Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Verdens stærkeste brand?

Side 4 ud af 6 (59 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jimi Hove:

Og som vi alle ved, så er word of mouth det stærkeste dit produkt kan komme ud for. Og her kommer vi så tilbage til trådstarters indlæg. 15.000 mennesker reagerer indenfor 15 minutter på Facebook, når der sker noget for Barcalona. Der i skal du yderlige medregne Twitter updates, blogindlæg, avisartikler, forsider og almindelig snak på gader, stræder og kontorer. Alt det uden at Barcalona behøver gøre andet end at sparke til en bold. Og altsammen indenfor 15 minutter.

Du lægger alt for meget i "I likes" på FB... Jeg har venner, som synes godt om hele verden på FB (overdrivelse fremmer forståelsen), fordi det er nemt og "sejt"...

Men de er hverken loyale eller kan genkende et brand...

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 16:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jimi Hove:

Der udover så er Coca Cola og Mcd lavpris produkter, og derfor noget alle forbrugere har mulighed for at få mellem hænderne. Det er en rejse til Barcalona eller en trøje til 700 kr ikke. Dette udvider deres brandgenkendelighed maksimalt, men ikke nødvendigvis deres brandstyrke

Øhhh hvoer faen kommer det nu fra, vil det sige at Kia er mere kendt end Audi? Ellers swatch mere kendt en Rolex, man da sagtens kende et brand uden at have råd til det?

Men som sagt branding drejer sig om at kunne skelne og få nogen til at foretrække et produkt frem for et andet (magen til) altså dem der vil foretrkke en CocaCola fra for harboe Cola, eller Audi frem for mercedes

At mange mennesker så er mere loyale over for eks en fodboldklub end deres tandpasta er altså noget andet... man taler jo heller ikke om Islam som et brand selvom der er mange meget loyale mennesker der vil gå meget langt for at vise deres loyalitet der.

I de fleste undersøgelser af værdien af et brand indgår loyalitet ikke som parmeter, så hvis du hele tiden vil trække diskussionen derover kommer vi ikke rigtig nogen steder.

At loyalitet over for et produkt, virksomhed, sportsklub osv er en god ting er vi da enige om, men det har jo ikke så meget med branding at gøre.  

Tilmeldt 19. May 08
Skrevet kl. 16:24

Jimi Hove:

Nu defineres brandstyrke af en del flere faktorer end dem vi diskuterer her.

Hvis genkendelighed er alt.. er et dårligt produkt som alle kender, så et stærkt brand ?

Smider du ikke lige et link til hvor du har det fra?

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3639
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 16:31

Hvis loyalitet ikke er en af de største faktorer indenfor branding, så kender du nok ikke de mest basale formler. For eksempel den her :

Brandstyrke = Δ genkøb x Δ krydssalg x Δ margin

Men jo vi taler nok forbi hinanden , hvis mener at at et dårligt produkt som alle hader, er et stærkt brand. Og det synes jeg ikke jeg behøver linke til. Det burde du næsten vide selv.'

Men tak for diskussionen :-)

SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,-  per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 16:32

Fashion-Seller:

tbarker.dk:

Min pointe med Apple er bare, at de pt. er i en position hvor de skaber så meget hype om sig selv - selvom deres produkter ikke er nyskabende eller noget - de kan noget som ingen andre kan..

Jeg vil ikke dele mit "brand" mening op i hvilken virksomhed der er størst omsætningsmæssigt - men jeg beundre bare Apple pt.. Den marketingsafdeling, skaber noget ud af ingenting :)

Apple er gode til at sælge til Apple kunder... Dvs en gang Apple altid Apple groft sagt...

Men det er jo ik ensbetydende med, at du har verdens stærkeste brand! Det betyder bare, at du har loyale kunder... Og når man ser Apple vs Microsoft, så er Microsoft langt større med Windows, hvorfor Microsoft også burde være mere brandet...
Og Nokia sælger langt flere mobiler end Apple, så derfor burde Nokia også være et stærkere brand...

Jeg tror mange Apple folk kun ser på Apple med deres egne øjne, men ik formår at se det med udefrastående øjne. Og det er sjvot nok altid Apple folk, som nævner Apple, og ik Hr. og Fru Danmark...

"Apple er gode til at sælge til Apple kunder" hmm jovist, men de mange millioner kunder er jo ikke kommet af sig selv - at Apple så skaber et behov ved de kunder de allerede har, er jo deres fortjeneste.. Men man skal ikke tage det fra Apple at de har skabt alle disse kunder..

Du hænger dig meget op på tal iht Brand... For mig hører det 90'erne til... Det er en kamp i sig selv at vælte Windows og Nokia af pinden , da de har været med siden begyndelsen, og Windows sidder i 90% af alle pc maskiner... Men man må altså lige Huske at Apple både levere software og hardware hvor Windows "bare" levere softwaren...

Apple har langt vej igen ift. genkendelighed ved Hr. og Fru. Danmark, men det mener jeg ikke gør dem til et dårligt Brand.. De har med deres produkter fået en målgruppe som du kan være sikker på rigtig mange elektronikproducenter misunder.. og jeg tror helt sikkert de vil forsætte med at vokse..

Men man kan måle et stærkt brand på mange områder - jeg synes bare Apple har skabt noget unikt - både ved "apple elskerne" men også hos nye forbrugere..

Jeg har selv en MacBook + en PC (med windows) og en Nokia ;)

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 16:33

Sansir:
Øhhh hvoer faen kommer det nu fra, vil det sige at Kia er mere kendt end Audi? Ellers swatch mere kendt en Rolex, man da sagtens kende et brand uden at have råd til det?

Igen , Sansir, vi snakker brandstyrke og ikke genkendelighed. Se i overskriften på indlægget.

Nå, jeg daffer ud herfra :-)

SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,-  per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.

Tilmeldt 19. May 08
Skrevet kl. 16:59

Jimi Hove:

Sansir:

Igen , Sansir, vi snakker brandstyrke og ikke genkendelighed. Se i overskriften på indlægget.

Nå, jeg daffer ud herfra :-)

Nogen gange er du nød til at læse mere end bare overskriften, også det trådstarter skrive i indlægget...

Jeg har stadig svært ved at forholde mig til dine lidt private definitioner på forskellen mellem brandstyrke og genkendelighed, men vi kan vel godt blive enige om der ikke er nogen fodboldklubber på listen over de 100 stærkeste brands i verden?

Tilgengæld er der smøger junkfood sodavand osv, så uagtet at der er rigtig mange negative historier om dig (eks cigeratter) kan vi vel godt blive enige om at Marlboro er kåret som et af verdens ti stærkeste brands?

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 17:33

Hej Sansir

Grunden til jeg gerne vil ud af diskussionen, er dine formodninger angående mine tilsyneladende " private definitioner " af hvad brand styrke og brand genkendelighed er. Der bliver det en personlig nedladende stil som jeg ikke bryder mig om. Jeg har hørt at du arbejder med branding.

Personligt har selv arbejdet med branding for nogle af de absolut mest genkendelige mærker i skandinavien, og de stærkeste. Og jeg sad ikke og lavede brochurer for dem, men arbejdede med forbedringer af deres kerneidentiter i et skiftende marked. Dette gjorde jeg i samarbejde med deres absolutte topchefer.  Men jeg gider ikke sådan en, hvem har den største tissemand konkurrence, så derfor vil jeg gerne stoppe debatten.

Hvis du absolut gerne vil have et link, kan du får et her, hvor markedsføringschefen der står bag HTC Mobils verdensomspændende kampagner fortæller kort om, hvorfor brand genkendelighed dybest set ikke betyder en skid. Som han siger : " Brand genkendelighed handler blot om poste x antal milliarder ind i reklame.

Og derfor bliver Coca Cola nød til at poste over 15 milliarder kroner ind i reklame hvert år, ellers ryger deres kunder nemlig. Det ved de, og det er derfor de gør det. Deres brand er nemlig ikke særligt stærkt, men meget genkendeligt.

Men det er en fejl mange laver, og det helt forståeligt. Her er et lille link ( ellers så bare selv Google der ud af. Kan anbefale at læse noget fra Chet Holmes om de her emner )

http://www.brandxpress.net/2009/02/brand-value-vs-brand-recognition/

Og ja jeg ved godt at der findes mange lister på nettet, der viser at Coca Cola eller Marlboro har det stærkeste brands. De lister er ofte udformet af mennesker der ikke kender forskel på styrke og genkendelighed. Ellers så gør de listerne let spiselige for læserne ved at bare at skrive " det her er stærke brands ". Det alt for kompliceret at forklare dem forskellene.

Jeg kan også anbefale Martin Lindstrøm, som netop er en af pionerene indenfor reel styrkelse af et brand, og ikke bare hjernedød udbredelse af genkendeligheden i et brand

http://www.martinlindstrom.com/

Tilmeldt 19. May 08
Skrevet kl. 17:58

Fair nok, jeg har heller ikke spor behov for at måle noget som helst, men ville bare gerne have svar på nogle af de tal og definitioner du kom med, men inge sure miner selvom du ikke svarer.

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 13:24

Nå, den udviklede sig da i interessant retning denne diskussion. Tak for input til mit indledende spørgsmål.

Der er nogle der sætter lighedstegn imellem et brands styrke og dets genkendelighed - det er én måde at gøre det på. Selv mener jeg, at de to ting er vidt forskellige. Var genkendelighedsfaktoren bestemmende for hvor stært et brand er, så må nazisterne have det stærkeste brand i verden, for det er de færreste her på jorden der ikke kender deres svastika-emblem. Det vil jeg så ikke mene de har.

Når man måler et brands styrke, mener jeg, at man må gøre det ud fra hvor godt brandet holder på sine kunder. Hvis du har et brand, der er så stærkt, at dine kunder ikke kunne drømme om at handle andre steder, når først de har handlet med dig, så mener jeg at du ligger i toppen. Det er der jeg mener at sportsklubber skiller sig ud fra de store virksomheder i øvrigt (verdens største sportsklubber er nu også, endog meget store virksomheder - keep in mind!).

Selvfølgelig findes der medløbere, men jeg vil stadig mene, at kerne af Barcelona-fans har en loyalitet overfor klubbens brand, som ikke finder sit lige udenfor sportsverdenen. Apple har helt sikkert også loyale kunder, men hvis de begynder at sende decideret dårlige produkter på markedet, så forsvinder kunderne ganske givet hurtigt ud ad bagdøren alligevel. Hvis Barcelona spiller en skidt sæson, så fylder de stadig deres stadion hver gang de spiller på hjemmebane.

Den følelsesmæssige forbindelse til sportsklubber over hele verden, er der i mine øjne ingen der kan konkurrere med. Jeg ELSKER Coca Cola, men jeg køber alligvel en Pepsi indimellem. Jeg kan godt lide smagen af CC, men jeg nærer ingen følelser for brandet, så jeg får det ikke skidt med at handle hos konkurrenten.

Til gengæld holder jeg i fodboldens verden med AC Milan. Det gør jeg altid! ALTID! Jeg kunne aldrig drømme om en enkelt søndag pludselig at holde med et andet hold, fordi det nu lige er dem de viser i TV. Min klub er min klub - sådan er det, og sådan er det for rigtig mange millioner af fans verden over.

Og rent forretningsmæssigt, så har de største fodboldklubber også en værdi langt udover den umiddelbare. I kraft af at Barcelona, Real Madrid, Manchester United m.fl. ER så store brands som de er, er fodbold blevet en endnu mere lukrativ forretning. Den fineste europæiske klubturnering, Champions League, er langt hen ad vejen båret oppe af de helt store klubber - det er dem folk vil se. Det har den heldige sideeffekt, at de lidt mindre klubber der kvalificerer sig til turneringen også har mulighed for at tjene penge.

Altså, var de største brands i fodbold ikke så store som de nu engang er, så var der slet ikke de penge i sporten som der er den dag i dag. De helt store klubbers superbrands afleder altså indtægter til de mindre klubber; deres succes avler økonomisk vækst hos konkurrenterne. Det er ret unikt i sportsverdenen, og det sætter snakken om de enkelte brands værdi lidt i relief synes jeg.

Nå, endnu engang tak for input - ville lige give mit eget besyv med her til slut, nu hvor jeg fik startet debatten.

Fortsat super dag til jer alle derude! :-)

Mvh
Peter 

Side 4 ud af 6 (59 indlæg)