Hej Mikael Jeg synes der er meget sandhed i det du siger og egentlig er jeg heller ikke ude efter, at påtvinge andre mine holdninger og meninger. Som jeg ser det, så er der bare vores holdninger og også måden vi vælger at lade dem komme til udtryk på. Langt det meste af min kritik er rettet mod det sidste. Jeg synes det er fint nok at folk har en holdning der ikke stemmer over ens med min egen. Jeg mener bare, at det må være muligt at ytre denne holdning uden samtidig også at træde på folk og generalisere dem som værende del af et problem.
Det bliver jo f.eks. kritiseret, at folk med en meget positiv holdning til deres MLM forretning tenderer nærmest at lovprise den og overdrive den med nogle meget subjektive præg. Man kan sige at de har en positiv holdning til deres forretning, men de formår ikke at levere budskabet særlig heldigt. - Selvom der er nogen der vil tage deres begejstring til sig og tage del i forretning halvvejs på baggrund af dette. Jamen så vil de uundgåeligt efterlade et negativt spor efter sig. For selvfølgelig vil der være mennesker der mener, at de forsøger at formidle ideen med et stemningsgrundlag som hovedargument og der er mange der ikke bryder sig om, at lade deres vigtigste beslutninger blive truffet på så fattigt et grundlag som det i grunden er. Det samme er jo tilfældet med "drømme", mål og ønsker. Jeg begriber ikke hvordan disse ord kan optræde som del af hovedargumentet. Drømme, mål og ønsker er noget der kan drive folk EFTER de har truffet en beslutning på et mere håndterligt grundlag.
Der er jo ingen grund til at benægte, at folk håndterer deres MLM forretning på utallige forskellige måder: Nogle gør det etisk korrekt, andre gør det ikke. Nogle i hht. lovgivningen, andre i strid med lovgivningen. Nogle benytter sig af de korrekte fremgangsmåder og andre forsøger at genopfinde hjulet på ny. Selve "forretningen" kan jo variere ligeså meget som enhver traditionel forretning. Forretninger vil altid være i variationer, for det er et naturligt resultat af det faktum, at mennesker er involveret.
Så hele pointen er jo, at der er masser af ting at tage op til debat. Samtidig er der intet reelt grundlag for, at bringe et emne til debat med en forudrettet bebrejdelse imod samtlige MLM folk på siden. Udfra min defination er dette udgangspunkt ikke grundlagt på nogen form for gensidig respekt og det ville nu engang være det mest optimale.
Jeg tror bare godt jeg kunne savne en anelse mere diplomati imellem os stridende parter. Som sagt har holdningerne fra den mere kritiske side også en hel del at kunne bidrage med. Det kunne specielt være produktivt, hvis specifikke holdninger kunne uddybes mere. Det kunne være spændende at høre præcis hvad der udløste folks holdninger i sin tid. - Bare et eksempel.
![]() Mvh.
James |
MLM på en ny måde
|
MLM debatten er 99% en børnehave og jeg er godt træt af den. 90 % af dem der taler for og imod MLM i denne debat, er i mine øjne rene sinker. Men jeg lever med det, for det sker kun på et meget lille afgrænset område af Amino og var det der ikke, ville det brede sig til resten af debatten. Men jeg bliver sgu grundigt irriteret, når folk ikke kan respektere, at en tråd er for den ene børnehave og den anden er for den anden børnehave. Så prøv lige alle sammen at holde et minimum af pli, selvom det foregår i MLM debatten: Dbh Martin |
Det er børnehaveagtigt at diskutere på den måde du gør med dit seneste indlæg. Mudderkastningsindlæg fører intet positivt med sig - det fører nok nærmere til, at vi andre ikke tror du er specielt saglig i denne debattråd og ej heller ikke kommende tråde, du skulle få lyst til at debatere i. |
Hej allesammen, Negativ dialog omkring MLM/Network Marketing er der sandt og sige ingen der kan bruge.
Så hellere til noget konkret.
Lad os "de positive" liste hvilke firmaer der er gode og hvilke der er "knap så gode", hvem har gennemskuelige bonusplaner, hvor mange penge koster den enkelte at "starte" i en virksomhed. Jeg kan som et lille kuriosum fortælle at jeg for en del års siden var med i Beverlyhills. Det lukkede i Danmark på grund af dårlig ledelse, konstante ændringer af bonusplaner, varerne kunne ikke sendes retur og ja det kostede nogle penge, tilgengæld var man en del erfaringer rigere.
Jeg har selv et par inputs når jeg høre fra andre.
Hilsen
Hans Thygesen
|
Hej Hans Til en sådan debat ville det nok være nemmest at oprette en ny tråd. Men du skal vide at der er mange forskellige repræsentanter her på siden og vi har hver vores mening om, hvad der er værd at arbejde med.
Hvis vi laver en debat, hvor vi lister de forskellige "positive" firmaer - så kunne det nemt ende i en strid og det har jeg personligt ikke lyst til at opleve igen.
Nu kunne jeg se, at du på en anden tråd skrev, at når man vælger et MLM firma så vil det være optimalt at vælge et der handler med produkter, som man i forvejen bruger. Jeg kunne forestille mig, at du er med i Amway, LR, FLP, Nu Skin, Avon, Herbalife eller noget i den retning. (I øvrigt udemærkede firmaer).
Men det fortæller mig noget om, at du er tilhænger af MLM ideen som den var da den udsprang tilbage i 40-50''erne. - En person som mig vil tillade mig at være delvist uenig og det er der flere årsager til, som jeg ikke lige vil komme ind på nu.
MEN du har ret i, at man via sit respektive MLM firma gerne skulle kunne dække sine behov og andres.
Jeg vil dertil mene, at man bør vælge et firma som man kan relatere til også og jeg har aldrig kunne se mig selv stå og formidle husholdningsprodukter og lign. - så jeg er jo enormt glad for, at denne branche har udviklet sig gennem årene.
Hvad angår bonussystemet, så kan jeg personligt bedst lide de binære, trinære eller quadrillære modeller med "tvungen" overflow. Jeg synes der opstår et langt bedre samarbejde mellem up- og downline og begge parter står til at bidrage fra deres fælles anstrengelser.
Derudover er disse systemer lettere at overskue både teoretisk og praktisk.
Men vi har vist allerede haft lidt debat om dette emne under tråden "produkter" og jeg vil mene, at det ville være det rette sted at give lidt input.
Men velkommen til i hvert fald. Uanset hvad, så vil jeg da gerne følge op på debatten du lægger op til.
Mvh.
James |
Havde egentligt sneget mig udenom at kommentere denne tråd, men tog mig lige tid til at skimme alle kommentarerne igennem - og det er lige dele erkendende nikken og en top-griner, som har konkluderet hver eneste indlæg. Thorborg er årsagen til at jeg så lige må sparke en kommentar ind: Martin mener at 90% af alle der diskutere MLM på Amino er rene sinker. Eftersom Martin heldigvis skærer alle over en kam, dvs. både "os" der er for MLM og de der imod, ja så ser jeg ingen grund til at hidse mig op over sådan en meget direkte holdning.
Jeg er fuldstændig sikker på, at der er ligeså mange "sinker" i alle andre sammenhænge på Amino, det er bare fuldstændig unødvendigt, at hidse sig op eller at opføre sig fuldstændigt børnehave-agtigt i en tråd, hvor en iværksætter spørger om noget så enkelt som: "Hvor får jeg trykt mine visitkort?" eller "Hvordan omgår jeg en-eller-anden-momsregel?"
Men for nu lige at spole båndet tilbage: Martin oprettede tråden for at få input fra "os" MLM folk.
Lad mig - så kort som det nu er muligt - forklare hvorfor jeg er engageret indenfor Network Marketing branchen - uden at reklamere for den forretning, jeg specifikt repræsentere.
Jeg er født og opvokset i et miljø, hvor min far drev egen forretning, min farfar var en lokal baron på hans felt, da han drev forretning - og min oldefar var også sin "egen herre". Så jeg har helt naturligt adopteret det begreb, der dækker over, at være sin egen herre. Og ved hvad der følger med - både negativt og positivt.
Hele det mindset der følger med, drev mig helt naturligt ind i Network Marketing branchen, af ganske få, men enkle årsager: Man bestemmer fuldstændig selv; man er på alle mulige måder selvstændig. Men samtidig står det jo ret hurtigt klart at man kan opbygge en interessant forretning, hvor man i reglen gør arbejdet ENGANG - og derefter bliver betalt igen og igen, måned efter måned på den indsats man har lagt for dagen.
Samtidig er det jo helt grundlæggende, at Network Marketing branchen invitere alle indenfor: Der skelnes ikke mellem mand og kvinde, hvid eller sort, kapitalstærk eller ludfattig. Der gøres ikke forskel på folk; alle har samme udgangspunkt, har samme muligheder. Man kan med andre ord smage frihed og selvstændighedsfølelsen UDEN at spørge banken om lov; de skal ikke godkende sine gode ideer eller bestemme hvilken kredit man er berettiget til.
Jeg har skam brugt massevis af timer, adskillige blokke papirer og slidt den ene pen efter den anden for, at formulere alverdens ideer - men oftest er de strandet på, at jeg måtte involvere investorer, banker... og hvem der ellers lige måtte have penge at skyde i mine ideer....
Når du vælger et Network Marketing koncept, så investere du i en "færdig-løsning"; du betaler et lille beløb for rettighederne som distributør. Selskabet har forud stået med risikoen: Produktudvikling, finansiering - kort sagt alt. Du får en komplet forretning, hvor logistik, bonusafregning, kundeservice, web, ekspansionsudvikling, videre produktudvikling etc. etc. etc. styres af selskabet.
Du skal blot tilføje dig selv i regnestykket.
Men det så også her at det kan gøre så pokkers ondt: Du sætter dig nu i en situation hvor du bliver betalt for det du er værd...!
Gennem adskillige år, som "fulltime networker", har jeg set mange selskaber komme - og gå - har set hvad der virker, hvad der skal til.
Når man først engang har prøvet, at opbygge et netværk på flere tusinde "forbrugere", som igen og igen køber produkter, som de er meget glade for - så er der intet der nogensinde kan få sig p
|
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
Dato: 2/19/2006 10:51:07 AM Forfatter: Lasse Burholt
Thorborg er årsagen til at jeg så lige må sparke en kommentar ind: Martin mener at 90% af alle der diskutere MLM på Amino er rene sinker. Eftersom Martin heldigvis skærer alle over en kam, dvs. både 'os' der er for MLM og de der imod, ja så ser jeg ingen grund til at hidse mig op over sådan en meget direkte holdning. |
Tak for "rosen", Krabsen! Og... det er da mit personlig mål at vi får saglige debatter og indlæg, fremfor alt det crap, hvor to skyttegravslejre gør alt for at bekæmpe "modstanderens" overbevisninger og holdninger ;-)
Lasse |
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
Hej Martin En generel debat om MLM er spændende! Jeg vil prøve at fremkomme med nogle generelle overordnede tanker om MLM: MLM er en meget demokratisk forretningsform, idet ALLE har mulighed for at starte sin egen egen forretning. Med andre ord er det "den lille mands" chance for at blive selvstændig og oparbejde sin egen gode forretning. Dette bygger jeg på disse faktorer: - lavt kapitalindskud. Normalt mellem 1000 - 5000 kr - ingen store faste udgifter - man kan arbejde på deltid/bibeskæftigelse eller på heltid - arbejdsugen bliver ikke større og større jo større forretningen bliver - tværtimod, den bliver oftest mindre - ubegrænset indtægtspotentiale. Det er der selvfølgelig også som selvstændig, men ikke som ansat - ubegrænset kundeunderlag, hvis firmaet arbejder worldwide. Internettet gør dette muligt på relativ kort tid, selv om metoden bygger på personlige relationer - ubegrænset træning og support fra firmaet. I MLM "arbejder man for sig selv - men aldrig alene". Dette skyldes det gode forhold, at "din succes er min succes" Alle punkter er normalt alle i modsætning til traditionel forretning! vh Walther Richter 40164115 |