Hejsa igen søde Aminoer !
Jeg har været på Borgerservice og fået et frikort på knap 48.000,- for 2011, i tilfælde af jeg skulle finde et lønmodtagerjob. (Altså A-indkomst)
http://cando.dk/Spg79972.aspx kan det være anderledes: Bemærk: Indeholdt personfradrag. Så jeg ved ikke helt, hvor jeg står. Jeg ved endnu mindre, hvor jeg står, hvis jeg tager ned til SKAT personligt, og siger, jeg gerne vil registreres som selvstændig pr. 1/1-2011, og at jeg ikke forventer at have et særligt stort overskud det første år - altså ønsker en meget lav skatteansættelse. Så bliver min indkomst jo pludselig til B-indkomst. Hvordan ser det så ud med VEU-godtgørelsen kombineret med B-skat ( hvilken trækprocent ) - og gæld til det offentlige? Hvis jeg betaler for meget skat ind - vil jeg ikke kunne få det tilbage. Og mit nyerhvervede frikort (A-Skat) bliver vel ugyldigt ? Jeg skal på VEU-kursus som selvstændig, da det er den eneste mulighed.
Irene
|
Du kan som udgangspunkt ikke tage din danske virksomhed "under armen" og placere den i Tyskland, når den er stiftet i overensstemmelse med dansk ret. Enten driver du forsat virksomhed i Danmark og etablerer en ny virksomhed i Tyskland (sekundær etablering), eller også lukker du den danske virksomhed ned og en evt. avancebeskatning vil finde sted hvorefter du stifter en virksomhed i Tyskland (primær etablering)
Der findes dog metoder, hvormed det er muligt at flytte sin virksomhed fra et land til et andet uden at der sker beskatning, men en sådan flytning vil typisk tage mange år (benævnes; en stille flytning).
Bemærk, at går du i troen om at du kan spare skat ved at flytte virksomheden til Tyskland, bør du sætte dig ind i lovgivningen. Her skal du blandt andet sætte dig ind i om du bliver begrænset skattepligtig til Tyskland eller om der indtræder fuld skattepligt, som beror på en konkret vurdering.