Hej alle :) jeg har i snart 3 år kørt www.ferie-plan.dk som er et online ferieregistreringssystem. Jeg har søgt efter en investor, så mere kapital og erfaring vil ramme mit firma, så der forsat er udvikling i mit produkt. Jeg har nu været heldig og komme i kontakt med en mulig invester, men ved ikke rigtig hvilke krav jeg skal sætte og hvad jeg skal være opmærksom på. det er et IS og vi har snakket om at lave det om til et APS - lige nu står jeg som ene ejer, men vi skal hver især ha 50% af virksomheden. Det koster selvfølgelig nogle penge, men hvor meget og er det et klogt valg at afsætte 50%? hvis jeg modtager penge skal jeg selvfølgelig betale skat, men kan man gøre noget så jeg ikke får et skattesmæk? og hvis investoren køber alt min kode og de penge som jeg modtager investerer jeg i selskabet, så et APS kan etableres, er det den rigtige måde at gøre det på? Vil nødigt fraskrive mig alt, da det jo er mit lille "barn" søger nogle forskellige muligheder så vi begge (både investor og jeg) får noget ud af det og kan føre en sund virksomhed videre uden problemer ved det er mange spørgsmål, men håber I kan forstå min situation tak på forhånd |
Tag en dyb indånding.
Det du skal have afklaret hvad din investors penge kan bringe af vækst, og hvad du er villig til at betale for den vækst.
Hvis det er sådan, at du faktisk vil sælge halvdelen af dit firma, så skal du selvfølgelig finde din pris for det arbejde du selv har lavet indtil nu.
Hvis jeg skulle have en investor, så skulle det være således at det eneste mit projekt skulle bruge, var muligheden for at booste salget. Evt tilretninger og små fif der kunne gøre mit projekt mere spiseligt for kunderne, skulle min investor bidrage med i form af en plads i bestyrelsen.
Betalingen for de penge investor insdskyder, skulle være en del af den vækst kapitalen giver. Jeg ville ikke afgive 50% af mit ejerskab, - men gerne 50% af det mersalg investors penge giver.
Michael