Uni-level planen er nok den simpleste af dem alle. Den har jo den fordel at den er let at forklare og forstå og pga. dens uinskrænkede antal af personer i første niveau byder den på muligheden for en bred strukturopbygningen.
Når jeg finder uni-level planer tiltalende skyldes det ikke "uinskrænkede muligheder for at bygge i bredden", da det så absolut ikke nødvendigvis er nogen smart strategi - der skal man kigger på kvalifikationskravene som helhed - så aldrig bygge bredere end rank-advancement foreskriver. Forklaring følger.
Nu har jeg jo en fortid i et selskab med den mest gennemskuelig og "letteste" plan jeg endnu har set - kun en enkelt plan matcher - men hvor sammenligningerne så alligevel ophører.
Uni-level plan med generationsbonus er så helt klart i min bog den enkeltstående bedste type bonusplan, FORUDSAT at rank-advancement er overskuelig og "simpel". Hvis eks. man skal være "Diamond" - og man behøver 3 personligt sponserede lederniveauer, så vil det være langt det smartest ikke at tænke i uni-level planen "bredde-muligheder", men udelukkende koncentrere al forretning på de 3 ben - INDTIL man når eks. Diamond - hvis nu vi forestiller os at det et af de højeste lederniveauer. Dermed kan man maximere omsætning til at rank-advance personligt sponserede distributører (og styrke deres forretning) - til fælles udbytte. Når man har generationsbonus i en unilevel plan man kan må ganske "langt ned" i sin forretning og hive %-er op.
Umiddelbart vil jeg holde mig til 3 i bredden - hvis det er 3 som er omdrejningspunktet for advancement - når der stabilitet i 3 ben, vil jeg arbejde de næste tre ben op.
Som nævnt i min første kommentar har jeg så set en bonusplan, hvor den som udgangspunkt er binær - i de klassiske to ben - MEN hvor der er koblet unilevel og generationsbonus ind i det binære - således at bonusudbetaling kører på generationer - UAFHÆNGIGT af den binære opbygning - samtidig er fokus holdt på at man i de to ben i den binære plan, identificere 3 personligt sponsere "ben", som fokuseres i retning af rank advancement. Det interessante i denne sammehæng er at man får det "illusionistiske" af at man har en stor downline, selvom en større del af omsætningen kommer fra spill-over/eller placements.
Det er nemlig så forkert at tro, at fordi man har en binærplan - og får masser af spill-over - at så laver man penge - praktisk talt uden at gøre noget. Forkert! Oftest oplever jeg i rene binære planer, at det er svært at gennemskue hvor mange procenter der rent faktisk går tilbage til netværket - og iøvrigt hvordan rank advancement egentlig hænger sammen. I den omtalt - lad os kalde den hybridplan - med binær og unilevel er det uhyre enkelt at gennemskue og forstå - NETOP fordi Uni-level tanken som udgangspunkt er utroligt simpel.
Fælles for alle planer - uanset hvilken slags man arbejder med - så skal ens personlige kvalifikationskrav er RIMELIGE - ser alt, alt, alt for ofte at kvalifikationskravene for den GENNEMSNITLIGE distributør simpelthen er horrible set ud fra tanken om at Network Marketing aldrig nogensinde har handlet om at sælge, sælge, sælge, men at bygge et netværk af forbrug.
I min terminologi - som iøvrigt er udpenslet til hudløshed her på Amino - skal kvalifikationskravet ligge på niveau i kroner som ikke ryger over 1.500 - og samtidig baseret i autoship ordninger. Alt derudover + indviklede regler om x antal kunder osv - FORGET it.
Lasse