Jeg har haft en side på Facebook, hvor medlemmerne kunne finde forskellige præmier alt efter, hvor mange medlemmer de inviteret til siden (Tip en ven). I sidste uge fik jeg et opkald fra forbrugerombudsmanden (eller en medarbejder derinde fra), der kunne oplyse, at denne form for markedsføring ikke var lovligt og i strid med markedsføringsloven § 1 og 6 og henviste til denne afgørelse http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Sager-efter-markedsfoeringsloven/spam0/tipbeloenning. Hvis jeg straks lukkede konkurrencen ned ville det ikke få konsekvenser, men hvis jeg ikke gjorde det ville de se nærmere på sagen. De kunne oplyse, at det ville blive betragtet som spam og taksten var 100 kr. pr ven som medlemmerne havde skrevet på væggen, at de havde inviteret - hvilket var PÆNT mange så valgte at lukke den ned. Så alle jer, der har sådanne sider eller bare belønner jeres medlemmer på jeres firma profil med ligende ting - pas på - for det kommer fokus på det fremover! Denne artikel på DR.dk understreger at det er alvor og at der vil blive set nærmere på markedsføringen på Facebook og ligende sider. Mvh Kristian |
Hvis det er en ordentlig advokat der fører sagen, sætter jeg mine penge på at dansk markedsføringslov kommer til kort når vi spiller på Facebooks bane.
I den henviste sag er der tale om emails, og ikke en "social media funktion" på en platform, om hvilken det gælder at de involverede ved oprettelsen af en profil er bekendt med, at det hele er et stort tip-en-ven cirkus.
Efter min ydmyge mening burde Ombudsmanden nære sig fra skræmmekampagnemodellen, og i stedet spamme contact@facebook.com med meldinger om danske virksomheder bryder retningslinjerne på facebook... and thats it.
Sig det videre og lad den aldrig komme tilbage.....
Thomas Bigum
Facebook Ekspert med ret til at bære sabel
(tilføjet: jeg afskyr når virksomheder opfordrer til at invitere. Jeg er fortaler for ægte værdi, og ikke billige tricks)