Jeg svarer lige mig selv.. Og så skal svaret også findes i kulturen i de amerikanske virksomheder. Nu er vi begge vilde med McDonalds, så lad os fortsætte med det: Jeg har aldrig selv arbejdet i McDonalds, men har været i en anden stor amerikansk virksomhed i Danmark, så jeg tillader mig at formode at der er visse ligheder, men noget af det næste er rent gæt: Når en medarbejder kommer ind i firmaet, lærer de ret hurtigt historien at kende. Den bliver præsenteret på en måde, så de bliver stolte af at arbejde der. De bliver guidet igennem alle rutiner, og føler på intet tidspunkt at de er til besvær, men et vigtigt aktiv for virksomheden. Derudover er der planer for dem, for det er meningen at medarbejderen skal udvikle sig. De er aldrig i tvivl om hvad de kan opnå, og hvornår de kan have deres egen restaurant (...). Så de føler at de er en vigtig del af hele virksomheden, og det giver dem lyst til at give alt hvad de har. Og de ved hvad de skal gøre for at opnå de forskellige delmål, der er sat for dem, i bestræbelserne på at opnå et større mål. Og dem der ved at de kun skal være der i en periode, bliver accepteret på lige fod med dem der stræber efter lidt mere, og alle kender deres plads. Og vigtigst af alt: De har alle et fælles mål, og arbejder hele tiden målrettet imod det. Teamspirit er i højsædet, og de ved alle præcis hvornår de skal gøre hvad. De er hele tiden opdateret på hvor de er i forhold til det overordnede mål, og bliver enige om hvad der skal arbejdes med. Så mulighed for udvikling, en del af firmaet, ikke føle at man er i vejen eller til besvær, og så krydret med den amerikanske salgskultur, så har du succesen :o) |
Taak tak