Kære venner Som et modstykke til den debat der er reserveret MLM-fanatikerne, synes jeg vi har brug for denne tråd reserveret til debattører der IKKE selv er indvolveret i MLM virksomhed og som er kritiske overfor dette fænomen.
På samme måde som i den ovenfor refererede debattråd, vil jeg tillade mig på forhånd, at bede James, Frøsse, Palle og alle de andre aktive MLM-tilhængere om at holde sig væk og i stedet invitere alle dem der dels IKKE er involveret i MLM og som dels er kritiske overfor dette.
Så nu er jeg meget spændt på om det kan lade sig gøre at føre en konstruktiv diskussion, og om vi kan holde MLM-fanatikerne ude :)
Og Martin, jeg håber det er OK at jeg kopierede og omskrev lidt i dit oplæg til den anden debat. Det var sgu for oplagt
![]() Lad mig starte med at fortælle hvorfor jeg synes vi skal have denne debat, uden MLM-tilhængerne ...
Problemet med MLM er, at det netop bygger på at påvirke de netværk man indgår i. og at skabe så stor en gruppe af forhandlere/medlemmer man kan under en selv. Dette gælder også her på Amino. MLM-ere har en meget direkte økonomisk interesse i, at MLM fremstår som et godt alternativ til andre iværksætter områder. Særigt deres eget MLM-koncept. Det forplumrer debatten.
Nogle af de ting jeg godt kunne tænke mig at diskutere her, er blandt andet selve grund-konceptet i MLM og den kvalmende fornemmelse det giver mig ...
I en af de andre MLM-debatter var der en der skrev at de gamle reklameformer er ved at dø, og derfor er MLM så godt. Jeg kan godt give vedkommende ret i at traditionelle reklamer lider under det faktum at folk igorerer dem. "Bannerblindhed" er et almindeligt kendt fænomen, som allerede blev beskrevet i detaljer får flere år siden af Seth Godin i hans glimrende bog Permission Marketing. De fleste reklamefolk arbejder dog fortsat ud af samme spor: Når de ikke vil lytte, må vi finder nye måder at PROPPE budskaberne ned i halsen på folk. Der bliver mere og mere reklamestøj og brugerne bliver mere og mere reklameblinde.
Så kommer MLM. her gåes der udenom de almindelige reklamekanaler i et håb om at fjerne den almindelige reklameblindhed. Men hvad er konsekvensen af det?
For det første gider jeg personligt ikke være venner med folk der prøver at sælge mig deres lort, fremfor bare at være venner. Jeg gider ikke invitere gæster til en hyggelig middag, hvis de i virkeligheden kommer med en helt anden agenda: Salg. Så jeg vælger sådanne mennesker fra i min omgangskreds.
I et lidt bredere perspektiv, hvad sker der så hvis MLM bliver virkelig udbredt og brugt? Med tiden vil vi vel udvikle den samme form for blindhed over for MLM som overfor alle andre reklamer. Det har historien vist at vi gør. Men hvem er det så lige vi bliver blinde overfor her? Vores (såkaldte) venner, vores familie - vores netværk af troværdige personer! Det vil jeg meget gerne modarbejde så godt jeg kan! Jeg kan leve med bannerblindhed, men jeg bryder mig ikke om hvis vi fremover skal til at blive blinde overfor venskaber, familie og gode netværk.
Så, hvis MLM fortsætter med at blive udbredt vil jeg gætte på, at der kommer mange andre steder, end lige netop denne debat, hvor MLM''ere bliver forment adgang. Vi vil få "MLM-killers" på samme måde som vi i dag har POP-UP-killers", fester hvor MLM-ere IKKE er velkomne, familiemiddage hvor visse personer ikke kommer med osv. Er det virkelig det samfund vi gerne vil have? NEJ, fandme nej!
Anyway, jeg vil stoppe her og
|
Seriøs kritik af MLM
Det er bestemt ikke et forsøg på at forherlige MLM, men blot et spædt forsøg på at få en kontruktiv debat i gang der for en gangs skyld ikke handler om for og imod MLM. Dbh Martin |
Jeg kommer med et indlæg når jeg får tid til det |
Vedr. disse to tråde generelt
Ved ikke om konceptet ikke nærmere er lidt barnligt...? En debat, hvor kun den ene part er velkommen - det kan da kun blive en trist omgang, uden ret meget debat. Tror faktisk ikke man kan kalde det en debat, eftersom udvekslingen af meninger vel er minimal, når parterne er enige på forhånd - som jo er kravet for at deltage i "debatten".
Ser nu også Hr. deMibs tråd som lidt en parodi på Hr. Thorborgs tråd.
Relateret til oprindelig indlæg:
"Jeg kan leve med bannerblindhed, men jeg bryder mig ikke om hvis vi fremover skal til at blive blinde overfor venskaber, familie og gode netværk.", jeg kan godt lide koblingen her - det kan kun være ødelæggende for ens omgangskreds, sjældent har jeg oplevet noget mere belastende end MLM-fanatikere som førhen blev regnet blandt vennerne. |
Det er dejligt at se der kommer noget konstruktivt kritik ud af MLM debatten istedet for en masse personfnidder og salgstaler. Af samme grund har jeg ikke deltaget aktivt i den eksisterende MLM debat, men udelukkende kommet med debatoplæg.
Tommy beregnede sig frem til at maksimalt 0.4% af deltagerne i et MLM kan leve af det. Dertil er det også værd at lægge mærke til bonusordningerne hvor det er reglen mere end undtagelsen at din udbetaling KUN kan stige hvis du hverver nye medlemmer. Denne hvervning fremhæver endnu et problem med MLM der på engelsk kaldes "the tool trade" som er en sideløbende forretningsplan til ethvert MLM firma der udelukkende lever af at sælge møder og motiverende salgsmaterialer (bøger, bånd, CD/DVD''er) til de håbefulde masser - ofte med en større indtjening end selve MLM firmaet. Sjovt nok er stifterne af MLM firmaet og tool firmaet de samme. Slutteligt har jeg en enorm skepsis til den sekt-lignende indoktrinering som finder sted, der i sig selv er et distribueret beskyttelseslag imod enhver kritik - se blot på de enormt følelsesladede svar herinde som selv den mindste kritik medfører.
Jeg har nogle grundlæggende problemer med MLM som forretningsform i sig selv der ikke kan bortforklares med "enkelte rådne æbler i branchen". Hvis man kan se ud over sin egen næsetips begærlighed efter success og penge kan disse problemer kun fremstå som unægtelige sandheder, nemlig at MLM er både umoralsk og - hvis politiet ellers havde ressourcerne til at indsamle bevismaterialet - oftest både pyramidespil samt simpelt bedrageri. Det sidstnævnte er allerede sket i Australien hvor ACN er blevet dømt som værende både pyramidespil og bedrageri - ikke nogle enkelte distributører, men selve ACN som koncept.
Her er et par tidligere noter jeg har skrevet om emnet som kan give stof til eftertanke:
|
Interessant indlæg, Mikkel. Jeg vil give dig ret i at for meget markedsføring af en bestemt type skaber blindhed. Du nævner selv bannerreklamer - jeg kan give et andet eksempel: Telefonsælgere.
Da jeg startede mit firma, og før det kunne løbe rundt og give mig selv løn, arbejde jeg om aftenen for et callcenter. Og jeg kunne tydeligt mærke at private var ved at blive trætte af telefonsælgere, og jeg er også selv ved at blive træt af at blive kontaktet af den ene velgørende organisation efter den anden. Senest jeg blev kontaktet var det et kroatisk firma som ville sælge mig aktier!!! Et firma som sælger printertoner har kontaktet mig to gange for at høre om de måtte sende mig en æske chokolade - og ingen af æskerne er dukket op endnu!
MLM går skridtet videre, hvor telemarketing stopper. Telemarketing til private er upersonligt og personerne i begge ender er relativt anonyme. Jeg synes at homeparties og lignende er usmagelige fordi de presser reelt folk til at købe. Både fordi man ikke kan sige nej til sin bedste venner (de har jo lige givet kaffe og kage), og fordi man ikke vil sige nej når nu alle de andre køber noget. Jeg ved ikke hvor meget Tubberware-skrammel min mor har slæbt hjem gennem tiderne....
Jeg bor i en lille by med ca. 1500 indbyggere, og alle husstande har lige fået en invitation, fra et for mig total ukendt firma, til en gratis middag på kroen, hvor der også vil være underholdning - åh ja, og så vil man få mulighed for at se nogle lækre produkter som man selvfølgelig kan købe til en uhyre lav pris. Lur mig om ikke også de vil forsøge at få nye forhandlere under middagen - hvorfor pakke dagsordnen ind i en gratis middag? Er det et MLM hvervemøde så sig det dog!
Hvorfor er disse virksomheder bange for at kalde en spade for en spade?
Jeg er helt sikker på at der er mange elementer i MLM koncepterne som kunne være rigtigt spændende for mange almindelige virksomheder - eks. i forbindelse med opbygning af partnernetværker, salgstræning af sælgere etc. - men det hele bliver sovset ind i hemmelighedskræmmeri, "get rich quick"-paroler og lykkelige cases om folk der har transformeret deres kedelige hverdag til et fantastisk liv.
Jeg har ledt efter guldkorn i MLM-trådene, guldkorn jeg kunne bruge i min egen virksomhed som intet har med MLM at gøre. Men forgæves - desværre...
mvh Carsten
PS: Jeg har bemærket at de ivrigste MLM debattører (pro-MLM) sjældent skriver indlæg i andre kategorier på Amino. Vil de KUN debatterer MLM?
|
Hej Tommy Ideen med den nye tråd var såmænd, at MLM folk kunne diskutere hvordan man sælger mere, får flere kunder, optimerer forretningen m.m. Og det kan ikke ske hvis debatten ender ud i for og imod MLM. Så det var ikke for at ambutere debatten, men bringe bare en enkelt tråd i en anden retning. For at være ærlig syntes jeg at MLM debatterne er endt et sted, hvor folk kan afreagere og det er ikke meningen. Dbh Martin |
Hej Jeg lægger kun 1 indlæg på denne tråd.
Der står klokkeklart i toppen, at MLM folk bedes holde sig væk.
På en anden tråd står der klokkeklart i toppen at ikke-MLM folk skal holde sig væk.
Lad os som gode Aminoer lige respektere dette og med det sagt håber jeg, at dette indlæg som mit eneste på denne tråd bliver tollereret.
Mvh.
James |
Men desværre er der mange rigtigt MLM''ere til, der for mig lever i en eller anden mærkelig fantasiverden. Nå, men selve idéen med MLM er genial, men jeg kan desværre ikke li'' de virksomheder der laver deres business udelukkende på MLM. Det kan ikke blive til andet end brudte venskaber og "tåbelige debatindlæg" m.m. Det jeg mener med at de udelukkende laver business på MLM, er at de sælger deres varer på at den der køber dem også har mulighed for at komme med og blive MLM''er. Jeg ved meget om nogle af MLM virksomhederne, og kan sige at mange af deres produkter kan fås andre steder og til billigere priser. Så grunden til salget er derfor i fleste tilfælde at man ikke vil skuffe en ven, gruppepress eller uvidenhed. De traditionelle MLM virksomheder kører direkte på at du skal skabe forretning mellem venner, hvilket jo aldrig har været en god idé mht. venskabet. MLM virksomhederne lever så af "hvem siger nej til en ven?" Jeg kan li'' MLM, hvis det bliver brugt uden at kunden ved at det er der. F.eks. at man deler det helt op, så sælgerrekrutteringen er fuldtstændig adskildt fra kundedelen. Virksomheder der kører på det ville nok kunne klare sig meget godt, og endda kunne holde et godt rygte blandt normale mennesker. |
Dato: 10/31/2005 1:47:53 PM Forfatter: Martin Thorborg
Hej Tommy Ideen med den nye tråd var såmænd, at MLM folk kunne diskutere hvordan man sælger mere, får flere kunder, optimerer forretningen m.m. Og det kan ikke ske hvis debatten ender ud i for og imod MLM. Så det var ikke for at ambutere debatten, men bringe bare en enkelt tråd i en anden retning. For at være ærlig syntes jeg at MLM debatterne er endt et sted, hvor folk kan afreagere og det er ikke meningen. Dbh Martin Mej Martin,
Jeg synes ellers at den senest debat var yderst interessant, da der for første gang kom nogle tal på bordet.
Hvis det reelt lykkes for dig med den tråd, er jeg dybt imponeret - umiddelbart synes jeg nemlig ikke, at der har været andet end "hvervemøde" over de indlæg som pro-MLM'erne kom med... intet omkring reel skepsis eller ønske om forslag til, at forøge sin downline. Derfor er det også min teori at den går død rimelig hurtig - eller de prøver at hverve hinanden.
Og så slutter vi af med en stikpille... lidt lavt niveau, er jeg klar over - men selvom det ser ud til at James har set lyset, så er det nu nok bare en stavefejl.
> Fakta er [...] det kan ikke undgås at folk enten pga. uvidenhed [...] kommer til at drive forretningen på en [...] etisk måde.
.... det ville da være synd for de MLM'er der måtte ende med at drive deres forretning på en etisk måde
![]() |