Det er tydeligt at du er meget glad for Joomla, og det er helt okay. Men jeg synes du roser det lige lovligt meget. Det er muligt at der er masser af god funktionalitet til Joomla, men kvaliteten af den tekniske implementering er hamrende vigtig for mig, og her er jeg ikke imponeret over Joomla eller mange andre systemer.
At sige at udvidelserne til Wordpress er dårlige, synes jeg heller ikke holder. Der er utroligt meget god funktionalitet til Wordpress.
Punkt 2: Langt nemmere i forhold til hvad? Joomlas skabeloner er et rod af markup og server-side kode, og ganske simpelt noget forfærdeligt snot at rode rundt i. Jeg er overbevist om at det er lavet sådan af hensyn til fleksibilitet, så det kan måske ikke være så meget anderledes, men prøv at kigge på skabelonerne til eksempelvis Sitemagic CMS - så bliver det jo ikke meget nemmere. Alternativt så kig på Cloud Sprout - her kan du drag'n'droppe hele dit websites grafiske udseende.
Jeg vil gerne understrege at jeg ikke synes Joomla er dårligt. Men som sagt roser du det lige lovligt meget, og tryner alternativerne med dårlige argumenter.
Undskylder for en off-topic bemærkning, men Rune, jeg synes at på dit profilbillede ligner utrolig meget Rasmus Bjerg som i øvrigt er en af mine ynglingsskuespillere. xD
Bestemt er der mange templates for Joomla som stinker! -uden tvivl. Men mange af de kommercielle templates overtrumfer alle de andres.
Mht. Wordpress saa har jeg smadret ufattelig mange databaser ved at installere raadne udvidelser som Wordpress ikke har faaet ryddet op i. (heldigvis er backup opfundet).
-Jeg kender ikke sitemagic det vil jeg lige tjekke ud. Men hvis valget er mellem Wordpress og Joomla saa er jeg personligt ikke i tvivl.
Du kan selvfølgelig have en pointe i, at de kommercielle komponenter (herunder templates) kan være af en bedre kvalitet. Men brugen af PHP i templates gætter jeg på er ens, uanset hvad.
Jeg vil næsten gætte på at du også kan finde rådne udvidelser til Joomla. Jeg ville nok kun bruge udvidelser som har fået gode ratings fra community'et.
Jo, tjek endelig Sitemagic CMS ud - det ville da glæde mig. Forvent dog ikke noget der i funktionalitet kan måle sig med Joomla. Sitemagic CMS _er_ simpelt. På den positive side er det meget veldesignet og let at udvikle både design-skabeloner og udvidelser til. Jeg gætter dog på at det primært er den simple brugerflade og muligheden for nemt at tilpasse design-skabelonerne som har gjort vores løsning populær. Jeg har i hvertfald kun set en lille håndfuld websites med custom moduler som vi ikke selv har bygget :-)
Problemet er at hvis man starter med et simpelt system fra starten saa har man bundet et reb om halsen som bliver strammere og strammere jo tungere man bliver.
-Og helt sikkert har joomla components ogsaa knaldet mine hjemmesider ned adskillige gange, men jeg synes bare at Joomla som tommelfingerregel har flere og bedre komponenter og i det hele taget kan udvides som man oensker det uden at blive begraenset af simplicitet.
Men brugen af PHP i templates gætter jeg på er ens, uanset hvad.
Man bør slet ikke bruge serverside sprog i templates. Måske en tag som udfører noget kode. Mit CMS benytter netop den metode som gør det nemt at læse og forstå templates samt konvertere dem til andre serverside sprog.
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Tag evt. et kig på CloudSprout! Det er vores bud på næste generation af CMS, der gerne skulle gøre WordPress og Joomla forældede :-)
Det er lavet til at designere kan springe programmøren over, men man kan sagtens bruge det selvom man er programmør, så bliver man bare hurtigere færdigt med sit arbejde :-)
Du kan se nogle af de sites der er bygget på systemet her: http://www.cloudsprout.dk/Eksempler/Referencer.html
Og nogle videoer med hvordan der arbejdes med tingene her: http://www.cloudsprout.dk/community/tutorials.html
Vi åbner Beta'en 1. Nov, så smid mig en mail på plu@cloudsprout.dk hvis du vil med forrest i rækken.
Niels, jeg er ganske enig - Sitemagic CMS gør det samme - vi kalder det "Place holders" og "Repeating blocks". Det er bare "dyrt" (tid/penge/ressource generelt) at lave tingene ordentligt, hvilket er årsagen til at jeg ikke selv vil bruge Joomla og andre Open Source løsninger. Der er ofte mange grimme implementeringer.
Til gengæld betyder deres tilgang, at de ofte kan udvikle mere funktionalitet hurtigere, da de engang imellem springer over hvor gærdet er lavest :-)
Niels, jeg er ganske enig - Sitemagic CMS gør det samme - vi kalder det "Place holders" og "Repeating blocks".
Det samme gør mit. Jeg har yderligere lavet det på den måde at man ikke skal taste noget for at lave en menu. Det er bare klik klik klik :)
Jimmy Thomsen:
Det er bare "dyrt" (tid/penge/ressource generelt) at lave tingene ordentligt, hvilket er årsagen til at jeg ikke selv vil bruge Joomla og andre Open Source løsninger. Der er ofte mange grimme implementeringer.
Til gengæld betyder deres tilgang, at de ofte kan udvikle mere funktionalitet hurtigere, da de engang imellem springer over hvor gærdet er lavest :-)
Jeg tror ikke at vi kan være mere enige her :) mange gange skal det bare hurtigt afsted og tit er sådanne udvidelser lavet AF programmører FOR programmører og ikke for alm. dødelige brugere...
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....