|
Jeg vil godt nuancere et par ting i debatten her, fordi der findes psykologbehandlig, og så findes der psykologbehandling. Dvs den lidt lettere psykologbehandling fordi du måske har problemer med din x, fordi hun har forældremyndighed over fælles børn, og du vil se dine børn mere end hun tillader, klassisk problem; men her er der ik tale om en livstruende depression men et mere normalt problem. Her mener jeg on-line terapi, vil være fint, fordi situationen ikke er dødalvorlig. Og så findes der jo de alvorlige depressioner som kræver medicin, og 1-til-1 nærvær fra en professionel, dvs fysisk nærvær..det er jeg enig i at det kan on-line 1-til-1 terapi ikke erstatte. |
Det er tydeligvis et emne med mange holdninger og meninger, hvor selv de professionelle er uenige om best practice.
I denne tråde taler vi rundhåndet om alt fra "hvor skal jeg hen med mit liv" problemer til svære depressioner m.m.
Det er fint at nuancere de forskellige behandlinger da de er meget forskellige i karakter.
Nogle psykiske problemer er skader på hjernen som skal behandles medicinsk, så langt er jeg enig. Jeg er enormt uenig i at sværre depressioner SKAL behandles med medicin. Det er noget Lundbeck og andre medicin virksomheder fortæller os og lægerne. JA, det fjerner symptomer, men det fjerner ikke problemet.
Behandling med medicin og kognitiv terapi, eller anden form for samtale terapi kan være fint. Men behandling udelukkende med piller hører datiden til.
Men dette er vel et sidespor i debatten, og jeg vil holde inde her. Vi har alle sammen holdninger, og som nævnt, selv indenfor psykiatrien er det stor uenighed om bedste behandling.
Det er en dybere diskussion, hvor vi skal ind og gradbøje depressioner og psykiske sygdomme, hvor der også er uenigheder om definitioner.
Utroligt så langt bagud vi er på dette område. Det er så nemt at behandle et brækket ben, men et psykisk problem er først noget vi så småt er begyndt at erkende som noget reelt.
Mentaline kan måske føre denne udvikling videre i en positiv retning. Om ikke andet så har det da fået sindende i kog. (no pun intented)
Cheers
T
Bliv gratis medlem