Det er ikke så meget ricisi, jeg tænker på - om virksomheden drives som enkeltmandsfirma eller som SMBA - det er mere, om der er en forskel på, om det offentlige kan gå ind og trække en forholdsvis stor del af det, jeg får i "løn" i virksomheden - selvfølgelig afhængig af, om jeg tjener meget lidt - eller temmelig meget. Hvis vi skal helt i dybden: Vil det personlige fradrag på godt 42.000, - også kunne inddrages ?
Vil det ikke gøre en forskel, om virksomheden er personligt ejet - eller et SMBA ?
Hvor høj denne sikkerhedsstillelse muligvis bliver, kan SKAT kun svare på - den beror typisk på et skøn.
Pointen er netop at SKAT ikke kan stille krav om højere sikkerhedsstillelse end rimeligt er. Så hvis man blot lader sig registrere risikerer man at beløbet skønnes.
Hvis man risikerer at blive mødt med kravet om sikkerhedsstillelse er det derfor ofte en god ide at have eksempelvis en revisor på banen og med et budget forsøge at sandsynliggøre hvad en rimelig sikkerhedsstillelse her.
Som Peter- Revisor korrekt nævner kan sikkerhedsstillelsen ofte nedsættes væsentligt, hvis man kan få SKAT til at acceptere månedlig afregning.
Jeg er så nogenlunde med det, du skriver - og dog ikke helt:
Hvis jeg/vi (to stiftere, hvoraf den ene er min søn) lader os registrere med et SMBA i Erhvervs- og selskabsstyrelsen - er selskabet så bare godkendt ?
Skal jeg så "forhandle" med Skat bagefter ?
Eller sker det i omvendt rækkefølge: Først Skat - og så bagefter Selskabs - og Erhvervsstyrelsen ?
Det lyder nemmere og enklere end at skulle inddrage et familiemedlem: men - måske jeg kan få én af mine sønner til at være medstifter.
Problemet er netop at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har strammet op og kræver "aktiv" deltagelse af en evt. medstifter. Hvis du helt vil undgå problemer kræver det i givetfald at din søn deltager aktivt i virksomheden og ikke bare på parpiret.
Jeg er tilbøjelig til at give Stiven ret omkring anbefalingen af en enkeltmandsvirksomhed - specielt med den begrænsede risiko som dit erhverv har.
I forhold til SKAT og deres mulighed for at inddrive gælden vil det formentligt også være det mest fleksible, da skatten beregnes på baggrund af årets overskud, hvorimod du vil være lønmodtager i et SMBA og løbende skal afregne A-skat mv. ved lønudbetalinger.
Eller sker det i omvendt rækkefølge: Først Skat - og så bagefter Selskabs - og Erhvervsstyrelsen ?
Det normale er at du sender stiftelsesparpirer til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Inden din virksomhed bliver "godkendt" har SKAT nogle dage til at tjekke om de vil forlange sikkerhedsstillelse. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen sender registreringsbevis, hvis stiftelsen er ok
Hvis SKAT stiller krav om sikkerhedsstillelse vil du modtage et brev med angivelse af hvor stort beløb de stiller krav om. Du får typisk en frist til at indbetale sikkerheden.
Hvis du ikke synes at beløbet er rimeligt kan du klae og tage en forhandling med SKAT jf. ovenstående.
MEN hvis du er 100% sikker på at SKAT vil kræve sikkerhed på forhånd, ville jeg forinden stiftelse af et SMBA tage et møde med SKAT og min revisor omkring sikkerheden.
I værste fald kan du stå med et SMBA som du ikke kan få momsregistreres eller registreret for A-skat fordi du måske ikke kan stille så stor sikkerhed som SKAT kræver.
Pas på med at indsætte et familiemedlem, blot fordi det kræver to stiftere. Lad os antage, at din søn accepterer at være medstifter, men i realiteten er passiv - så >kan< han blive tiltalt for medvirken til skatteunddragelse, såfremt du angiver ukorrekte eller vildledende oplysninger til SKAT efter skattekontrollovens § 13 (antager jeg nu ikke at du gør - men skitserer blot det værst tænkelige).
Ser ingen hindringer i at stifte en enkeltmandsvirksomhed for derved at holde familiemedlemmer udenfor. Hvad er din faktiske begrundelse for at stifte et S.M.B.A?
Nu er det sådan, at én af mine sønner i forvejen har et enkeltmandsfirma indenfor salg af brugskunst - men derfor kan han vel alligevel godt være med i SMBA - og være aktiv dér også ?
Om det nu er et SMBA eller et enkeltmandsfirma, vil der så ikke være mulighed for at komme på VEU-kurser i begge tilfælde, for bliver man ikke betragtet som selvstændig i begge situationer ?
Og hvad med personfradraget, kan man bare anvende det først (frikort) i et SMBA - da man jo, som du skriver, betaler A-skat her ?
Ja - jeg vel give dig ret i, det ikke er særligt hensigtsmæssigt at inddrage familien i ens virksomhedsanliggender.
Men det er nok lidt svært at gå ud og finde en vildtfremmed, som gerne vil være medstifter at et firma, sammen med en person, han/hun slet ikke kender ?