Hej Jesper
Som ledelsesrådgiver og business coach med international coachcertificering og succesfuld konsulent virksomhed siden 1998, synes jeg det er et fantastisk godt initiativ og en professionel side i har opbygget. Min erfaring er, at telefoncoaching og coaching over mail er et godt supplement til personlig coaching, som jeg stadig har mest af. Jeg har selv netop introduceret gratis videocoaching via Facebook gruppen Guide til Det Gode Liv, som en slags forsmag på, hvad coaching er, hvor jeg stiller spørgsmål og man arbejder med selv at finde svarene. Jeg synes det er en god ide at integrere de nye medier.
Jeg har selv god erfaring med at coache over telefonen - også i emner som stresshåndtering og anbefaler naturligvis altid mine klienter at få en snak med lægen, en psykolog eller psykiater, hvis der er symptomer på stress eller andre fysiske/psykiske ubalancer. Det ene udelukker ikke nødvendigvis det andet. Man skal naturligvis være varsom med at bruge begrebet coaching, når der er tale om stress, da det er en helt anden form, end ved coaching i forhold til andre specifikke mål.
Jeg er f.eks. udover at være certificeret business & life coach fra Sofia Manning, også uddannet Integrative coach ved Ford institute i Californien, hvor vi arbejder med en metode, hvor vi laver en form for afspænding/centrering og indre rejse/visualisering, som kun foretages over telefonen. Mange klienter synes det er rart, at de ikke skal sidde med lukkede øjne overfor en anden person, men hjemme hos dem selv. Vi skal huske at mennesker er forskellige og har forskellige behov og derfor er det fint, at der er flere tilbud at vælge imellem.
De fleste vælger at tage første session ved personligt møde og så kan det skifte, hvad de har brug for og lyst til fra gang til gang.Jeg anbefaler også gerne behandlere, hvor man får sin krop med i processen f.eks. zoneterapi, (healings)massage, kropsterapi, kineseologi, akupunktur etc. som jeg personligt har haft rigtig godt udbytte af, da jeg f.eks. fik en virus på balancen for en del år siden. Da det er vigtigt at have fokus både på det fysiske, mentale, følelsesmæssige, og for mig også det åndelige aspekt.
Valget af telefoncoaching handler ofte om geografiske afstande og ikke personlig afstand. Hvis man er stresset kan det være et pres at skulle køre langt. Samtidig er det for mange mere trygt at være hjemme hos sig selv. Man udelukker en masse projektioner i forhold til udseende og kropssprog og kan derfor bedre bruge sanserne til at mærke sig selv, sin krops signaler og lytte til sin indre stemme, der fortæller hvad man virkelig har brug for. Så min erfaring er, at man godt kan opbygge en form for personlig relation, selvom man ikke er fysisk sammen. Det handler om empati, at klienten oplever ens forståelse, fulde opmærksomhed og nærvær. At blive lyttet til på en intensiv og omsorgsfuld måde og opnå respekt og anerkendelse for ens oplevelser, følelser, behov, og ønsker. At kunne se sine egne ressourcer og blive bevidst om sine værdier og sine adfærdsmønstre. Hvilket faktisk kan optimeres, når synssansen ikke bliver "forstyrret".
Så held og lykke med initiativet, der kan bidrage til ,at mange flere mennesker får afprøvet coaching og oplevet værdien på eget liv. Det sætter jeg stor pris på. Jeg ser frem til at følge jeres udvikling
www.elsebethfogh.dk