I forbindelse med en anden tråd har Mikkel udtalt, at citat: "Jeg synes det er noget vrøvl at blande CMS-reklamer ind i debatten. Faktum er, at CMS ikke kan hjælpe en skid med 90% af det som opgaven med SEO går ud på." Det synes jeg, uanset sprogbruget, er en interessant udtalelse. Min erfaring er, at utroligt få (nærmest ingen) kan finde ud af, at strikke en hjemmeside sammen, som er super søgemaskineoptimeret. Det strækker sig lige fra det mest grelle, som usynlige hjemmesider (ja, dem er der stadig mange af har jeg erfaret) til de mere trivielle ting. Min erfaring er også, at hvis on-site søgeoptimeringen, (altså det, der sker PÅ hjemmesiden) ikke på plads, så vil man få kam til sit hår ved kun at køre off-site søgeoptimering (links fra andre hjemmesider). Man skal simpelthen bruge meget mere tid på at optimere til ALLE søgeordene "long distance", end det ville tage at gøre det on-site.... og man kan ikke være sikker på, at linkene til ens site bliver der for evigt. Set i lyset af, at rigtig mange ikke kan finde ud af det tekniske i SEO, er jeg lige ved at lægge sidste hånd på en super søgemaskineoptimeret udgave af site-editor, som sikrer, at sitet kører optimalt rent SEO teknisk. Ja, det er stadig overladt til mine kunder at skrive noget klogt på deres hjemmeside, som indeholder de rigtige søgeord de rigtige steder og i passende mængder. Da jeg går ud fra, at Mikkels og mine erfaringer vedr. elendige websites (seo-mæssigt) er rimeligt sammenfaldende, så kan jeg kun tolke udtalelsen som: Det er kun 10% vigtigt, hvad vi gør for at optimere selve hjemmesiden, det der virkelig betyder noget (90%) er offsite søgeoptimeringen. Jeg er enig med Mikkel i at offsite optimeringen er særdeles vigtig, hvis konkurencen om et bestemt søgeord er specielt hård; men hvis hjemmesiden (de 10%) ikke er på plads til at begynde med, så skal man VIRKELIG knokle for at få optimeret til ALLE relevante søgeord. Er man kun interesseret i at få optimeret hjemmesiden til ganske få søgeord (1-3), så kan jeg bedre følge Mikkel; men det er sjældent, at denne taktik er optimal. Derfor er mit spørgsmål nu: Hvis jeg har forstået Mikkels udtalelse rigtigt, hvilke erfaringer har I andre? Venlig hilsen, Christian |
On-site søgeoptimering vs. off-site søgeoptimering
Et CMS system kan ikke erstatte den menneskelige faktor som "klog" valg af søgeord, fornuftig tekst med SEO reglerne i baghovedet, ingen double content pga. flere domæner.. etc etc.. alle de ting et CMS system ikke KAN. Et CMS system er kun et værktøj (nogle bedre andre dårligere) og CMS systemet er kun så meget værd som "mennesket" der står bag og udarbejder hjemmesiden. Du må gerne rette mig Mikkel hvis jeg har forstået dig forkert. Mvh |
Det er i virkeligheden den samme diskusion som jeg har set de sidste 20-30 år i forskellige branchenr. Tilbage i starten af 80''erne var jeg i den grafiske branche. Så kom de nye billige, og bedre, "lyntryk-maskiner", som virksomheder fik at vide at de kunne købe og så var der ikke brug for trykkerier mere og dygtigt fagpersonale. De to fejl. Det der kom ud, så ud ad helvedes til. Så kom softwaretiden. Og da de mere avancerede "Word" programmer kom, fik folk at vide, at nu kunne de droppe deres DTP''ere, grafiske designere og alle de andre, for nu kunne sekræteren sætte det hele op lugeså godt. De tog fejl. Det så forfærdeligt ud. Naturligvis. I de mange efterfølgende år var jeg i musikbranchen, og her så vi en lignende udvikling. Den ene maskine efter den anden lovede folk, at de ikke længere behøvede dyre studier, dygtige musikere, og kompetente producere. Men de to fejl. Det der kom ud kunne ikke konkurrere med et ordentligt stykke håndværk. Og nu har CMS branchen så endeligt fundet ud af at søgemaskiner er vigtige, får rettet de værste fejl ved deres software, og påstår så nu at de nærmest kan udføre mirakler. Men det er lige så forkert, som alle de andre tomme påstande gennem tiden. Tom og indholdsløs markedsføring, er hvad det er. Man bliver ikke grafiker fordi man har et stykke software. Og man får ikke en god søgemaskinestrategi og implementering, fordi man køber et CMS! Der er 1000 ting som har indflydelse på, hvor effektivt din virksomhed markedsføres i søgemaskiner bliver. Kun en forsvindende lille del af det, har direkte med dit publiceringssystem at gøre. Og mange gange er et CMS måske slet ikke det rigtige valg - eller det eneste der skal til. Et CMS er en "hammer" - den kan være god eller dårlig til at slå søm i, men den kan ikke bygge et hus for dig! :) |
Hej Marcus Den kan jeg godt følge. Håber, at vi alle bliver lidt klogere, når denne tråd har kørt et stykke tid. Indtil videre har vi altså: Bidraget til den perfekt søgemaskineoptimerede hjemmeside udgøres af: 10 %: En perfekt, søgemaskineoptimeret hjemmeside. 90 %: Den menneskelige faktor + off-site optimering Jeg vil igen vove mig ud og høre jer andre: Bidrager "Den menneskelige faktor" med 45% af on-site optimeringen? og bidrager off-site med de resterende 45% af optimeringen? Håber, at I kan se, hvad jeg er ude på her ![]() At vi, med vores samlede viden sammen finder frem til, hvor vi bruger vores tid og penge bedst, når vi skal søgemaskineoptimere et website.... sådan helt overordnet set Er der nogen, der har andre vigtige bud på fordelingen, eller andre emner som ikke allerede ligger inde under et af de 3 emner: "Den teknisk perfekte hjemmeside" "Den menneskelige faktor" "Off-site optimering" Jeg er jo udmærker klar over, at tingene er MEGET komplekse. Synes bare det kunne være sjovt at se tingene oppefra og ned for en gangs skyld i stedet for altid at tale detaljer. Til Mikkel: Jeg vender lige tilbage. Så lige, at du har skrevet et svar; men vil lige sende denne, så jeg ikke får blandet svarene sammen. Mvh, Christian |
Som du dog kan sige det, Mikkel ![]() ![]() Nå, jeg havde jo selv bedt om den ![]() På bundlinien kan jeg kun give dig 100% ret. Grunden til, at jeg netop holder fast i, at det rigtige CMS OGSÅ er vigtigt er, at brugeren har mulighed for at vælge: Skal det være den eller skal det være den? Og er konkurencen på søgeordene hård, så er DEN i hver tilfælde på plads. Resten kan man arbejde løbende med at optimere. Og her kommer man ikke uden om viden og erfaring i store mængder hvis man vil noget med sin hjemmeside. Mvh, Christian |
For at få det rette svar på denne diskussion kræver det jo, at man gør op, hvilke faktorer der er væsentlige og hvilke et CMS kan udføre. Jeg er for det første ikke så meget for CMS''er, da de i mange tilfælde er overkill efter min mening. Jeg mener, at hvis man skal bruge et CMS for at komme forbi den tekniske barriere og skrive teksterne, så er man blevet oversolgt. Det er min mening og det har naturligvis indflydelse på mit svar. Efter min mening er søgemaskineoptimering ikke bare tekst, teknik og linkbuilding - og dem der mener det, skal nok blive klogere :-) I min verden er søgemaskineoptimering noget af følgende:
Dette er blot noget af det, jeg synes er væsentligt. Og her synes jeg teknik og indhold falder lavt på listen. Jeg synes personligt det er en bøvlet proces at rykke en kunde fra et system til et andet fordi det skulle være søgemaskinevenligt - altså teknikken skulle være iorden. Du får (i mange tilfælde) 10 gange mere arbejde ved at rykke kunden over på et CMS end ved at rydde op i det eksisterende. Og får man ikke ryddet ordentligt op efter det gamle system, så sidder du med en super-duper chance for at rydde i supplemental index. Jubiiiiiiiiiiiiiii |
/Marcel Fuursted
Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen
I min erfaring så kan nogle cms''er sætte flere blokader op end de fjerne i forhold til seo, og nogle gang også i forhold til det indhold man gerne vil have på sitet. Derfor kan jeg også bedst lide at anbefale de systemer der nærmere er frameworks end direkte CMS''er. Dvs. man selv definerer al funktionalitet, men man gør det i et system der allerede har tilknyttet et administrations modul til de redaktører der er på et website. De man så som teknisk leverandør skal sørge for er, at det indhold det putter ind bliver præsenteret optimalt. Mht. at CMS kan være overkill, så er det da rigtigt at det måske er dumt at smide 50.000 kr efter et system til en visikort hjemmeside. Men så findes der jo heldigvis også gratis alternativer der trods alt kan implentere simple sider lige så hurtigt som man kan bygge dem statisk. Man skal også overveje at nogle gange er det ikke kun seo der vægter i forhold til valg af teknik. Hos nogle virksomheder er det vigtisgste at de får et system der gør det nemt for dem at lave noget indhold, da der jo ellers slet ikke er noget at finde... Men det er jo også en helt anden tråd... :-) Til slut: Hvis man har fået sat sit cms/framework rigtigt op, så ligger resten af opgaverne hos redaktøren i forhold til at få lavet de rigtige tekster og keywords. |
OK Tak for de meget flotte svar. Jeg vil prøve at overdrive med et eksempel: Lad os tænke os til at der er een der hedder Knud Han har en hjemmeside, hvor der er masser af besøgende på 2-3 kombinations søgeord..... og forøvrigt er det også dem, der konverterer. Hvis han vil ligge højt på dem alle for mindst mulig indsats kan han ENTEN skrive alle søgeords-kombinationerne ind i linkene, der peger på hans side ELLER han kan sikre sig, at hans hjemmeside er velstruktureret og nams for Google (SEO). Hvis Knud ikke skal beskyldes for at spamme, kan han kun tillade sig at få et begrænset antal forskellige links fra hvert site. Ergo er der off-site et kæmpe arbejde at optimere i situationer, hvor der er mange hundrede søgeordskombinationer at optimere til. Her er en optimeret hjemmeside (CMS) langt at foretrække efter min mening. Situationen er selvfølgelig anderledes, ja nærmest omvendt, hvis sitet får alle besøgende OG en god konvertering fra ganske få og generelle søgeord. Så ville jeg også sige, at on-site var mindre vigtigt. Et eksempel er mit site www.Pillefyring.dk, hvor min søgeordsanalyse viste, at der kun var eet vigtigt søgeord, nemlig pillefyr. Så det koncentrerede jeg mig om og ligger derfor som nr.1 på dette søgeord. Mvh, Christian |
|
/Marcel Fuursted
Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen
Hej Marcel. Uenighed er godt. Det hjælper jo til at forstå mere, hvis man er åben for det ![]() Jeg har ikke på noget tidspunkt skrevet noget om at flytte. Jeg har taget udgangspunkt i, at sitet skal bygges fra bunden. Men derfor er problemstillingen vedr. flytning jo ikke mindre relevant. Mvh, Christian |