Som Fodbold fan ved jeg at langt de fleste fodbold fans ikke direkte fans af spillerne men af klubben, spillerne er nogle som kommer og går, fans er mindst ligså intreseret i det foretningsmæsig og alt det andet i og omkring i en klub, når spiler laver en læker detalie eller mål og godt resultat, så er det bare kumlanasionen af det hele. Sportsklub er et rigtig godt brand og noget af det bedste at læne sig op af, hvis noget skal brandes, den kan løfte et vare mærke op på et meget høje nivoer og ændre et syn på et vare mærke. Jeg ved at Carlsberg, havde i mange år et imges om være arbejderklassens øl en Hof.
|
Det er klart at resultatet ændrer sig hvis man ændrer forudsætningen.
De traditionelle måder at definere branding på gælder for virksomheder og produkter, (kommer fra at brændmærke ens køer så man kunne kende dem på prærien) og så er det ikke så underligt de store consument varer der "vinder" tror nu nok at google trækker fra.
Hvis man tilføjer flere perspektiver kan det naturligvis ændre sig, sportsklubber er normalt noget andet, og jeg tror bestemt der er flere det kender Apples æble eller det glydne M end FCKs løve. Men vi er enige i at der kan være en anden grad af loyalitet.
Jeg synes det falder lidt fra hinanden når man ændrer forudsætningerne, er Kina så det største brand for der er godt nok mange kinsere, der ikke skifter statsborgerskab for tiden, Nordkoreas leder har formodentlig også flere tilhængere end Messi (mest fordi du bliver skudt for at kritisere ham men det er jo sådan set noget andet)
Omsætning har aldrig haft ret meget med brandværdi at gøre, og Mærsk behøver ikke være lige så stærkt et brand som Lego bare fordi sælger for mere.
Der er jo allerede mange under-branding discipliner på vej, (corporate branding, emplyer branding osv) Eks er McD jo et produkt der er kendt over hele verden, men det er ikke et sted der er specielt attraktivt at arbejde osv) Så jeg tror det er vigtigt at holde æbler og bananer adskildt ihvertfald hvis man skal arbejde med det, men derfor kan tankerne jo godt være sjove nok