Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forenklet incasso i flere dele ? incassofirma søges sansynligvis

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra midtjylland
Tilmeldt 13. Oct 08
Indlæg ialt: 239
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Kort beskrivelse af sagen.

Vi har mellem 1500 og 2000 enkeltfaktura til gode hos et større selskab, som på nuværende tidspunkt nægter at betale deres regninger.

På nogen af regningerne er der gjort indsigelser og på mindst 300 er der ikke.
på de ca 300 har vi sendt rykker 1 og 2 og overvejer nu incasso.

Pga af selskabet der ikke vil betale og ikke har betalt i mere end 3 mdr, står vi med en næsten tom pengekasse, på trods af at vi har mellem 2 og 3 millioner til gode.

Nu fik jeg idén om forenklet incasso, og derved enten tage hver enkeltstående regning og køre igennem incassomøllen eller samle dem i stakke under de 50000,-

Må man det ?

Løsning 2:

det større selskab har viderebestilt ydelsen fra en slutbruger kunde.

da slutbrugeren har modtaget ydelsen direkte og fysisk fra os, må vi så opkræve vores tilgodehavende direkte ved slutbrugeren ?

Løsning 3:

Pressen, er det en god idé t finde en rigtig grundig journalist og lade historien komme frem i medierne.
Selskabet der skylder os penge havde sidste år en omsætning på 1,6 milliarder.

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 10:00

Jeg er ikke jurist og kan desværre ikke hjælpe dig med disse aspekter. Jeg tvivler på at løsning 2 er gangbar, da I vel har en kontrakt/aftale med det større selskab og ikke med slutbrugeren. Men det må klogere folk svare endegyldigt på.

Jeg ville overveje løsning 3 en ekstra gang (og det meget grundigt) da det meget vel kan ramme jer selv bagefter. Først og fremmest skal I have ren numse m.h.t. jeres leverancer. Årsagen til de manglende betalinger er vel sagtens at slutbrugeren er utilfreds med hele eller dele af leverancen (hvor jeres arbejde måske indgår som en del af en større leverance?), og derfor ikke vil betale "den store regning" til jeres kunde. Og når den store regning ikke betales så er der ikke penge til jer. Det er jo trist men er set før. I skal bare være 100% sikre på at det ikke er jeres arbejde der klages over førend I involverer pressen.

Desuden er der nok en del firmaer der vil vælge jer fra som fremtidig samarbejdspartner hvis I får ry for at lufte interne stridigheder i pressen. Det kan virke urimeligt men sådan tænker nogen folk nu en gang.

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Tilmeldt 15. Oct 07
Indlæg ialt: 286
Skrevet kl. 10:06

Hej

Har i været i konstruktiv dialog med kreditor ?

Bo

Fra midtjylland
Tilmeldt 13. Oct 08
Skrevet kl. 10:07

Hej Tak for svar

Nej slutbrugeren er rigtig tilfredse med vores ydelse.

Tvisten ligger i at det store selskab vil ud af kontrakten med os og tilbyde slutbrugeren produktet selv via vores underleverandører.

Enig i at presseomtale næppe er godt, men alternativet er jo netop den udsultningsproces som selskabet har valgt over for os.

Jeg ved at undeleverandører i feks byggesager sommetider kommer efter køberen af huset, hvis ikke bygherren / selskabet hat betalt regningen til undeleverandøren, der ved kommer slutbrugeren jo selvfølgelig til at betale for vare 2 gange, men det ville lægge pres på mellemleddet.

Fra midtjylland
Tilmeldt 13. Oct 08
Skrevet kl. 10:11

Hej Bo

Jaaaa, jooo, vi har fået 3 mdr til at gå via advokat, hvor man den ene gang erkender en delvis skyld og i det næste ikke vil betale en krone.

vi har som minimum for over 1,5 million liggende der ikke er tvist om, men vi har ikke mere penge til retgebyr m.m til at forfølge tilgodehavendet samlet.

derfor idén om forenklet incasso, når nu det er enkeltregninger der er tale om, leveret til lige så mange forskellige kunder.

Tilmeldt 18. Jun 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 10:27

Du kan jo ringe til Retten i den kreds debitor har adresse, og forhøre dig om småsagsprocessen. Det vil, hvis småsagerne ellers kører som de øvrige sager, om ikke andet være muligt rent praktisk at samle sagerne på samme dag.

Der er, set i det lys, også den mulighed at køre hver faktura for sig med hver deres inkassoomkostning tillagt hovedstolen, og således gøre det væsentligt dyrere for modparten at køre deres strategi.

Det ændrer dog ikke på det faktum, at der vil komme omkostninger på hvis betalingen ikke sker alligevel, trods småsagsprocessen.

Det ultimative, nemlig pressen, ville jeg ikke satse på. Så ville jeg hellere - skal i have hovedet på blokken alligevel-  gå efter slutbrugerne ved at sende dem en faktura. Jeres kunde vil sikkert gerne beholde slutkunderne, så et pres den vej med utilfredse, arrige kunder der får fakturarer og inkassovarsler m.v. vil sikkert fremme betalingsviljen.'

Men så er det jo også slut med (den del af) jeres forretning, og det tror jeg også vil være tilfældet hvis i går til pressen, så her skal i spørge jer selv om denne betaling er "liv eller død" for jer.

Fra midtjylland
Tilmeldt 13. Oct 08
Skrevet kl. 10:32

Altså

efter 3 mdr udmattende slogskamp, har vi valgt imellem at lide en stille sultedød eller død med fuld musik.

Tingene kan selvfølgelig ændre sig lidt hvis selskabet betaler, men er jo godt klar over at vores navn / firma taber anseelse , men alternativet er jo døden.

så ridser i lakken eller døden.

groft sagt selvfølgelig.

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 10:38

Har I overvejet at sælge jeres tilgodehavende til f.eks. kurs 40 til nogen, som har bedre likviditet end jer, til at gennemføre en retssag (for I får nok svært ved at komme igennem med småsagsprocessen, selvom I har delt kravene op)?

Ellers er jeg da enig i, at det ser tungt ud for jer.

Jens.

Fra midtjylland
Tilmeldt 13. Oct 08
Skrevet kl. 10:50

Hej

Ja vi har overvejdet den strategi også.

småsagsprocessen regnede vi med ville få modparten op af stolen når de evt var blevet dømt til at betale de første 10, mon ikke de så kunne se det smarte i at afregne resten uden sagsomkostninger ?

Tilmeldt 19. Oct 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 10:58

Kunne man ikke hyrer en phoner på ren provision, som ringer til direktøren/selskabet 300 gange om dagen (1x300 faktura)

Kære ..... Nu handler det så om faktura ......... som er forfalden. Hvornår forventer du/I den betalt. Mon ikke receptionen/direktøren og resten af medarbejder staben, bliver så sindsyge af phoneren/phonerne at de til sidst betaler, for at få fred :-)

Har en kammerat som brugte denne strategi for en faktura, hvor kunden blot undlod at betale. Da han havde kontaktet dem 50 gange om dagen over 3 dage, betalte de pludselig regningen. Der har sikkert været optaget og kunderne har ikke kunne komme i kontakt med firmaet pga. opkald vedr. manglende betaling

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)