Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af egen virksomhed, evt. SMBA – og gæld til det offentlige:

Side 4 ud af 5 (50 indlæg)
Tilmeldt 8. Dec 10
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Henrik !

Jo - jeg er helt med på, hvad du skriver !

Jeg kender også lidt til regnskab, bogføring m.m. - fra dengang min tidligere ægtefælle drev sit enkeltmandsfirma - og ved godt, man kan trække udgifterne fra.

Mit eksempel med de måske 150.000 kr. i skat ved en kunstneromsætning på 300.000 kr. var et tænkt eksempel, forstået på den måde, at hvis der ikke har været nogle særlige omkostninger pga. det er ens eget produkt.

Og at skatten derved godt kunne komme i nærheden af de 150.000 kr., når man lader sig registrere og får lavet årsregnskabet - efter en kunstneromsætning på 300.000 kr. på et år.

Altså: At man lige pludselig står med en rimelig stor "restskat" - fordi man ikke har indbetalt skat tidligere i forløbet ?

Mvh.

Irene

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:30

kennet larsen:
er det juridisk selvstændigt og derfor kan der ikke gøres udlæg i de aktiver der er i virksomheden.

Korrekt, men det forhindrer ikke at der kan foretages udlæg i din "andel". Som nævnt  tidligere i tråden vil udlæg primært komme i spil hvis man misligholder betalingsaftalinger.

Hvorvidt der reelt vil blive foretaget udlæg i en virksomhed afhænger meget af hvilken aktivitet der ligger i det enkelte firma. Jo mere "værdien" af et firma er knyttet op på ejerens viden des sværre at fuldbyrde et udlæg.

/Henrik

Tilmeldt 8. Dec 10
Skrevet kl. 17:31

Hej Kennet !

Tak for dit indlæg vedr. emnet.

Ja - det er også sådan jeg har læst "teksten" vedr. oprettelse af virksomhed på den ene eller den anden måde.

Mvh.

Irene

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:34

Irenes Univers:

Og at skatten derved godt kunne komme i nærheden af de 150.000 kr., når man lader sig registrere og får lavet årsregnskabet - efter en kunstneromsætning på 300.000 kr. på et år.

Skatten slipper du ikke for om du er registreret eller ej. Grænsen på de 300.000 kr er kun gældende i forhold til moms.

Men skatten vil du relativt let kunne styre ved løbende at sætte ca. 40 % af dit overskud ind på ind en konto og så lave frivillig indbetaling til SKAT ved årets udgang når du har overblik over hvad dit overskud vil blive.

/Henrik

Tilmeldt 8. Dec 10
Skrevet kl. 17:39

Hej Henrik !

Jeg er helt, helt med på, hvad du mener.

Det jeg beskrev var i tilfælde af, at man først lader sig registrere som selvstændig efter man har rundet de 300.000 kr. i kunstneromsætning, som du beskrev tidligere i tråden.

Mvh.

Irene

Tilmeldt 8. Dec 10
Skrevet kl. 11:46

Hejsa igen Aminoer !

Jeg har lige et tillægsspørgsmål :

Jeg mener, at have læst et sted på nettet, at hvis man driver selvstændig virksomhed, har gæld til det offentlige, og skal have moms tilbage, kan det ske at SKAT tilbageholder momsen ?

Er der nogen herinde, der ved noget om det ?

Kh.

Irene

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:19

Hej.

Ja..modregning kan ske.

MvH

Peter

Tilmeldt 8. Dec 10
Skrevet kl. 20:15

Hej Peter - Revisor !

Tak for dit svar - kort - men meget fyldestgørende.

Kh

Irene

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 12:00

Hej Irene.

Har du fået svar vedrørende retsregler hvad angår flytning af virksomhed til Tyskland?

Tilmeldt 8. Dec 10
Skrevet kl. 12:21

Hej Stiven !

Nej - det har jeg ikke.

Kh.

Irene

Side 4 ud af 5 (50 indlæg)