Hej Peter
Det har meget muligt ikke direkte svar-relevans på dit spørgsmål. Men jeg vil du alligevel dele en lille uheldig og ret dyr erfaring med dig, og såvel øvrige med interesse.
På en af vores kunder, en kendt læskedriksproducent var opgaven egentlig at måle effekten af deres mediebureau (et af danmarks største mediebureauer). Det gjorde vi så, og det mest skræmmende var at mediebureauet ikke opdagede en ret alvorlig fejl der rundt regnet kostede 300.000 på fejlannoncering.
Annoncøren brugte lige omkring 500.000 på 14 dage, ren brandingkampagne som sjovt nok var fordelt ud på på fdim´s top 10 liste. Men alligevel var der en målsætning om at få maximalt antalt tilmeldte til en konkurrence.
Som kendt brand, skal der ikke spares på budgettet hos reklamebureauet eller webbureauet. Og det blev der heller ikke i dette tilfælde, resultatet var et utrolig flot kampagnesite, 90% af det i flash og tung grafik, hvilket henleder til min pointe.
Kampagnesitet virkede fint når alle indblandet i kampagnen kiggede på kampagnesitet, alle kunne se det med det samme uanset om det var hos annoncøren, hos reklamebureauet og webbureauet. Men, hos 62,75% af alle de personer der responderede på kampagnen var der blank skærm... helt hvid skærm... ingenting og se..
Der var ikke taget højde for at alle i befolkningen ikke sider på 100MB linjer, så det var hvid skærm for godt 63% af alle dem der klikke på bannerne, på denne kampagne.
Nu er det langt fra første gang den kreative del af reklamebranchen har svært ved at holde sig til KB max for bannere og grafik. Men resultatet taler for sig selv.
Det er i øvrigt ligegyldigt om landingpage/kampagnesite er et microsite, et website eller et deeplink til en underside. Det er ligegyldigt om det er en CPM, CPC eller CPA kampagne, og det er ligegyldigt om det er et 5.000, 100.000, 500.000 eller 2.000.000 kroners annoncebudget.
Det vigtigst er at kampanesitet skal kunne ses af det publikum der reagere på annoncerne, og at publikum får kampagnesitet vist.
I dette tilfælde havde et alt for KB-tungt kampagnesite i flash en påvirkning på resultatet. Det er ikke nødvendigvis flash der er synderen. Det er en generel udfordring, vi ser det ske på rigtig mange kampagner vi måler på.
Der er sikkert mange andre årsager til man måske skal overveje flash, men her et mindre godt eksempel på hvor dyrt det kan være ikke at bruge flash korrekt, når det nu skal bruges. :-)
Mvh
Martin Mollerup