Hej Kort beskrivelse af sagen. Vi har mellem 1500 og 2000 enkeltfaktura til gode hos et større selskab, som på nuværende tidspunkt nægter at betale deres regninger. På nogen af regningerne er der gjort indsigelser og på mindst 300 er der ikke. Pga af selskabet der ikke vil betale og ikke har betalt i mere end 3 mdr, står vi med en næsten tom pengekasse, på trods af at vi har mellem 2 og 3 millioner til gode. Nu fik jeg idén om forenklet incasso, og derved enten tage hver enkeltstående regning og køre igennem incassomøllen eller samle dem i stakke under de 50000,- Må man det ? Løsning 2: det større selskab har viderebestilt ydelsen fra en slutbruger kunde. da slutbrugeren har modtaget ydelsen direkte og fysisk fra os, må vi så opkræve vores tilgodehavende direkte ved slutbrugeren ? Løsning 3: Pressen, er det en god idé t finde en rigtig grundig journalist og lade historien komme frem i medierne. |
Jeg er ikke jurist og kan desværre ikke hjælpe dig med disse aspekter. Jeg tvivler på at løsning 2 er gangbar, da I vel har en kontrakt/aftale med det større selskab og ikke med slutbrugeren. Men det må klogere folk svare endegyldigt på.
Jeg ville overveje løsning 3 en ekstra gang (og det meget grundigt) da det meget vel kan ramme jer selv bagefter. Først og fremmest skal I have ren numse m.h.t. jeres leverancer. Årsagen til de manglende betalinger er vel sagtens at slutbrugeren er utilfreds med hele eller dele af leverancen (hvor jeres arbejde måske indgår som en del af en større leverance?), og derfor ikke vil betale "den store regning" til jeres kunde. Og når den store regning ikke betales så er der ikke penge til jer. Det er jo trist men er set før. I skal bare være 100% sikre på at det ikke er jeres arbejde der klages over førend I involverer pressen.
Desuden er der nok en del firmaer der vil vælge jer fra som fremtidig samarbejdspartner hvis I får ry for at lufte interne stridigheder i pressen. Det kan virke urimeligt men sådan tænker nogen folk nu en gang.