Det forekommer faktisk hyppigt herinde. Har du en god idé, kan du sagtens finde en samarbejdspartner herinde.
Hvad angår konstruktion af virksomhed, kræver det først og fremmest at du overfor din kommende og eventuelle partner klarlægger, hvorfor I ikke opretter et I/S fremfor et S.M.B.A eller sågar et ApS. Såfremt det er dit eget kunst, herunder glaskunst, malerier, mv. har jeg svært ved at se, hvorfor du er fastlåst på S.M.B.A?
Bemærk iøvrigt at der er en forhøjet omsætnings grænse for kunstere på 300.000 kr. Dvs at du ikke behøver, at lade dig momsregistrere, før du omsætter for mere end 300.000 kr. Grænsen er altså ikke 50.000 kr som normalt hvis din kunstart kan falde ind under kunstnermoms.
Så hvis du laver et enkeltmandsfirma behøver du ikke registrere dig hos SKAT før omsætningen forventes at overstige de 300.000 kr.
Hvis du laver et SMBA kan du nøjes med at registrere dig for dig A-skat (for at du kan få løn ud) og vente med momsen til at du kan se at omsætningen ovestiger grænsen. Et evt. krav om sikkerhedsstillelse vil i dette tilfælde være relativt begrænset.
Jeg er ikke helt fastlåst på et SMBA - læste bare et sted, at det var lettere, at beholde nogle af midlerne i et SMBA - at de ikke så nemt kunne fratages ?
Hvis vi nu bevæger os ud på det lidt dybere vand : hvad nu hvis jeg på sigt, gerne vil - såfremt det er muligt - bosætte mig i Tyskland - hvordan ser det så ud med de virksomhedsformer, der her er beskrevet og skitseret ?
Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at fordi jeg muligvis ønsker at bosætte mig syd for grænsen, ikke har noget at gøre med, jeg skal ud at køre i en kæmpestor og dyr dyt.
Jeg har undersøgt forholdene i Tyskland - og mener at kunne spore en tendens til at de daglige leveomkostninger er lavere dér ?
Ja - det var det med kunstnermomsen, jeg skrev om i mit første indlæg: at den ikke lige er der i første omgang.
Hvis man ikke registrerer virksomheden hos SKAT - før man har en omsætning på over 300.000 kr - skylder man så ikke SKAT næsten 150.000 kr. på det tidspunkt, hvis ikke der er foretaget fradrag for faktiske udgifter - og ikke indbetalt A- eller B- Skat - afhængig af om virksomheden er et SMBA ( men man har vel så indbetalt A-Skat i SMBAet?) eller et enkeltmandsfirma (hvor der ikke er indbetalt B-skat indtil årsopgørelsen?) ?
før man har en omsætning på over 300.000 kr - skylder man så ikke SKAT næsten 150.000 kr. på det tidspunkt, hvis ikke der er foretaget fradrag for faktiske udgifter - og ikke indbetalt A- eller B- Skat
Det er ikke omsætningen med dit overskud som du skal betale skat. Så nej - det at du når en omsætning på 300.000 kr betyder ikke nødvendigvis at du skylder ca. 150.000 kr til SKAT. Udgifterne skal fratrækkes først.
I enkeltmandfirmaet bliver du beskattet af dit overskud (indtægter.minus udgifter). Du kan på forskudsangivelsen angive hvad du forventer at tjene om året. Evt. start med at sætte det lavt og ændrer det i takt med at du bliver mere og mere overbevist om hvad din årsindkomst vil blive.
Ved enkeltmandsfirma får du tilsendt girokort til løbende indbetaling af skatten.
Hvis din tanke er at flytte til Tyskland (eller udenlands iøvrigt) inden for en kort tid vil jeg overveje et enkeltmandsfirma og lukke det ned ved fraflytning. Det er mere enkelt end ved et SMBA.
Jeg undersøgte selv smba mod enkeltmands virksomhed, jeg vælger at oprette et smba så snart jeg har fundet en partner til min ide.
hvorfor? jo jeg har en gæld på godt 350.000 kr. inkl. gæld til det offentlige (på ca.15.000), hvis jeg opretter et enkeltmands firma så kan evt. kreditore tage udlæg i virksomhedens aktiver, er det et smba, er det juridisk selvstændigt og derfor kan der ikke gøres udlæg i de aktiver der er i virksomheden.
sådan sagde en revisor herinde fra ihvertfald til mig. så dette burde nok også undersøges.