Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har fundet en mulig investor, jubiii :) hvordan skal jeg forholde mig med evt. salg osv.?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 4. Sep 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle :)

jeg har i snart 3 år kørt www.ferie-plan.dk som er et online ferieregistreringssystem. Jeg har søgt efter en investor, så mere kapital og erfaring vil ramme mit firma, så der forsat er udvikling i mit produkt. Jeg har nu været heldig og komme i kontakt med en mulig invester, men ved ikke rigtig hvilke krav jeg skal sætte og hvad jeg skal være opmærksom på.

det er et IS og vi har snakket om at lave det om til et APS - lige nu står jeg som ene ejer, men vi skal hver især ha 50% af virksomheden. Det koster selvfølgelig nogle penge, men hvor meget og er det et klogt valg at afsætte 50%? hvis jeg modtager penge skal jeg selvfølgelig betale skat, men kan man gøre noget så jeg ikke får et skattesmæk? og hvis investoren køber alt min kode og de penge som jeg modtager investerer jeg i selskabet, så et APS kan etableres, er det den rigtige måde at gøre det på? Vil nødigt fraskrive mig alt, da det jo er mit lille "barn"

søger nogle forskellige muligheder så vi begge (både investor og jeg) får noget ud af det og kan føre en sund virksomhed videre uden problemer

ved det er mange spørgsmål, men håber I kan forstå min situation

tak på forhånd

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 18:28

Tag en dyb indånding.

Det du skal have afklaret hvad din investors penge kan bringe af vækst, og hvad du er villig til at betale for den vækst.

Hvis det er sådan, at du faktisk vil sælge halvdelen af dit firma, så skal du selvfølgelig finde din pris for det arbejde du selv har lavet indtil nu.

Hvis jeg skulle have en investor, så skulle det være således at det eneste mit projekt skulle bruge, var muligheden for at booste salget. Evt tilretninger og små fif der kunne gøre mit projekt mere spiseligt for kunderne, skulle min investor bidrage med i form af en plads i bestyrelsen.

Betalingen for de penge investor insdskyder, skulle være en del af den vækst kapitalen giver. Jeg ville ikke afgive 50% af mit ejerskab, - men gerne 50% af det mersalg investors penge giver.

Michael 

Tilmeldt 4. Mar 06
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 18:32

Dansoft-Innovation:

Hej alle :)

(både investor og jeg) får noget ud af det og kan føre en sund virksomhed videre uden problemer

ved det er mange spørgsmål, men håber I kan forstå min situation

tak på forhånd

Hej Dansoft

Hvorfor vil du dele en sund virksomhed med andre?

Fra Lyngby
Tilmeldt 4. Sep 08
Skrevet kl. 18:47

Hej Michael, det som det i første omgang skal bringe er et APS :) det koster 80 k og jeg mangler kapital. Det med prisen, er det smartest at få en revisor til at fastsætte den eller kan jeg selv komme med en pris?

tak for dit svar

Fra Lyngby
Tilmeldt 4. Sep 08
Skrevet kl. 18:52

Hey Iceman :)

jeg mangler desværre kapital til at få udviklet på mit produkt og få et APS etableret. Sund på den måde at der ikke er røde tal på bundlinjen, men heller ikke massere af tage af. Så et indskud ville sætte flere hjul i gang

kender du tilfældigvis nogle som koder i php og som er bosat i DK?

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 19:00

Der skal være 80 tusinde i et Aps, men med mindre dit Aps skal ud og  have stor kredit, er det risikofrit for din investor. Det er jo ikke noget man betaler for at få et Aps.

Stiftelsesomkostningerne er under 10.000 kr. inkl. vedtægterne, ellers er det ikke den rigtige selskabsform.

Revisoren kan fastsætte prisen ud fra din dokumenterede omsætning, - men potentialet kan revisoren jo ikke regne sig frem til medmindre du har en forretningsplan der fortæller om den udvikling du forventer.

Jeg kender ikke dit marked, men jeg tror du skal købe en times rådgivning hos en revisor så du får en forventningsafstemning omkring hvad et ApS kan bringe dit firma af succes.

Michael

Tilmeldt 4. Mar 06
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 19:06

Dansoft-Innovation:

Hey Iceman :)

jeg mangler desværre kapital til at få udviklet på mit produkt og få et APS etableret. Sund på den måde at der ikke er røde tal på bundlinjen, men heller ikke massere af tage af. Så et indskud ville sætte flere hjul i gang

kender du tilfældigvis nogle som koder i php og som er bosat i DK?

Hey Dansoft.

Hvad mener du med bosat i DK?

Ok mht bundlinien så er det sq fint, det jeg ville frem til var om du ikke selv kunne klare det og selv nyde godt uden at skulle dele.

;)

Dbh

Allan

Fra Lyngby
Tilmeldt 4. Sep 08
Skrevet kl. 19:14

overvejede også at hæve min kassekredit til 80 k, så jeg ikke har behov for at "sælge" ud af min virksomhed. På denne måde ville jeg stadig være ene ejer og ha et APS :)

hvis man nu skal ha fat i investor penge, hvilke metoder findes der så uden man sælger procent i virksomheden?

men ja en revisor er nok på sin plads i mit tilfælde

Fra Lyngby
Tilmeldt 4. Sep 08
Skrevet kl. 19:24

hehe okay, jeg klarer mig fint selv. Men søger efter samarbejdspartnere / investorer, som kan gøre mig endnu stærkere og hjælpe mig med de planer jeg render rundt med.

bosat mener jeg at man bor i DK og ikke i thailand f.eks. Har fået rigtig mange gode henvendelser fra udviklere, men alle bosat uden for EU. Jeg er nok lidt nervøs for sprog og misforståelser, når der skal kodes :)

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 23:38

Hej Dansoft.

Jeg vil mene flg. (håber du kan bruge det ;-)).

Ville anbefale at du beholder 51% af dit selskab, da det er "dit barn" som du skriver. På den måde har du lige præcis majoriteten, hvilket er fair når det er dit firma.

Jeg ville indsætte en musefælde-klausul i overdragelseskontrakten - dvs. en exit-strategi for din partner hvis i ikke kan enes (standard)

Jeg kan ikke se du får et skattesmæk hvis pengene indgår i selskabet og bruges til videreudvikling, men det kræver meget mere info/detaljer.

Hvis der skal overleveres imaterielle rettigheder såsom kode mv. bør du sikre dig at dette er beskrevet udførligt i overdragelseserklæringen og at køber er nogenlunde reel og at værneting er Danmark i tilfælde af tvist.

Hvis jeg så skal være helt ærlig - og det skal man jo - så er dit spørgsmål i virkeligheden lidt mere komplekst end hvad man kan blogge sig fra. Så jeg vil virkelig anbefale dig at kontakte en advokat. Hvis du ikke har mange penge, må du på forhånd sige det til advokaten - eller alternativt låne et par tusind kroner af familie/venner, til at betale advokaten. Det ville da være super surt at miste dit selskab, som jeg antager du har brugt tid og penge på, for blot at se det hele gå i kage fordi formaliteterne ikke var på plads.

Hvis du vitterligt er ved at sælge et lille livsværk - så syntes jeg vitterligt det er nu du tager fat i en god (og billig ) advokat.

Rigtig god fornøjelse og tillykke med din nye investor ;-)  

Stig Larsen - www.larsen-finans.dk- info(snabela)larsen-finans.dk - Telefon 70 26 99 11 - Du finder os også på Facebook

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)