I bund og grund er jeg 100% enig! Men når systemet er skruet sammen som det er, så er det svært ikke at se den fra begge sider. Lad os sige at han tjente 5.000 kr. før han startede, men ville miste SU'en (som også ligger på cirka 5000), hvis han fortsatte efter. Jeg siger ikke alle, men mange ville vælge at droppe det ved siden af og få de 5000 kr. af SU i stedet. Og så er vi jo egentlig ved status quo, så sådan som systemet er skruet sammen, så kan du ikke rigtig bebrejde ham. Det eneste du kan bebrejde ham er selvfølgelig, at han kan lade være med overhovedet at ansøge om SU, og det er jo op til hver især.. :) |
Joachim Løvgaard:Jo, det kunne han også førhen, men nu vælger han at ville uddanne sig videre, hvilket han selvfølgelig har en god grund til. At han så skæpper lidt i statskassen i form af virksomhedsskat ved siden af i stedet for at stoppe sin forretning, det kan du da umuligt have noget imod...
Det kommer lidt an på hvordan, man ser på det!
Som jeg ser det er SU lavet, så det ikke kun var folk med rige forældre, der havde råd til at tage en uddannelse. Hvis man kan undvære den, fordi man tjener sine egne penge, bør man helt klart det!
Jeg bliver altid lidt sørgmodig, når jeg læser sådanne indlæg hvor det er tydeligt at der tænkes i at optimerer en forvejen, fornuftig indtjening, via overførelses indkomster. Fordi det er præcis den tankegang, der gør at det kan være svært at se en fremtid for vores ellers så sikre velfærdssamfund på lidt længere sigt.