Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valg af SEO-udbyder og prissætning af SEO??

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Fredericia
Tilmeldt 21. Dec 08
Indlæg ialt: 679
Fra  Asia Property Innovation Co. Ltd. Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
Jeg har købt både SEO-LEX og andre SEO bøger med den største intention om at jeg selv skulle i gang med at optimere mine sites og blive lidt klogere på hele denne verden. Jeg må dog måned efter måned konstatere, at jeg stadig har lige travlt med alle mine andre opgaver, så jeg er stadig ikke rigtig kommet i gang med ”biblen”. Det bringer mig så også tilbage til hvad jeg altid prøver at leve efter forretningsmæssigt, nemlig at man skal fokusere sin tid på det man er god til og udlicitere det man enten ikke er så god til, eller bare ikke har tid eller lyst til at lære :o)

Som jeg ser SEO-markedet, så bliver I flere og flere der tilbyder denne service, men da jeres service ikke er 100% ”håndgribelig” og direkte målbar og I aldrig kan love noget 100% eksakt resultat, så er det naturligvis også rigtig svært for jer at prissætte jeres ydelser, andet end med en eller anden form for timepris, hvilket jeg dog ikke er så stor tilhænger af, hvis ikke man kender vedkommendes effektivitet osv, men jeg kan godt se at det er svært for jer. Uanset hvad I gør, så vil kunden aldrig vide om man får noget brugbart for pengene.

Hvad vil jeg så med denne tråd? Jo, jeg tror at jeg med denne tråd tager hul på et meget relevant problem, som mange af os sidder med når vi enten udbyder denne service, eller ønsker at købe den….

Hvis ik lige du hedder Demib eller Rosenstand osv, så er mit gæt, at en del af jer der udbyder SEO-ydelser, sikkert har svært ved at få rigtig bid i markedet, fordi jeres potentielle kunder ikke kan få garanti for at de penge de ”kaster” efter jer, også giver resultater. Mange af os der er jeres potentielle kunder, får måske ikke rigtigt åbnet for pungen, fordi vi ikke kan få sikkerhed for at vi ikke kaster vores penge efter noget der kan være helt virkningsløst, eller måske helt blacklister os på Google osv. Vi aner reelt ikke hvad vi får, når vi hyrer jer, for som i alle andre brancher, så er der rigtig gode SEO-folk og helt sikkert også en masse mere eller mindre useriøse, der via noget suspekt linkbuilding osv, lover folk guld og grønne skove. 

Jeg har lige været til et ”foredrag” med en som bl.a. udbyder SEO-arbejde og hold da op! Det var nærmest en katastrofe hvad vedkommende kom afsted med at få bildt folk ind. Problemet er bare, at når man ikke ved bedre, så lyder det jo ganske tillokkende det hele…

Så hvordan udvælger man så bedst en seriøs SEO-udbyder og hvordan får man bedst sikkerhed for, at man ikke spilder sine kroner, hvis ikke man har økonomi til at vælge de helt store, som allerede har vist deres værd? Er det fair, at det kun er kunden der skal tage risikoen og findes der mon en løsning der tilgodeser både kunde og udbyder?
Jeg er potentiel kunde, men aner ikke hvordan jeg skal finde den rigtige og jeg har det ærligt, rigtig dårligt med at betale timeløn for en ydelse der ikke er direkte målbar og som der kan fuskes så meget med…. Tongue Tied

Dbh fra Jørgen Smile

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 16:37

Spændende tråd, jeg følger lige med her

Best regards

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er svært at få i både pose og sæk :)

Du kan ikke både få rådgivere til en lav pris og så samtidig forvente at få nogle der har den erfaring der skal til at skabe resultater indenfor nogle forudsigelige rammer. Det gælder iøvrigt ikke bare for SEO men for stort set alle form,wer for rådgivning jeg kan komme i tanke om.

Alternativet er så "hyldevareprodukter" - men her skal man også passe på. Vi tilbyder i demib.com en række produkter, som vi efterhånden har leveret så tit, at vi helt klart kan sige hvad man får og hvad det koster.

Men der er altid andre faktorer end dem som en rådgiver har indflydelse på, som spiller ind - herunder både de ting DU skal gøre (og IKKE gøre), ændringer i markedet og ændringer hos søgemaskinerne. Særligt de to sidste ting er umulige at forudse med sikkerhed - selv for verdens dygtigste rådgivere.

Tilmeldt 20. Aug 10
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 16:53

Alt afhængig af situation ...men sådan lidt generelt ...

Start med at få lavet Teknisk SEO ...altså den del hvor webserver, databser, html, og semantik optimeres. I mange tilfælde hvor der ikke er stor konkurrence er det faktisk nok ...og det kræver ikke vedvarende vedligeholdelse som f.eks. linkbuilding gør.

Dem der er dygtige til Teknisk SEO er dem med mange års erfaring med udvikling af internet teknologier.

Er det ikke nok ...så er det videre til linkbuilding ...og det er her det virkelig grå marked er ...som hovedregel vil jeg anbefale at der laves en unik strategi for hver virksomhed ...og at virksomheden selv implementerer det.

Tilmeldt 25. Jul 10
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 17:13

Jeg er så enig med dig i alt hvad du skriver, og kunne virkelig ikke have skrevet det bedre selv - jeg er i præcis samme båd som dig, så det var da herligt, at du gad bringe dette emne på banen. 

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 19:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jørgen Linnet:
andet end med en eller anden form for timepris, hvilket jeg dog ikke er så stor tilhænger af, hvis ikke man kender vedkommendes effektivitet osv, men jeg kan godt se at det er svært for jer. Uanset hvad I gør, så vil kunden aldrig vide om man får noget brugbart for pengene.

Det er ikke helt korrekt. Dels arbejder vi (Concept Interest) stort set aldrig efter timepris men efter opgavepris. Og at vores kunder aldrig vil få at vide, om vi har gjort noget brugbart for pengene? Jamen - hvordan tror du så vi kan have de samme kunder gennem mange år? Og placeringer og konverteringer er jo målbare og meget svære at styre udenom. Så nej - der tager du helt fejl.

Jørgen Linnet:
Så hvordan udvælger man så bedst en seriøs SEO-udbyder og hvordan får man bedst sikkerhed for, at man ikke spilder sine kroner, hvis ikke man har økonomi til at vælge de helt store, som allerede har vist deres værd?

Referencer, referencer og referencer! Og lad være med at nøjes med dem, der står på udbyderens hjemmeside. Du skal TALE med nogle af referencerne. Der er masser af "SEO eksperter" i Danmark, der på deres hjemmesider har referencer, de end ikke har arbejdet for. Eller som de har lavet noget HELT andet for engang for 7-9 år siden. Derfor skal referencer fysisk efterprøves - så'n er det bare.

Du kan jo altid tage en dialog med en SEO udbyder om "no cure - no pay". Det er logisk, at det er dyrere for dig - men så er du jo sikker.

Du kan også prøve at se på resten af verden. Hvordan skal en virksomhed vælge et reklamebureau for eksempel? Det er jo lige så lidt eller lige så meget målbart som SEO ydelser.

Jeg forstår godt frustrationen - men det ER altså muligt at styre udenom de værste faldgruber. Jeg har her indsat lidt råd fra SEO-LEX:

Mange ringer rundt for at skaffe opgaver – andre har ikke tid til det. Uanset om du kontakter et SEO firma, eller de kontakter dig:

•    Få sælgerens hjemmesideadresse og gå på den med det samme - mens du har ham i røret. Dan dig et hurtigt overblik og vurder, om f.eks. det sproglige er i orden. Er det en gang sludder, kan du næppe forvente, at firmaet kan skrive gode tekster til dig.

•    Lav en personsøgning på ejeren af SEO firmaet på cvr.dk og se, om der er historik, du ikke bryder dig om. De fleste vil gerne samarbejde med virksomheder, der også lever i morgen - og det giver som regel også de bedste resultater.

•    Tjek sælgers hjemmeside for referencer. Hvis der ingen er: Spørg ham hvorfor. Hvis han siger, de er fortrolige alle sammen, er det et advarselstegn! Du skal her overveje, om samtalen ikke bør slutte! Hvis der er referencer opgivet på hjemmesiden, skal du bede om kontaktpersoner på mindst to af dem, som DU vælger. Ring til dem - der er desværre mange, der benytter firmaer som reference, som aldrig har hørt om den pågældende udbyder.

•    Foreslå nogle af de søgeord - KUN enkeltord - du gerne vil være synlig på. Hvis sælgeren ikke giver dig modspil, foreslår alternativer etc., er det nok ikke den rigtige legekammerat for dig. En professionel udbyder af SEO skal have mere viden om den slags, end du har.

•    Spørg om en pris. Hvis du får en pris pr. søgeord slynget ud med det samme, er det ikke din fremtidige SEO partner, du taler med. Ingen seriøs udbyder kan give en pris uden at undersøge markedet, din hjemmesides opbygning, historik etc. Hvis du sælger hårdt forkromede trianguleringsstykker, vil du næppe bryde dig om at betale samme pris pr. søgeord som ham, der sælger billige lån, vel?

•    Lav en “site:domænenavn” søgning på Google på sælgerens hjemmeside. Hvis alle sidetitler er éns - eller hvis siden slet ikke er der - skal du nok overveje, om de kan lave det rigtigt for dig, når de ikke kan for sig selv. Selve placeringen af sælgerens hjemmeside på Google er ikke SÅ afgørende - nogle af de gode SEO’ere, jeg kender, ligger ikke i toppen på de generiske ord. De konverterer på helt andre søgeord end de indlysende.

•    Spørg sælgeren, om han kan garantere dig en placering på Google i top 5, top 3 eller hvad ved jeg. Hvis han kan det: Læg røret på. Det kan ingen nemlig garantere!

•    Spørg sælger om, hvordan han vil rapportere - og om hvad denne rapportering koster. Nogle købere af SEO er ligeglade med rapporteringen - andre vil have den. Er det en fair prisstruktur, er det muligt for dig at vælge den til og fra med deraf følgende ændringer i prisen.

•    Hvis du indgår en aftale, hvor du betaler i forhold til opnåede placeringer, skal du være nøje med at få beskrevet hvilke succeskriterier, du skal betale for. Er det f.eks. på en søgning “på nettet” eller kun “sider på dansk” etc.

•    Bed sælgeren om at fortælle dig én ting, han vil ændre på din hjemmeside. Lad være med at tro, at du kan få en hel køreplan gratis - men én ting kan du godt bede om. Vurder, om det lyder fornuftigt og logisk, hvad han vil gøre.

•    Spørg sælgeren, hvad han kan gøre for dig i forhold til konverteringsoptimering. Siger han “Øhhhh…?”, skal du glemme det. Kan han hjælpe selv eller via en partner, er du ét skridt nærmere - hvis de andre punkter er gået op i en højere enhed.

•    Kan sælger skrive sidetitler og beskrivelser, der bare genererer klik? Lad ham bevise det ved at vise dig resultater, der er så overbevisende, at du selv klikker. Kan han ikke det: Smut!

Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 06
Indlæg ialt: 1415
Fra  Deskways ApS Heydesk ApS Skrevet kl. 20:10

Der findes også udbydere (som os selv) der i mange tilfælde kan levere på ren no cure no pay, hvor du betaler et honorar/fee på baggrund af placeringer - det er meget gennemskueligt... Men det er også ofte dyrere på sigt - men det er jo så dét man må tage med, hvis man vælger en løsning der er mere gennemskuelig end vores opgavepriser :)

/Marcel Fuursted

Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)