Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvis Internettet lukker - hvad sker der så?

Side 11 ud af 14 (134 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 01:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Det er nu ikke helt så enkelt, Christian. USA sidder på centrale dele af Nettets helt grundlæggende strukturer.

Beklager at måtte rette på dig kære navnebror, men der har du altså ikke ret. Du har ret i så langt som at USA har en stor portion DNS Root servere, men langt fra dem alle: http://www.root-servers.org/map/

Derudover, hvis endelig root serverne forsvandt ville det helt automatisk blive behandlet som en driftsfejl og de forskellige internet udbydere ville istedet begynde at benytte den cache de helt automatisk opbygger og vedligeholder konstant. Vi ville typisk have minimum 24 timers responstid før data begynder at blive forældet.

I den tid har vi så brug for at genskabe et nyt DNS Rod net basseret på kendskabet til de enkelte landes infrastruktur, her i landet kunne TDC f.eks. løse problemet ved at trække data direkte fra DK-Hostmaster, og tilsvarende for alle andre nationaliteter ... det vil helt sikkert skabe kaos, men det ville ske på et administrativt niveau, brugerne ville ikke opdage det.

En anden mulighed kunne være at USA skulle DDOS'e, forsøge at forgifte DNS eller BGP (Routingsdataserne) eller en anden form for angreb. Men den slags er vi efterhånden også ved at være vandt til og har efterhånden opbygget mekanismer til at håndtere den slags, så det der ville ske var at hele USA ville smide sig _selv_ af nettet.

Og så er vi tilbage til det som jeg tror er realistisk ... Usa laver et system som kapper deres egne oversea forbindelser, dvs de får mulighed for at koble sig selv af. Vi vil køre videre herovre, og det samme vil de derovre.

Dog er selv sådan et system utroligt svært at bygge ... for noget der ligner 10.000kr om måneden kan jeg leje en satelit forbindelse mellem et punkt i Europa og et punkt i USA ... men bare én af disse typer forbindelser som USA's regering ikke kender til er hele deres afkoblingsplan mislykket, og det er altså ikke urealistisk at stører virksomheder begynder at investere i den slags udstyr netop nu hvor USA begynder at true med den slags pjat her.

Jeg forstår udemærket tankegangen, uvidende mennesker der ser det her store farlige internet komme og angribe USA, første reaktion er at hive stikket ud. Men det skyldes jo at de ikke selv ved hvor afhængige af skidtet de er ... det tror jeg de opdager første gang de prøvekører deres berømte knap.

Jeg er ikke i tvivl om at vi herovre blot vil behandle det som en teknisk fejl og route udenomkring, kommer nok til at savne Google (som måske ikke engang går ned da de jo har datacentre herovre, men USA kan vel tvinge dem til at slukke?) og Amazon, men i det store og hele vil USA tabe på det, og vi vil blive tilskyndet at skabe et endnu bedre besked imod cyber-angreb end vi har i forvejen :o)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:49

Så du dler ikke bl.a. EU's bekymring for, at USA sidder på så mange centrale dele? Det gør jeg absolut.

Men som sagt tror jeg heller ikke det er så sandsynligt, at de nogensinde får konstrueret sådan en knap, som de politikere der nok stemmer loven tror de kan få. Men det ser bare flot ud i Amerikansk politik - den stærke præsident, med den store røde knap. Det kan de godt lide, de Amerikanere :)

Men derfor er det nu alligevel interessant nok at snakke om, hvad der sker ved kortere eller længere, nationale eller globale nedbrud. Og uanset hvad årsagen måtte være.

Du, Mikkel, kender sikert godt til "Estland sagen" - hele landet blev lagt ned af "onde" kræfter (de fleste gætter på russere). For dem der ikke kender sagen er her en spændende, lidt nørded, gennemgang fra en af de eksperter der hjalp med at løse problemerne: http://video.google.com/videoplay?docid=-5362349666961901582

Det skræmmende ved den sag er, at den viste, at nogle af de stærkere "onde" kræfter på Nettet, har kræfter nok til at lægge et helt land ned. Og i lyset af hvor kraftige de første pings var, kunne disse banditter nok ligge endnu større lande ned.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 01:55

Jo jeg deler da bekymringen ... jeg tilskriver bare ikke Amerikanerne den samme grad af betydning som i andre gør.

Men jeg syntes det er et fedt tiltag fra USAs side hvis det får folks øjne op for nettet sårbarheder.

Derudover behøver du ikke særlig "onde" kræfter for at lægge et land ned ... det er ikke særlig svært og kan gøre med et uhyggeligt lille budget, det er er _langtfra_ urealistisk at terror netværk får fingrene i teknologi der kan sparke et mindre land af nettet.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 02:16

Jeg vil give dig ret i, at det nok er mere sandsynligt, at det er fjendtligsindede stater eller grupper, der lægger Nettet ned end at det bliver den Amerikanske præsident og hans dumme røde knap.

Men jeg så nu alligevel hellere, at kontrollen med Nettet blev varetaget af et Internationalt forum - frem for at et enkelt land sidder så tungt på det.

Omvendt kan jeg sagtens forstå USA. De har ikke de bedste erfaringer med f.eks. FN og de bryder sig virkelig ikke om tanken om, at f.eks. Kina, Rusland eller Iran skulkle være med til at bestemme over Nettet. Det er jeg nu heller ikke helt tryg ved. Men det er bare svært for EU at kræve, at USA giver slip - og så nægte hele verden at deltage. hele verden er jo også med i FN (og der kan vi så også se hvilke kæmpe udfordringer det giver!).

Det er i alle fald en spændende diskussion. Det er spændende at følge tankerne om de forskellige scenarier til dørs. Men jeg mener nu ikke farerne er overhængende. Men derfor kan man jo godt snakke om dem alligevel :)

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 144
Skrevet kl. 08:44
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 4 person

Wi:
I 2006 blev der købt for $146,4 milliarder online, hvilket på det tidspunkt svarede til 6% af alt solgt i landet USA... Ud af de $146,4 milliarder er $18,3 milliarder brugt på at købe tøj online hvilket svarede til 10% af alt solgt tøj i USA..

Og dermed bekræfter du jo mit synspunkt. 90% af alt tøj blev altså IKKE handlet online, 94% af al handel blev altså IKKE handlet online i 2006 i USA. Jeg vil i øvrigt tro at tallene har ændret sig siden. Hvad er tallet i Kina? I Indien?I Rusland? I Afrika?

Amino er for internetfolket mere end for iværksættere. For os, der er ude i en anden verden, der er internettet kun en meget lille del af hverdagen. Ikke en eneste af mine kunder ville gå i koma eller ligge stille fordi internettet var nede en uge eller to, og at fru Olsen ikke lige kan finde den billigste vaskemaskine på nettet, er altså ikke en katastrofe i min verden.

Mvh Maria

Certificeret C5 forhandler. http://www.nordsoft.dk 

Sig du har set mig på Amino, og vi giver 10% rabat på timeprisen.

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:49

Maria Frederiksen:

Og dermed bekræfter du jo mit synspunkt. 90% af alt tøj blev altså IKKE handlet online, 94% af al handel blev altså IKKE handlet online i 2006 i USA. Jeg vil i øvrigt tro at tallene har ændret sig siden. Hvad er tallet i Kina? I Indien?I Rusland? I Afrika?

Amino er for internetfolket mere end for iværksættere. For os, der er ude i en anden verden, der er internettet kun en meget lille del af hverdagen. Ikke en eneste af mine kunder ville gå i koma eller ligge stille fordi internettet var nede en uge eller to, og at fru Olsen ikke lige kan finde den billigste vaskemaskine på nettet, er altså ikke en katastrofe i min verden.

Mvh Maria

Jeg har skrevet op til flere gange i de 2 indlæg hvor der er en masse fakta at tallet er ændret SINDSYGT meget, ikke at jeg har noget statistik på det, men det er logik at den vil ændre sig til flere procent efter 4 år.

Man kan vel tænke sig til at USA med den gæld de har og de økonomiske problemer de har, vil ryge i KÆMPEMÆSSIGE problemer hvis de mistede 10% af al salg = overstående milliard-tal. Det er sandt nok at mange af de milliarder vil blive brugt i direkte fysiske butikker, men jeg tror vi snakker relativt få procent.
Derudover så kommer der jo tonsvis af arbejdsløshed ved at millioner af webshops lukker ned, og it-forretninger, og som der før er skrevet så snakker vi lufthavne, dankort-terminaler etc. etc.

Nu gentager jeg mig selv: Og med så mange ekstra arbejdsløse i eksempelvis USA; så vil salget af diverse varer ryge endnu længere ned, da de jo ikke ligefrem har ret mange penge at købe tøj og diverse ting for, og når de ikke køber ting så bliver butikker ramt etc. etc. Smile

Nu vil jeg ikke gentage hvad jeg har skrevet nogle indlæg før, men vil dog nævne at du burde kunne se kædereaktionen.

Hvis vi snakker en uge eller 2, så vil katastrofen jo ikke være overstående scenario, hvilket jeg hele tiden har gjort klart. Lukker det en uge eller 2 vil det stadig have store økonomiske konsekvenser - og der kan man nok kun gætte sig til hvilke, hvilket man i øvrigt også kan hvis internettet lukkede for altid - men derfor er det jo et interessant emne.

Men hey.. Hvis du tror at de ikke har nogen konsekvenser overhovedet, så vil jeg lade dig blive i den tro, og så bede til at det aldrig sker. Yes

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:23

Wi:

Men hey.. Hvis du tror at de ikke har nogen konsekvenser overhovedet, så vil jeg lade dig blive i den tro, og så bede til at det aldrig sker. Yes

Hej Wi,

Der er vist ikke andet at gøre...

Hej Maria,

Prøv lige igen at læse de 3 linier du har citeret fra Wi, og så læs dit svar. Kan du selv finde fejlen?

Fra Varde
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 1771
Fra  LinkCentralen.dk Skrevet kl. 12:28

Kort og godt så bliver USA endnu mere upopulær ligesom når Kina vil censurere alt hav en god dag Big Smile

Linkportalen med de gode links - Et godt sted at starte

Fra Varde
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 1771
Fra  LinkCentralen.dk Skrevet kl. 12:28

Kort og godt så bliver USA endnu mere upopulær ligesom når Kina vil censurere alt hav en god dag Big Smile

Linkportalen med de gode links - Et godt sted at starte

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 12:51
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Maria Frederiksen:

Ja, det er jo også en form for logik.

Hvis 10% af af alle færdselsulykker skyldes spirituskørsel, betyder det jo at 90% af alle ulykker skyldes folk der IKKE har drukket. Så tror jeg nok vi skal komme i gang med at drikke lidt mere, så vi kunne få færre færdselsulykker :o)

Men jeg vil tro du har ret i at tallene har ændret sig en del i forhold til for 4 år siden. Der er nok markant mere internethandel i dag.

Maria Frederiksen:
For os, der er ude i en anden verden, der er internettet kun en meget lille del af hverdagen. Ikke en eneste af mine kunder ville gå i koma eller ligge stille fordi internettet var nede en uge eller to

Ja, der må jeg jo så være enig med Wi: Selv om du lever "på den anden side af internettet", ville en stor del af din hverdag ændre sig, alene pg. de påvirkninger det vil have på resten af samfundet. Så selvom du mener at du ikke ville mærke det direkte, er det udenfor enhver tvivl at du vil blive påvirket indirekte.

Jeg tror nærmere at samtlige dine kunder ville gå i koma, hvis de ikke kan få adgang til kontanter, og ikke betale med deres betalingskort. Og det tror jeg nu også at du ville, de ikke kan købe, eller i hvert fald betale for dine varer, og du heller ikke har mulighed for at foretage betalinger, eller hæve penge.

Men på den anden side, kunne et pengeløst samfund jo også være en sjov tanke :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Side 11 ud af 14 (134 indlæg)