Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af egen virksomhed, evt. SMBA – og gæld til det offentlige:

Side 5 ud af 5 (50 indlæg)
Tilmeldt 8. Dec 10
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa igen søde Aminoer !

I forbindelse med mit indlæg om gæld til det offentlige:

Jeg har været på Borgerservice og fået et frikort på knap 48.000,- for 2011, i tilfælde af jeg skulle finde et lønmodtagerjob. (Altså A-indkomst)

Det var der ingen problemer i.

Men: ifølge linket her:

http://cando.dk/Spg79972.aspx

kan det være anderledes: Bemærk: Indeholdt personfradrag.

Så jeg ved ikke helt, hvor jeg står.

Jeg ved endnu mindre, hvor jeg står, hvis jeg tager ned til SKAT personligt, og siger, jeg gerne vil registreres som selvstændig pr. 1/1-2011, og at jeg ikke forventer at have et særligt stort overskud det første år - altså ønsker en meget lav skatteansættelse.

Så bliver min indkomst jo pludselig til B-indkomst.

Jeg vil som registreret selvstændig gerne rimelig hurtigt på VEU/AMU kursus for at lære noget om opbygning og vedligeholdelse af hjemmesider:

Hvordan ser det så ud med VEU-godtgørelsen kombineret med B-skat ( hvilken trækprocent ) - og gæld til det offentlige?

Hvis jeg betaler for meget skat ind - vil jeg ikke kunne få det tilbage.

Og mit nyerhvervede frikort (A-Skat) bliver vel ugyldigt ?

Jeg skal på VEU-kursus som selvstændig, da det er den eneste mulighed.

Mvh.

Irene

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 13:28

Du kan som udgangspunkt ikke tage din danske virksomhed "under armen" og placere den i Tyskland, når den er stiftet i overensstemmelse med dansk ret. Enten driver du forsat virksomhed i Danmark og etablerer en ny virksomhed i Tyskland (sekundær etablering), eller også lukker du den danske virksomhed ned og en evt. avancebeskatning vil finde sted hvorefter du stifter en virksomhed i Tyskland (primær etablering) 

Der findes dog metoder, hvormed det er muligt at flytte sin virksomhed fra et land til et andet uden at der sker beskatning, men en sådan flytning vil typisk tage mange år (benævnes; en stille flytning). 

Bemærk, at går du i troen om at du kan spare skat ved at flytte virksomheden til Tyskland, bør du sætte dig ind i lovgivningen. Her skal du blandt andet sætte dig ind i om du bliver begrænset skattepligtig til Tyskland eller om der indtræder fuld skattepligt, som beror på en konkret vurdering.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:48

Det er vel muligt at oprette en filial af et dansk ApS i Tyskland.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:51

Hvis du starter selvstændig per 1/1 2011 så sæt forventningen til dit overskud lavt - eller evt. 0. Mange virksomheder giver ikke overskud det første år, da det ofte er forbundet med en del startsomkostninger.

Hvis du sætter dit forventet overskud til 0 er der ingen skat du skal betale løbende igennem året. Til december 2011 sætter du dig ned og beregner hvad dit overskud har været plus hvad du måtte have i A-indkomst. Du kan således se hvad du kommer til at skylde i SKAT for 2011.

For at det ikke kommer bag på dig kan du eksempelvis løbende sætte skat til side - eksempelvis som en 35 - 40 % af dit løbende overskud.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:54

Peter - Revisor:

Yes

Eller lade sig ophørsbeskatte i Danmark og så evt. starte et AG i Tyskland.

/Henrik

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 14:01

Peter - Revisor:

MvH

Peter

Og dermed en sekundær etablering

Ved ophørsbeskatning, da tale om primær etablering

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:03

Stiven:
Du kan som udgangspunkt ikke tage din danske virksomhed "under armen" og placere den i Tyskland, når den er stiftet i overensstemmelse med dansk ret

Måske kunne lovforslag 84 - 2010/2011 være en mulighed idet omfang loven bliver vedtaget. Lovforslaget skulle give mulighed for at lave skattefri virksomhedsomdannelse til eksempelvis et udenlandsk selskab. Dette kunne eksempelvis være det tidligere nævnte AG, som kan stiftes for 1 € og samtidig har begrænset hæftelse.

/Henrik

Tilmeldt 8. Dec 10
Skrevet kl. 14:17

Hej til jer, som har skrevet vedr. etablering af firma/virksomhed i Tyskland !

Jeg har læst omkring det på nettet, umiddelbart ser det ikke så svært ud.

Man skal blot lade sig registrere på folkeregisteret i den by, man vil bo i og har bolig i Tyskland.

MEN:

Samtidig skrives der om, at man skal dokumentere sin indtægt, at man kan klare sig selv.

Hvis man nu siger på folkeregisteret i Tyskland, at man vil starte eget firma i Tyskland, så dokumenterer det jo ikke, at man har en indtægt.

Så mon ikke det kan blive svært at blive tilflytter, hvis ikke man står med en arbejdskontrakt eller dugfriske lønsedler fra dansk eller tysk arbejdsgiver ???

Mvh.

Irene

Tilmeldt 8. Dec 10
Skrevet kl. 14:37

Vedr. VEU-godtgørelse:

Jeg vil lige tilføje til mit indlæg vedr. VEU:

Jeg ønsker at tage VEU - kurser en del af året, for at være sikker på, at have en sikker indkomst - da det jo ikke er sikkert at selvstændig kunstnervirksomhed giver overskud lige med det samme.

Kursusene vil kunne give mig give mig flere muligheder, som jeg kan anvende i mit firma.

Til orientering til andre, som kan komme ind under reglerne, så kan man tage kurserne ubegrænset.

Min søn, som er selvstændig med brugskunstvirksomhed er for øjeblikket på kursus - et godt stykke hjemmefra.

Han får udover VEU-godtgørelsen betalt befordringsgodtgørelse (på ankomst- og afrejsedagen, tror jeg), hotelophold og kost.

Man skal så selv betale deltagergebyret.

Jeg nævner det, fordi jeg synes, det er en god ordning for dem, som falder ind under den.

I februar 2011 nedsættes VEU-godtgørelsen med 20 % af højeste dagpengesats.

Mvh.

Irene

Tilmeldt 8. Dec 10
Skrevet kl. 14:46

Hej Henrik !

Ja - overskuddet i firmaet, skal jo sættes lavt, når man ikke ved, om man tjener noget i starten.

Men vil Skat acceptere et næsten 0 eller et mindre beløb - når man skylder ?

Vi taler nu om et enkeltmandsfirma, altså i DK.

Og hvad med VEUén ? Kursuscentret henter skatteoplysningerne elektronisk.
Bliver der så ikke trukket skat med det samme ? Og med hvilken trækprocent, hvis man hele året er registreret som selvstændig ?

Mvh.

Irene

Side 5 ud af 5 (50 indlæg)