Interessant indlæg, Mikkel! Dog kan jeg ikke undgå at bemærke en væsentlig faktor: Du beskriver MLM som en reklame-form, hvilket det jo for så vidt er - men så alligevel ikke...
En af de åbenlyse fordele ved MLM, er jo netop hele grundtanken; at produkterne formidles baseret på personlig anbefaling - hvilket giver en potentiel kunde en større tryghed - end i forhold til eks. en tv reklame, et radiospot eller en annonce, hvor "eksterne" personer eller budskaber søger at sælge varen.
Men godt ord igen - det var interessante betragtninger du kom med - specielt "MLM killers" er da et finurligt påhit ;-)
Da jeg vistnok ikke er "velkommen" i netop denne tråd, grundet min levevej, så vil jeg da bibringe mine kritiske problemstillinger iht. MLM, da jeg føler nøjagtig samme "forargelse" eller "irritation" over visse type selskaber, som personer udenfor branchen/eller det angrebne "kundesegment".
Det irritere da mig grænseløst, at jeg skal forsvare min egen branche mod MLM selskaber, som uvidst (nej, det er ikke uvidst!) af hvilke årsager opkræver flere tusinde kroner i start-investering for "retten" eller "licensen" til, at markedsføre visse typer produkter og dermed skaber en forretning på at pitche og rekruttere nye folk UDELUKKENDE baseret på indtjening skabt på ny-opstart.
Netop derfor oplever mange det, som du beskriver Martin, at man holder fætteren eller svogeren stangen, fordi han vil sælge dig en startpakke fremfor et egentligt produkt - eller rettere det vil han nu godt, men han er så begejstret ved udsigten til at tjene DEN større skilling på din opstartspakke fremfor det første produkt... Allerede nu fornemmer jeg, at det beskrevne har været til diskussion utallige gange - ikke blot her på Amino - men det ligger i sagens kerne: De store stabile og dygtige selskaber i Danmark er ikke dem vi ser omtalt negativt i pressen eller i debatforums (ex. Amino) - læg mærke til at det som oftest, ja nærmest altid er selskaberne med den indholdsløse startpakke (læs: ret, licens) til flere tusinde kroner og hvor produkterne som regel er spil, telefoni eller et produkt man lige har fundet på til lejligheden; ligegyldige produkter eller services. Produkter som er set før nøjagtig mage til i forvejen etablerede og respekterede produkter.
Det er ikke selskaber som LR, Nu-Skin eller FLP der nævnes i pressen eller diverse tråde - det er heller ikke distributører fra de selskaber, som vikler sig ind i mudderkast med ikke-MLM folk.... Interessant, ikke sandt... læg mærke til dette faktum ;-)
Lasse
|
Dato: 2/13/2006 9:54:03 PM Forfatter: Lasse BurholtEn af de åbenlyse fordele ved MLM, er jo netop hele grundtanken; at produkterne formidles baseret på personlig anbefaling - hvilket giver en potentiel kunde en større tryghed - end i forhold til eks. en tv reklame, et radiospot eller en annonce, hvor ''eksterne'' personer eller budskaber søger at sælge varen.
Det er bestemt ikke åbenlyst for mig - tværtimod. Når en ven, bekendt eller lign. formidler et produkt, er der rigtig mange som stoler på personen i en anden grad end en sælger nede i fx. Matas, reklamer eller radiospots. Og ligeså snart der er penge i mellem, så taler folk langt fra altid sandt, derfor er det bestemt ingen fordel for forbrugeren i hvertfald. Der er absolut ingen større tryghed ved at handle med MLM-folk uanset, om man kender dem eller ej - nærmere tværtimod pga salgsmetoderne (bla. agitation) er mere aggresive end i reklamer eller hos alm. sælgere i butikker..