Hej Amino, Jeg havde i går en super god samtale med en gammel ven. Samtalen gik på at han gerne vil starte en webshop, men han ved ikke hvad han skal sælge. Jeg gav en masse bud, men som han ganske rigtig sagde, var der mange konkurrenter på emnerne. Jeg kunne godt tænke mig at høre jer med webshop om: Hvad fik jer til at starte jeres webshop indenfor jeres branche? var der mange konkurrenter da i startede? og hvilke overvejelser gjorde i jer med hensyn til jeres konkurrenter? Til alle jer uden webshop, hvad drømmer i om at starte og hvorfor i netop denne branche? Mvh Nis Jensen |
Hej Nis
Jeg løber faktisk ofte på dette spørgsmål og derfor bliver jeg også nød til at svarer dig.
Jeg vil ikke mene at din kammerat er klar til at starte "en virksomhed" hvis han ikke engang selv ved hvad den skal gå ud på? Hvorfor bare åbne en virksomhed for at gøre det?
Hvis du ikke ved hvad du skal sælge, hvorfor du skal sælge det hvorfor skulle kunden så købe af dig?
Det jeg vil råde din kammerat til er hvis han drømmer om at åbne en virksomhed så skal han også finde sig en solid interesse. Hvis han har interessen og kan dele den med 3-5 andre, så kan han også åbne en webshop. Men er det så en webshop som skal holde ham oven vande rent økonomisk eller blot en forretning som skal lave lidt sjovt ekstra engang imellem.? Han skal også tænke over at selvom du har en webshop så kommer ordrer ikke ud til kunderne af sig selv, det er ikke bare en pengemaskine hvor folk indtaster dankort nummer og så tjener han masser i avance uden at rører en finder. der skal KONSTANT pakkes varer, sendes varer, købes pakker og frimærker, briges tid på at administrer shoppen, tages produkter retur, holdes system ved lige, indhentes nye og stærke samarbejdsaftaler OSV OSV. hvis han ikke gør det så kan han ikke holde forretningen i live.
Undersøg hvor seriøst at konkurrenterne gør det indenfor hans webshop, den webshop som han startede ud fra hans interesse. Jeg kender folk som har en webshop med vandpiber, deodoranter og perfumer, designertøj og så gar nogle som har en med de der gammeldags pynteservicetter. og hvem tjener flest penge?
Det gør hende som har pynteservietterne, fordi hun har mest interesse og mest passion for det som hun laver, og jeg kan love dig for at hun laver knaster på det og ved du hvad det fedeste er? hun elsker sit arbejde fordi det samtidig er hendes dybeste interesse.
Held og lykke jeg håber du/i/han vender lidt tanker