Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattepligtig i Danmark - hvornår er man det?

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er klar over, at det i sidste ende er nødvendigt med en konkret vurdering, men håber nogen kan hjælpe med en besvarelse på det generelle:

Underforudsætning af, at man flytter til et andet EU land med sin virksomhed og ikke længere har fast bopæl i Danmark:

- Hvor lang periode må man opholde sig i Danmark før man alligevel bliver skattepligtig?

- Virksomheden har flere forskellige aktiviteter, som klart kan adskilles. Gør det en forskel om man kun flytter nogle af disse aktiviteter eller dem alle?

Kan nogen hjælpe?

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 18:39

Hej Jesper,

Spørg Helle Thorning :)

- Jeg mener det er 42 dage du må opholde dig i Danmark, før du skal begynde at betale skat, som udlanskdansker.

- Her er det virksomhedens "place of operation", altså den fysiske placering af forretningen der afgør hvor du skal betale virksomhedsskat. Er det online det hele, kan det være lidt mere besværligt at afgøre, så vil jeg tror der bliver kigget på hvor dine kunder kommer fra.

Den første er jeg rimelig sikker på, den anden, er jeg lidt tvivlrådig omkring. Men jeg vil mene at det er enten eller. Enten sker driften fra DK eller også sker den fra et andet land.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 19:00

Hej Thomas

Tak for svaret.

Thomas Sindberg:
Spørg Helle Thorning :)

Ellers tak, jeg ville ikke have is i maven til at lade målfoto afgøre den slags ;-)

Thomas Sindberg:
- Jeg mener det er 42 dage du må opholde dig i Danmark, før du skal begynde at betale skat, som udlanskdansker.

Altså svarende til "6 ugers ferie" - det kunne give mening. 

Thomas Sindberg:
Den første er jeg rimelig sikker på, den anden, er jeg lidt tvivlrådig omkring. Men jeg vil mene at det er enten eller. Enten sker driften fra DK eller også sker den fra et andet land.

Men situationen ville være, at der fandtes 2 juridisk (og produktmæssigt) forskellige virksomheder. Spørgsmålet er vel egentlig om man er 'tvunget' til at flytte hele sin virksomhed fra Danmark eller kan nøjes med noget af den.

Fra Donguan, Guangdong, P.R. China
Tilmeldt 14. Sep 09
Indlæg ialt: 213
Skrevet kl. 19:19

Hej Jesper,

De 42 dage gaelder kun hvis du har helaarsbolig til raadighed i Danmark, eller hvis din kone ikke er flyttet med dig ud af landet.

Er du flyttet 100% fra Danmark, er det 180 dages reglen der gaelder. Laes dog lidt op paa skattesagen om golfspilleren, da man aabenbart skal opholde sig flere dage i det nye bopaelsland end i Danmark, for at holde sig skattefri.
Dvs. opholder du dig 120 dage om aaret i Danmark, 119 dage i dit nye bopaelsland og de restende dage fordelt ud paa en raekke andre lande, vil skat betragte dig som skattehjemmehoerende i Danmark.

Mvh.
Kasper

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 12:15

Fra Donguan, Guangdong, P.R. China
Tilmeldt 14. Sep 09
Indlæg ialt: 213
Skrevet kl. 13:55
Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 16:06

Hej Kasper

Ja, jeg kan godt huske han blev dømt, men satte mig ikke ind i sagen. Tak for links - og angående 'tonen' så opdagede jeg det slet ikke ved læsning - altså før nu :-)))

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 18:06

Hej Jesper

For at få den fulde skattepligt til Danmark til at ophøre, skal du opgive en boligmulighed i Danmark. Dvs. en evt. lejebolig skal opsiges og en ejerbolig skal sælges eller udlejes på en kontrakt, som er uopsigelig fra din side i mindst 3 år. Hvis du har en ægtefælle eller en samlevende kæreste skal hun med til udlandet. Du skal være opmærksom på, at det ikke nødvendigvis er en fordel for dig at få den fulde skattepligt til at ophøre, men dette kræver individuel rådgivning.

De 42 dage og de 180 dage, som er nævnt ovenfor kan du glemme, de vedrører andre situationer (som begge forudsætter, at du har en bolig i Danmark). Hvis den fulde skattepligt er bragt til ophør, kan du opholde dig lige så ofte du vil i Danmark uden at du igen bliver fuldt skattepligtig til Danmark, det kræver dog, at du ikke får en bolig til rådighed i Danmark og at ingen ophold er længere end 6 måneder i træk. Men div. ophold på hotel i Danmark har ingen betydning for vurderingen af om der indtræder fuld skattepligt, uanset om der er tale om længere ophold end 42 dage på en 6 måneders periode, eller 180 dage på et år.

Du skal være opmærksom på, at fraflytning kan udløse fraflytningsbeskatning af bl.a.  aktier, optioner, andre værdipapirer og pensioner.

Hvis et dansk selskab effektivt ledes fra udlandet kan det også udløse fraflytningsbeskatning af selskabet, som skattemæssigt anses for at have afstået alle aktiver til markedsværdi.

Efter udrejsen kan du fortsat være skattepligtig til Danmark af indkomster med kilde i Danmark (begrænset skattepligt) f.eks. løn for arbejde udført i Danmark for en dansk arbejdsgiver, bestyrelseshonorarer fra danske selskaber og udbytter fra Danske aktier.

Selskaber (danske som ledes fra udlandet eller udenlandske) er også skattepligtige til Danmark af indkomst, hvis den kan henføres til et fast driftssted i Danmark.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen,dk

Tilmeldt 6. Sep 10
Indlæg ialt: 343
Skrevet kl. 18:34

"For årene 2002-2006 fik han til gengæld en bøde på otte millioner kroner for grov uagtsom overtrædelse af skatteloven. Hvis han ikke er i stand til at betale bøden, bliver det i stedet til 60 dages fængsel."

Skal dette forståes som; 

1) Betal 8 millioner kr.

eller

2) kom 60 dage i fængsel

Tilmeldt 6. Sep 10
Indlæg ialt: 343
Skrevet kl. 18:37

Jesper:

Hej

Jeg er klar over, at det i sidste ende er nødvendigt med en konkret vurdering, men håber nogen kan hjælpe med en besvarelse på det generelle:

Underforudsætning af, at man flytter til et andet EU land med sin virksomhed og ikke længere har fast bopæl i Danmark:

- Hvor lang periode må man opholde sig i Danmark før man alligevel bliver skattepligtig?

- Virksomheden har flere forskellige aktiviteter, som klart kan adskilles. Gør det en forskel om man kun flytter nogle af disse aktiviteter eller dem alle?

Kan nogen hjælpe?

Hej Jesper,

Jeg har lige været til samtale omkring dette med SKAT.

De mener at, bor du sammen med en kæreste/kone når du fraflytter fra DK, så er du som udgangspunkt stadig skattepligtig i DK. Medmindre hun tager med til udlandet. Har man fast bolig til rådighed i DK, så bliver det endnu mere vanskeligt. Men tag en snak med SKAT og giv dem et konkret scenarie, som de kan rådgive dig ud fra. 

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)