Det er også helt i overensstemmelse med praksis fordi man derved har bolig til rådighed i Danmark i kraft af kæresten/konen. Har man så også bolig til rådighed i det andet land er man fuldt skattepligtig til begge lande hvorved dobbeltbeskatningsoverenskomsternes regler om dobbeltdomicilering kan bringes i anvendelse (det ene land må vige for det andet). Der vil Danmark i kraft af at kæresten m.v. i langt de fleste situationer være at betragte som bopælsland. Det har ikke den store betydning i relation til arbejdslandet fordi de har beskatningsretten til lønindkomsten men det betyder at Danmark også kan beskatte lønindtægten selvom den er optjent i udlandet. Der er man så henvist til at begære nedslag med den i udlandet betalte skat eller at begære forholdsmæssigt nedslag efter en særlig intern dansk regel og her kommer de omtalte 42 dage ind i billedet. Har man opholdt sig i Danmark i mindre end 42 dage set over en vilkårlig 6 måneders periode opnås nedslag for den del af den samlede skat som falder på den i udlandet optjente indkomst hvorved der ikke vil fremkomme nogen dansk skat af lønindkomsten hvis man har arbejdet i udlandet hele året og ikke har haft andre indtægter. |
Hej DC og Bent,
Tak for jeres svar - det er rigtig god information. Nu er jeg jo iværksætter, så jeg er naturligvis single og kæresteproblematikken er ikke aktuel ;-)
Men hvis jeg ikke opgiver min faste bopæl i Danmark kan jeg udlede, at jeg kommer ind i et vurderings, kontrol og ansøgningssystem hos SKAT, hvilket jeg gerne ville undgå, da jeg selv vil have hænderne på rattet.
Så pt. er min konklusion altså, at jeg skal fraflytte Danmark helt, hvorefter jeg maksimalt må opholde mig mindre tid i Danmark end jeg gør i tilflytningslandet - eller maksimalt 180 dage i Danmark, hvilken af tallene der måtte være mindst.
Jeg må ikke have noget, der kan betragtes som "hjemme" i Danmark, men må overnatte på hotel eller på en sofa hos en ven/familie, sålænge jeg ikke har personlige effekter, da det således er pro forma.
Naturligvis kontakter jeg SKAT om dette, men det er en stor hjælp at kende snitfladerne først, så mange tak for hjælpen til alle.