Hej Hamburg1991,
Nu gad jeg egentlig ikke skrive mere i den her tråd, for det er tydeligt at flere debattører ikke gidder læse eller forholde sig til hvad Google selv har at sige om duplicate content vs. syndicated content, og så synes jeg bliver lidt latterligt, men her er svar.
Erik: Det var måske en lidt uheldig overskrift du valgt, mon ikke debatten havde været anderledes hvis du havde skrevet noget med syndicated content i overskriften?
Ja, helt sikkert, men der kom en debat ud af det, og selv om tydeligvis er enkelte her med 'e-tough-guy' syndrom, så er det godt med nye input. Jeg gidder ikke selv spilde min tid, på at svare på den slags barnligheder, men jeg synes måske ikke det er særlig professionelt.
Det fremgik tydeligt i mit oprindelige indlæg at det handlede om syndikering af content. Jeg har læst så mange gange at man ikke må sende den samme artikkel til flere kataloger, blogs osv, og det er bare noget fantastisk vrøvl.
Hvis Google virkelig ikke kan lide syndikat content så kan man jo kun undre sig over hvor Wikipedia er så godt ranked i Google, for wiki bliver da syndikeret til den store guld medalje
Hvis det er tilfældet findes der så nogle som arbejder i det grå område, som decideret sidder og forsøger at få konkurrent sider ud at Google simpelthen ved at syndikere deres content?
Google har ingen problemer med syndikeret content, det er helt almindelig, hvordan skulle en Reuters artikkel ellers nå verden rundt? Problemet ligger i når der tales om 'straf' for duplicate content, altså et 'penalty'. Du kan jo rent faktisk blive straffet i Google, enten ved at blive rykket adskillige sider bagud for ALLE søgninger, eller ved helt at blive deindeksereret. Det er tilgengæld noget der sker fordi du har overtrådt Google's retningslinjer ret groft og kræver en request til Google for at blive inkluderet. Det er en alvorlig ting helt sikkert. Det sker bare ikke på grund af det som kaldes duplicate content. Det eneste der kan ske er at de sider du syndikerer til ranker bedre for din artikel en overgang. Syndikerer du ordentlig, med link i artiklen, så er det kun en fase. Google kan godt regne ud hvad der er den originale artikel, hvis du har link i artiklen.
Hamburg, du har selvfølgelig ret i, at hvis der virkelig var et sådan 'penalty' så kunne man bare submitte duplicate content for konkurrenten. At det ikke er effektivt er et fint bevis på at Google sagtens kan regne ud, hvor artiklen lå først, med mindre man altså har et meget svagt site, og så har SEO rådgiveren ikke gjort sit job ordentlig.
Erik: Syndikere du dit content eller syndikerer du en artikel som du har skrevet specifikt til artikel databaser?
Jeg gør begge dele. Som udgangspunkt mener jeg ikke at man bør give andre sit bedste content, det skal på siden, så derfor skriver jeg ofte artikler direkte til databaser, blog netværk m.m. Hvis jeg er lidt doven sender jeg bare den samme artikkel afsted til 150+ artikkel kataloger og så tilmelder den et blognetværk. Det virker fint, og man bliver selvfølgelig ikke straffet for det på nogen måde. Normalt spinner jeg dog mine artikler til syndikering med et program der vælger mellem forskellige variationer af paragraffer og ord. Det gør jeg ikke fordi jeg er bange for duplicate content, men fordi jeg gerne vil have at så meget af mit syndikerede content bliver ved med at være indekseret.