Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tøjbutik eller lignende - minimering af udgifter/risiko?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Situationen: Kæreste er ledig og har været det længe, og vi går egentlig og drømmer om at starte noget på selv så hun ikke behøver at være slave af kontanthjælpssystemet og kommunens evindelige smarte påfund m.h.t. aktivering, jobprøvning o.s.v.

Der er ledige butikslokaler i vores provinsby og lejen er jo ikke voldsom - i gennemsnit omkring 4000 kroner ex moms.

Jeg har prøvet at lægge et budget og det lader til at det burde være muligt at skabe en indtjening omkring på niveau med en kontanthjælp men det er naturligvis stærkt afhængigt af hvor mange kunder der reelt kan lokkes ind i butikken.

Spørgsmålet er så bare - hvor realistisk er det at starte en butik med en lav grad af risiko/investering i indretning og et minimum af markedsføring og stadig have en indtjening der gerne må ligge i den lave ende men nødigt gå i minus?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Man siger som udgangspunkt, at det tager 3-5 år, før en tøjbutik er lønsom... Dvs giver et overskud, som ejeren/ejerne kan leve af...
Der er selvfølgelig undtagelser, men det passer nu ofte meget godt...

Så at starte en butik og forvente overskud fra start, det er MEGET MEGET MEGET optimistisk... Med en husleje på 4.000 kr, så ligger butikken enten i en dårlig ende af gågaden, i en sidegade til gågaden eller andet, og derved har I ik en masse naturlig trafik, som kommer forbi... Men det skal ik afholde jer, dog skal I tænke jer grundigt om, inden at I går videre!

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Skrevet kl. 14:27

Tak for input.

Provinsby med 4000 indbyggere men en central placering. Huslejen siger også noget om lokalernes størrelse (typisk 60-70 m2).

En forventning om overskud fra start er baseret på at der ingen ansatte er - de fleste mindre tøjbutikker jeg ser har jo også 1 eller flere ansatte.

Men det kan jo også være jeg bare leder efter det svar jeg gerne vil høre;p

Fra Grindsted
Tilmeldt 19. Jan 10
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 14:37

Jeg er forholdsvis nyopstartet i en mindre by med en mindre butik med mig selv som ansat og en skolepige jeg har børnetøj, huslejen er lidt højere her men også centralt liggende som er meget vigtigt, men vil give ret i det er MEGET optimistisk hvis man forventer overskud de første 3 år, jeg var i detail branchen inden som butikschef og kendte til de forskellige omkostninger osv. så man skal uanset hvad få lagt et bugdet og helst af revisor for at være sikker på der er taget højde for alt.

Jeg tænker lige når jeg læser indlægget at I mangler at sætte jer ind i detaljer.

husleje

forsikring

alarm

kassesystem alm eller med styre system ?

inventar

div

revisor udgifter

hvad med regnskab??? gør  man selv det eller skal man lej hjælp til det

Alt sammen noget der koster og der skal jo købes ind til sæsonen også udgifterne i opstart er mange

dette bare et lille udpluk!

-Sanne

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:42

jln:

Provinsby med 4000 indbyggere men en central placering. Huslejen siger også noget om lokalernes størrelse (typisk 60-70 m2).

Det er et MEGET lille kunde grundlag. Det er ik umuligt, men det kræver de rette produkter!
Så en god ide er, at undersøge lidt nærmere, hvordan handelsmønsteret er i byen, samt hvor stor jeres målgruppe reelt er...

jln:

En forventning om overskud fra start er baseret på at der ingen ansatte er - de fleste mindre tøjbutikker jeg ser har jo også 1 eller flere ansatte.

Etableringsomkostninger mm vil højest sandsynlig spise hele første års overskud... Selvom man regner på det og laver budgetter, så bliver du sikkert overrasket over, hvor stor en investering det kræver for at komme igang. Maling, inventar, nips hist og her, rengøringsartikler, kasseapparat, dankort, ting her og der...

Prøv evt at lave en liste over ting, som du mener I skal have købt for at komme igang... Så får du hurtigt et overblik over de mange omkostninger! Så kan du også bedre budgettere med dem ;D

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Skrevet kl. 14:48

Tak for tips - jeg startede med et eksempelbudget som jeg fandt og tilrettede det - udgifterne jeg har regnet med er totalt 145.200 per år. Dette skulle give en indtægt svarende til en kontanthjælp ved en daglig omsætning på 2000 og en dækningsgrad på 50%

Er jeg helt galt afmarcheret? Eller er det virkeligt så svært at komme op på 2000 kroners omsætning om dagen? Det lyder jo umiddelbart ikke af noget særligt.

Husleje 55200
El, varme, lys 24000
Vagt, alarm 10000
Forsikringer 15000
Revisor, Bogføring 15000
Telefon etc. 6000
Diverse 10000
Bankrenter 10000

Tilmeldt 7. Feb 08
Indlæg ialt: 106
Skrevet kl. 21:45

Hej, sorry, men du sælger ikke for 2000, heller ikke for 1500 om dagen. Det er stort set umuligt ved 4000 indbygger.

Prøv i stedet for en webshop, som er næsten gratis at oprette (www.bricksite.com)[:D]

Ønsker du alligevel at prøve;

El, varme lys bliver til max 7000 Kr med spar-pærer

Forsikringen bliver max 8000.- med IF

Telefon bliver max 3000.- med din fornuft

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)