Jeg er massageterapeut, og har i flere år givet massage i min klinik - primært til gravide og nybagte mødre. Jeg er nu ved at nå en omsætning på 50.000 årligt, og har fået at vide, at man så skal søge om momsfritagelse. Ham jeg talte med i SKAT igår sagde dog, at jeg ikke behøvede det! Men det virkede ikke som om han viste noget om registrerede alternative behandlere. Til gengæld sagde han, at mine ydelser indenfor undervisning (i f.eks. babymassage) samt karriererådgivning skal momses - uanset min omsætning. Er der nogen i dette forum, der kender til vilkårne for alternative registrede behandlere (som i øvrigt betyder, at man er godkendt af Sundhedsstyrelsen), så hører jeg MEGET gerne. |
Du kan finde reglerne på skat's hjemmeside. Bare søg efter alternative behandlere på skat.dk så finder du al den information du skal bruge.
Sagen er den at en række alternative behandlere er fritaget for moms i lighed med eksempelvis psykologer. Men der er en række kriterier der skal være opfyldt bl.a. krav til uddannelse mv. På skat's hjemmeside kan du yderligere finde en række eksempler på ydelser der er godkendt og andre som er underkendt.
Det er således at visse af dine serviceydelser kan fritages for moms - det skal du spørge dit skattecenter efter. Men som du også er blevet oplyst kan der sagtens være tale om at du både tilbyder ydelser som skal momses og visse som ikke skal.