Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Til jer der bruger "tip en ven" / "invitere dine venner" på Facebook

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har haft en side på Facebook, hvor medlemmerne kunne finde forskellige præmier alt efter, hvor mange medlemmer de inviteret til siden (Tip en ven).

I sidste uge fik jeg et opkald fra forbrugerombudsmanden (eller en medarbejder derinde fra), der kunne oplyse, at denne form for markedsføring ikke var lovligt og i strid med markedsføringsloven § 1 og 6 og henviste til denne afgørelse http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Sager-efter-markedsfoeringsloven/spam0/tipbeloenning.

Hvis jeg straks lukkede konkurrencen ned ville det ikke få konsekvenser, men hvis jeg ikke gjorde det ville de se nærmere på sagen. De kunne oplyse, at det ville blive betragtet som spam og taksten var 100 kr. pr ven som medlemmerne havde skrevet på væggen, at de havde inviteret - hvilket var PÆNT mange så valgte at lukke den ned.

Så alle jer, der har sådanne sider eller bare belønner jeres medlemmer på jeres firma profil med ligende ting - pas på - for det kommer fokus på det fremover!

Denne artikel på DR.dk understreger at det er alvor og at der vil blive set nærmere på markedsføringen på Facebook og ligende sider.

Mvh

Kristian

Fra København
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 524
Fra  Bigum&Co Skrevet kl. 14:25

Hvis det er en ordentlig advokat der fører sagen, sætter jeg mine penge på at dansk markedsføringslov kommer til kort når vi spiller på Facebooks bane.

I den henviste sag er der tale om emails, og ikke en "social media funktion" på en platform, om hvilken det gælder at de involverede ved oprettelsen af en profil er bekendt med, at det hele er et stort tip-en-ven cirkus.

Efter min ydmyge mening burde Ombudsmanden nære sig fra skræmmekampagnemodellen, og i stedet spamme contact@facebook.com med meldinger om danske virksomheder bryder retningslinjerne på facebook... and thats it.

Sig det videre og lad den aldrig komme tilbage.....

Thomas Bigum
Facebook Ekspert med ret til at bære sabel

(tilføjet: jeg afskyr når virksomheder opfordrer til at invitere. Jeg er fortaler for ægte værdi, og ikke billige tricks)

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 14:28

Hvis du markedsfører dig overfor danske forbrugere skal du overholde dansk lovgivning, herunder også reglerne om "uanmodet elektronisk henvendelse" i markedsføringsloven.

Så er platformen fuldstændigt ligegyldig.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 524
Fra  Bigum&Co Skrevet kl. 14:32

Så er det godt jeg ikke er advokat - og må nøjes med at bære titel af dårlig gambler.
Big Smile

Tilmeldt 16. Sep 10
Indlæg ialt: 94
Fra  Social-Marketing.dk Skrevet kl. 16:12

Ja, mange af dem der laver konkurrencer på deres Facebook-side, er ikke klar over, at det er ulovligt.

Det er dog kun ulovligt, hvis du reklamerer med præmier for gæster på din virksomheds Facebook-side. Vi har derfor lavet værktøjet www.BlueMango.dk, som gør det lovligt at lave konkurrencer på Facebook.

I er velkommen til at kontakte os, hvis i ønsker mere information, samt i kan læse mere omkring det på Social-Marketing.dk

Med Venlig Hilsen

Social-Marketing.dk

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 17:12
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan sagtens opfordre til at de "fortælle dine venner" - blot du ikke gør konkurrancen betinget heraf.

Det er også bedre markedsføring - synes jeg Smile

Fra Aarhus
Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 579
Fra  bSocial ApS Skrevet kl. 17:37

Social-marketing.dk @ Har du fået tjekket op med forbrugerombudsmanden om fremgangsmåden på Bluemango.dk er lovlig? I "Spam-vejledningen for 2010" står der at man ikke må præmiere folk for at "synes godt om" og dermed dele et reklamebudskab på FB. 

Så vidt jeg husker blev det diskuteret i en anden tråd, men jeg husker ikke om du skrev hvad du fandt ud af?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15073
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:41
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lidt of topic, så trænger FB os til en oprydning, da der er alt for meget lort der inde...

Man bliver jo bombet af ens venners mærkelige "synes godt om", som kun bunder i chancerne for at vinde noget...

Tilmeldt 16. Sep 10
Indlæg ialt: 94
Fra  Social-Marketing.dk Skrevet kl. 17:47

Hej Kasper

Ja, vi har undersøgt reglerne omkring det, og BlueMango.dk er fuldt ud lovligt, da det ikke køres over vores kunders Facebook-sider. :)

Med Venlig Hilsen

Social-Marketing.dk

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 20:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Fashion-Seller:

Lidt of topic, så trænger FB os til en oprydning, da der er alt for meget lort der inde...

Man bliver jo bombet af ens venners mærkelige "synes godt om", som kun bunder i chancerne for at vinde noget...

Er det ikke bare dig der har de forkerte venner? Cool

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)