Det er vi da enige om Esben men i virkelighedens verden er det ofte lidt mere nuanceret. Der er ikke en bolig i Danmark da den er udlejet/fremlejet men der vil Skat kræve stærke beviser for at du også har taget ophold i udlandet (og det kan være svært at bevise hvis du ikke har bolig i udlandet). Derfor siger jeg det er op ad bakke. Endvidere fastholder Skat ensidigt et 3 års uopsigelighedskrav desuagtet at lejelovgivningen kun accepterer 2 års fremleje.
Jeg ligger selv og slås med Skat i en sag hvor vedkommende har boet hos en kæreste i udlandet og turneret med diverse cykelløb i forskellige lande fordi de hævder at hans lejlighed der har været i snart 8 år ikke er udlejet med 3 års uopsigelighed (udlejning via bureau). Der har de nu accepteret 50% 33A lempelse men skattepligtsspørgsmålet ender nok i LSR.
Så hvis man har bolig i udlandet. Ikke ejer nogen bolig i Danmark. Opholder sig i begge lande og arbejder i begge lande så kan man undgå at skulle betale skat i DK???
Eller skal man betale skat i det land man yder et arbejde hos?
2 scenarier:
1) Du er lønmodtager i en dansk virksomhed, men bor i to lande har dog ingen fast bopæl i Danmark? Hvilket land skal du yde skattebetaling til?
2) Du er selvstændig og yder en ydelse til en dansk virksomhed, igen ingen fast bopæl i Danmark og lejlighed i udlandet! Hvilket land skal du yde skattebetaling til?
Du må vel gerne bo hos din bror / far / mor etc eller ven? og dermed ikke eje noget fast i DK eller skal det være hotelophold?
Alt hvad jeg har undersøgt indtil nu og alt hvad jeg har læst hos SKAT, medier og andre steder (inkl. hvad Bent Z skriver her) understøtter en ting: Der er ingen lovlige fiduser i forhold til at omgå reglerne.
Jeg opfatter spørgsmålene går på kreative løsninger, men SKAT er ikke idioter. Naturligvis er det ikke så nemt at man bare 'bor hos en ven' eller 'har et sommerhus hvor man holder 179 dages ferie'.
Du må/kan godt have et sommerhus i Danmark, men det skal i så fald udlukkende bruges til ferier. Bærbar med på ferie og besvarelse af 1 arbejdsmail ---> fuld skattepligt.
Se evt. http://www.amino.dk/forums/t/147065.aspx hvor en bruger synes han er 'landeløs' og derfor ikke skal betale SKAT. Sådan fungerer virkeligheden naturligvis ikke.
Hvis ikke man er indstillet på at flytte totalt fra Danmark, så vil jeg anbefale men tager fat i eksperterne, som også har skrevet i denne tråd :)
Hej,
Jeg ved dette er et gammelt indlaeg, men jeg har et par spoergsmaal:
Jeg har boet i England i 10 aar, har engelsk kone og boern, bil og bolig. Vi har et sommerhus i Jylland, hvor vi kommer om sommeren 2-3 maaneder. Vi taenker paa at flytte til DK, men jeg ville gerne 'proeve' det lidt foerst og undersoege arbejdsmulighederne, og taenkte paa at tage tre maaneders konsulentarbejde i DK (familien ville blive i UK, men komme paa sommerferie efter en maaned eller to), men efter at have laest de nogen gange vanvittigt strenge skatteregler, er jeg helt bange for at komme og arbejde i DK!
1. Ved tre maaneders arbejde i DK gaar jeg ud fra jeg er begraenset indkomstskattepligtig til DK og betaler indkomstkat, hvilket er fint, men skal jeg ogsaa oplyse mine engelske vaerdier, ejendom osv?
2. Hvis jeg udskyder min 3 maaneders kontrakt til 6 maaneder (eller en dag mindre), hvad sker der?
3. Goer det forskel hvis jeg kan faa arbejdsgiver til at lade mig arbejde 25% hjemme i UK?
3. Hvis min kone og boern flytter til DK efter 3 maaneder, er jeg pludseligt fuldt skattepligtigt med tilbagevirkende kraft, eller kun fra den dag de flytter over?
4. Hvis vi flytter, og jeg saetter min engelske bolig til salg, skal jeg betale skat af salget (normalt baade i DK og UK beskattes man ikke naar det er ens hovedbolig, men kender jeg de danske skattemydigheder ret, kunne de godt finde paa noget)?
5. Er der andre ting jeg skal vaere opmarksom paa/forsigtig med?
Paa forhaand tak!
Mik