Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilket program/metode skal jeg vælge

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 31. Oct 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et lille enkeltmandsfirma, der sælger service ydelser udelukkende til erhverskunder.

Desværre er min revisor gennem mange år afgået ved døden. Firmaet er opkøbt af et større revisions firma, hvilket har bevirket at servicen er faldet og at prisen er steget fra ca. 12.000 årligt til 19.000 for sidste halvår, trods faldende mængder bilag (2-300 årligt). Det finder jeg ikke acceptabelt og er derfor trods manglende lyst og evner for bogføring, nødt til at finde en anden løsning.

Jeg har en aldrende udgave af Stellar Office, som jeg kun bruger til faktura/debitor og har blot givet revisor bilag i mappe, som har taget sig af bogføring/moms/årsregnskab. En opdatering af programmet er udelukket da de kræver man skal betale et (dyrt og tåbeligt) løbende abonnement udover opdaterings prisen,  Men som faktura program fungerer fint på ekstern harddisk (virker kun med Windows XP) hvor jeg nu bruger Windows 7.

Jeg har forsøgt at afsøge markedet for alternativer og er kommet frem til hvilke mulige løsninger jeg finder interessante.

Løsning 1: E-conomic.

Nok den mest komplette løsning, men med bilagsmodulet er det trods alt 2.400 årligt, hvilket er måske ikke er dyrt så dog en løbende udgift. Jeg finder dog løsningen lidt uoverskueligt og lidt overkill til mit behov. Desuden mister man adgang til data/efterrapportering hvis man på et tidspunkt opsiger abonnement, hvis jeg har forstået det rigtigt. ?

Løsning 2. Kassekladde.dk/tradeshift.dk

Kassekladde har en flot og overskuelig brugerflade, som jeg tror selv jeg kan finde ud af.  Er dog i tvivl om det er komplet nok og om der er normalt at revisorer blot kan importere .csv filen og umiddelbart arbejde videre med data der er indtastet. (er det standard i de programmer revisorer bruger)?

Er der nogen mangler/begrænsninger som man ikke lige tænker på i første omgang, så som kørselsregnskab, privat andel af tlf/varme/el ved blandet bolig/erhverv.

Det kræver desuden at jeg enten stadig holder liv i det gamle Stellar program eller alternativt bruger Tradeshift.dk, som måske er det bedste valg da jeg ikke kan lave F1 faktura i Stellar kun Giro. Men savner virkelig info/gennemgang på deres hjemmeside om hvordan tradeshift virker, kan man selv designe faktura o.s.v.

Desuden vil denne løsning også kræve at jeg skanner og leverer bilag separat til revisor i en PDF fil. Men det ser jeg ikke som en større hindring.

Der er selvfølgelig ikke nogen grund til at gå efter disse gratis online løsninger, hvis det blot betyder at revisor regningen bliver det større, grundet ekstra mandetimer i forhold til e-conomic.  Men jeg tror at jeg vil have lettere ved at lære at bruge disse, da brugerfladen i kassekladde.dk er mere overskuelig, ved dog ikke med Tradeshift.dk

Løsning 3: Buisness as usual

Skal jeg blot finde en anden revisor, der kan fakturere anstændigt og kan jeg evt. blot bruge en (læs: billigere) freelance bogholder og så fortsætte med at levere bilag i mappe eller online/pdf og glemme alt om besværet med "gør det selv",  da der ikke er specielt komplicerede data i mit regnskab. Evt. udbyde tjansen her på portalen.

Input modtages med tak.

Per

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 15:51
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

det  lyder  som   der  er  match   med  en  SummaSummarum  Professionel 3   til    1.980  + moms    

EENgangspris  hvis  du  bliver   stående   på  en  Windows 7  (ingen kan  jo  spå  om hvad  Bill Gates  finder   på  der  skal på  maskinerne  om  en   3-4  år)  og  den  virker  også  på  XP  hvis du  skulle  have  det

Købt  gennem  mig  -   så  får  du  også  en  medfølgende   opstartssupport  med  oveni  hatten   +  at  jeg  er  til  at  få  fat  i løbende  fremadrettet  på  Klippekort-basis

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 15:57

bruger  du   import  af  bankens  kontoudskrift   (som sikrer  at du  får  alt med i  den rigtige rækkefølge [hvis du  sørger  for at  alle transkaktioner  køres  over en bankkonto  kun  til dette  formål]   så  kan  du  da   klare  alt  det  med  bogføring  selv  også  momsrapportering  (thi  her  trækker du  da  blot  den  rapport  som skal bruges her)   Evt. revisor bistand   kan  du  så  begrænse  til  at  medvirke  ved  selvangivelse  på  basis  af  din  bogføring.

Revisors  kan  overlades  en  sikkerhedskopi  af  din  31.12 bogføring  -  så  kan  han  sidde  og  pille  i  den.   Bør  ej  løbe  op  i   noget  der  blot  kommer  i  nærheden af  10-12.000 kr.

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 16:29

Hvis du vælger løsning 3 vil jeg meget gerne hjælpe dig. Alt afhængigt af dine ønsker og behov vil jeg enten selv kunne udarbejde din årsrapport eller lade en registreret eller statsautoriseret revisor, som jeg har samarbejde med, ordne den del af opgaven. Prøv at se nærmere på www.v-bf.dk  

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 10:53

Hej Per,

Jeg synes du skal vælge "business as usual". Det bliver billigst og nemmest for dig.

Du ligger netop i målgruppen for 123Regnskab (Bogholder og Revisor for iværksættere og mindre virksomheder), som tilbyder bogføring for 250 kr. i timen, samt årsafslutning af revisorassistent for 395 kr. i timen.

Det kan sagtens gøres billigere end 12.000 kr. om året. Afhængigt af antallet af spørgsmål, andre udfordringer med bilag, samt hvor meget rådgivning du efterspørger, vil jeg mene, at det kan gøres for et sted imellem 6.000 kr. og 12.000 kr.

Hvis du endnu ikke har fundet en leverandør, så lad mig høre fra dig, så kan vi tale dit behov igennem.

Tilmeldt 31. Oct 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:00

Tak for jeres svar. Som desværre mest går på at sælge mig programmer eller ydelser.

Det ville være dejligt hvis det var muligt at få svar på om det er spild af tid at indtaste posteringer i kassekladde.dk og om det efterfølgende vil være muligt at arbejde videre med data i revisores programmer importeret som .csv fil.

Jeg kunne se dette som en fordel da det ville give et dagligt overblik over den overordnede økonomi, uden den store indsats og vil måske kunne medføre en bedre rutine i at få skannet bilag med kommentarer så man ikke skal prøve at finde ud af et kontotræk hvor bilaget mangler 3 måneder efter. ;o)

Jeg kan i øvrigt undre mig over at det tilsynedladende ikke er praksis for branchen at opgive en pris pr. bilag/afstemning eller i det mindste hvor mange bilag man kan forvente pr time.  Jeg modtager bare en faktura hvor der står bogføring xxx Kr. Den tror jeg ikke er gangbar i mange brancher. Så jer der tilbyder bogføring. Hvad kan man forvente og hvad er tidsforbruget for et årsregnskab, ikke nøjagtigt men bare nogenlunde. ???

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 18:54

Hvorvidt det kan betale sig selv at taste tingene ind og aflevere direkte til din revisor kommer helt an på

1. Har du tid og overskud til at gøre det

2. Har du viden og overblik til at kontere og afstemme korrekt

Mange revisorer bruger at fakturere en fast pris mens langt de fleste bogføringsbureauer fakturerer det nøjagtige timeforbrug.

Det er meget svært at give en entydig pris, da min erfaring viser, at bilagenes beskaffenhed er meget forskellig. I den ene ende er der eksemplet med kunden der afleverede en plastikpose med bilag, hovedsaligt små boner, godt krøllet sammen. Herefter skulle der to opringninger til inden kontoudtoget blev fremsendt og efterfølgende flere opringninger og e-mails for at fremskaffe manglende bilag. I den anden ende er der kunden der afleverer bilagene sat ind i et et ringbind fortløbende efter bankkontoen. Hver periode afsluttes med en liste over tilgodehavender og skyldige beløb. Her går det selvsagt meget stærkere. Men det enkelte bilag kan også give store udsving. Er det et bilag med et beløb der kun skal posteres på én omkostningskonto eller består bilaget af to tætskrevne sider fra Metro, hvor indkøbene skal fordeles på 12 omkostningskonti, og de er selvfølgelig ikke i rækkefølge på fakturaen.

Som du kan se er der mange ting der kan påvirke tidsforbruget. Dertil kommer, hvor meget rådgivning den enkelte kunde har brug for. Skal jeg være mere konkret, kræver det noget mere eksakt viden om opgaven.

mvh
Michael

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:22

PerB:

Det ville være dejligt hvis det var muligt at få svar på om det er spild af tid at indtaste posteringer i kassekladde.dk og om det efterfølgende vil være muligt at arbejde videre med data i revisores programmer importeret som .csv fil.

Jeg kunne se dette som en fordel da det ville give et dagligt overblik over den overordnede økonomi, uden den store indsats og vil måske kunne medføre en bedre rutine i at få skannet bilag med kommentarer så man ikke skal prøve at finde ud af et kontotræk hvor bilaget mangler 3 måneder efter. ;o)

Hej

Jeg kan godt følge dig i din argumentation, og jeg synes absolut også, at det er vigtigt selv at have et overblik over sin økonomiske situation.

Hvorvidt du bruger kassekladde.dk eller bare et regneark er i princippet underordnet, idet en kommasepareret fil kan bruges til mange regnskabsprogrammer. Eller hvorfor ikke bare bruge Excel, hvor det jo er muligt at manipulere med kontonr. o.s.v. og faktisk få et regnskab ud af dette. Det kræver egentlig ikke specielt meget Excel-snilde.

Du skal bare finde en, som kan se lidt længere end et regnskabsprogram.

PerB:
Jeg kan i øvrigt undre mig over at det tilsynedladende ikke er praksis for branchen at opgive en pris pr. bilag/afstemning eller i det mindste hvor mange bilag man kan forvente pr time.  Jeg modtager bare en faktura hvor der står bogføring xxx Kr. Den tror jeg ikke er gangbar i mange brancher. Så jer der tilbyder bogføring. Hvad kan man forvente og hvad er tidsforbruget for et årsregnskab, ikke nøjagtigt men bare nogenlunde. ???

Det kan være meget svært at give en fast pris pr. bilag eller postering, idet det afhænger meget af, hvilke bilag der er tale om.

Derimod vil du ofte kunne få en fastpris-aftale for bogføringen og for den sags skyld også det afsluttende regnskab. Iøvrigt er prisen væsentlig lavere for et årsregnskab, hvis bogføringen er foretaget af den samme person, eks. en revisor.

M.h.t. fakturering for bogføring eller anden regnskabsmæssig assistance, så skal du ikke affinde dig med en uspecificeret faktura, men derimod kræve en timespecifikation som dokumentation.

Hilsen

Tonny

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 22:18

Der er en årsag til at der er et marked for bogføringsprogrammer. Excel er ikke et et program der er beregnet til bogføring. Har man op til 10-20 bilag pr. år kan man sagtens styre det i Excel, men derefter bliver lidt mere kompliceret. Langt de fleste revisorer (og bogføringsbureauer) vil simpelthen ikke lave regnskab på baggrund af posteringer i Excel medmindre der er tale om meget få bilag.

Det er rigtigt, at der ofte kan være en prisfordel i at lade den samme virksomhed foretage både bogføring og regnskabsudarbejdelsen, men mange revisorer tager så meget for bogføringen, at mange bogføringsbureauer er langt billigere for den samlede ydelse. Er du revisorpligtig skal du selvfølgelig bruge en revisor til regnskabet.

mvh
Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:41

Mener nu heller ikke, at Excell er tilladt iflg. bogføringsloven, idet man ikke kan følge

transaktions/kontrolsporet.

MvH

Peter

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)