvare dig, så igen (hvis du har lyst) og i sidste ende vinde den "krig". Og jeg er sikker på at masser af Aminoer vil bakke dig op.
Tilmeldt 29. Nov 06
Skrevet kl. 22:41
Hej alle 3

Mange tak for jeres indlæg. Jeg vil vælge at følge jeres råd og give dem fingeren samt et nyreslag

Morten

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 20. Nov 06
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 23:13
Helt på linie med de øvrige indlæg, om end ikke valg af ord ;)

Jeg fristes dog til at spørge lidt mere ind til din virksomhed, da det undrer mig at de overhovedet finder dig i bunken af virksomheder? Dog har HK jo tabt en del terræn de senere år, jf. deres udmeldelse omkring store nedskæringer i egne rækker. Måske de resterende har så meget tid i overskud, at de kan finde nogle "små" som de kan kanøfle, men helt ærlig, overenskomst for to ansatte, den er godt nok ny!

Jeg kan oplyse vi aldrig selv har været udsat for anførte "pres", 7-9-13, og vi har en del flere ansatte indenfor HKs "fagområde". Om de så har opgivet på forhånd skal jeg lade være usagt, da vort personales løn, goder m.m. vist ligger væsentligt over hvad HK nogensinde vil kunne tilbyde sine medlemmer. :D

Dog er vi blevet kontaktet et par gange hvor medarbejdere er stoppet, dog oftest med henblik på at få os til at give dem et smuthul så de måske kan slippe for at betale deres eget medlem penge i et par uge - specielt hvis det er sælgere med provision, for så vil de gerne have de har arbejdet mere end de anførte 37timer pr. uge.....

Tror faktisk de glemmer at nævne denne detalje for deres medlemmer ;)

Tilmeldt 29. Nov 06
Skrevet kl. 23:42
Hej

Vi kontaktede faktisk HK for at sælge nogle af vores produkter. De viste en vis interesse, men indkøberen hos HK fandt ud af at vi ikke havde nogen overenskomst med dem, og sagde at de ikke kunne handle med os før vi havde overenskomst med dem. 3 uger efter fik jeg så brev om et krav om en overenskomst.

Jeg siger tak for jeres gode råd og jeg vil under ingen omstændigheder bøje mig for et eventuelt pres fra HK

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9737
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:17
Det er ikke usædvanligt at store virksomheder "kræver" at man benytter deres "produkter" - du kan så vælge om du vil honorere det, eller opgive et samarbejde med dem.

En marketingdirektør jeg kender i USA, og som har (eller havde i hvert fald) både IBM og Dell som kunde, havde også to notebooks. Når han var til møde med Dell, var det Dell''en der kom med, og møder med IBM klarede han med IBM notebook''en :)
Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 20. Nov 06
Skrevet kl. 00:19
Hmmm....

Anderledes forhandlingsteknik ;)

Vi har dog historisk og sikkert også stadig flere fagforeninger som kunder, herunder vist også dele af HK, men måske de er blevet mere emsige nu hvor de antageligt mister markedsandele.

Held og lykke med sagen.

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 20. Nov 06
Skrevet kl. 00:21
@deMib

Ja, sundt købmandskab skader aldrig, men efter min ydmyge mening er der langt fra en almindelig forbrugsgode til en overenskomst. Måske jeg blot er snæversynet :D

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)