Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

RKI ingen hindring domæne

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 639
Fra  White Shark Media Inc. Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm.. Det er et svært emne, men det kan måske sammenlignes med en sag for et års tid siden. En bekendt lavede noget reklame for forsikringer og heri havde han lavet SEO på et firmanavn. Derinde reklamerede han for en konkurrent til det pågældende forsikringsselskab hvilket er imod markedsføringsloven. 

Vil du gerne have mere succes med AdWords? Download min gratis danske AdWords bog på 189 sider!

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 16:22

Jeg må hellere slå fast at det er princippet som jeg err interesseret i, for hvis en virksomhed principielt kan påpege at jeg ikke må have deres varemærker i min url - uanset grund - så skal jeg i hvert fald have det op til overvejelse.

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 16:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@ Casper:

Jeg kan følge dig 100 % og havde præcis de samme tanker. Nu skal du høre hvad jeg bygger det på:

Hvis man kigger i Klagenævnet for Domænenavnes forretningsordens § 2, stk. 2, nr. 1:

[...] Stk. 2. Klagenævnet kan træffe afgørelse om

1) at suspendere, inddrage eller overføre et domænenavn, der

er registreret eller anvendt i strid med

i) § 12 i lov om internetdomænenavne [...]"

Jeg hæfter mig ved, at Klagenævnet har kompetence til 1) at suspendere (og ikke nødvendig overføre et domæne), som 2) er anvendt (men ikke nødvendigvis registreret) i strid med domænelovens § 12, stk. 1. Det vil sådan som jeg forstår det også kunne omfatte varemærkekrænkelser i subdomæner. Men jeg vil gerne have det bekræftet endeligt af Klagenævnet for Domænenavne. Jeg har sendt dem en mail.

Derudover er der også mulighed for ifølge DK Hostmasters generelle vilkår (pkt. 8.3.4) at indgive begæring om suspension ved forvekslingsrisiko ved den "aktive anvendelse" af et domæne. Den afgørelse vil kunne træffes hurtigere og er en slags forløber for en afgørelse i Klagenævnet for Domænenavne.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 18:49

Simply Law:

Baseret på Klagenævnets forretningsorden er det mit bud, at der kan klages til Klagenævnet (og DK Hostmaster) med påstand om suspension af domænet, men ikke overdragelse. For hvorfor skulle fx RKI kunne få overført hindring.dk? 

De har i hvert fald ikke fået overført rkiingenhindring.dk; jeg har i hvert fald ikke kunnet finde en klagesag om det domæne, når jeg søger på "rki".

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 18:52

Experian A/S har overtaget rettighederne til 'RKI Ingen Hindring'

Domænet rkiingenhindring.dk er blevet overtaget af Experian, som er indehaver af varemærket RKI og derfor har eneret til at benytte ’RKI’ i navnet.

Et eller andet er der i hvert fald sket.

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Tilmeldt 18. Mar 10
Indlæg ialt: 455
Fra  Cicoor Host & Saas ApS Skrevet kl. 19:00

I princippet kan du vel købe et hvilket som helst top level domæne. Du kan så vælge et hvor man ikke ser så tungt på det med varemærkebeskyttelse og specielt den danske. Så er det noget sværere for dem at gøre noget. Især hvis du køber det anonymt, men jeg går ud fra at du er interesseret i at teste hvor grænsen går i den danske lovgivning.

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 09:52

Update: Jeg har lige talt med Klagenævnet. Man kan ikke klage til nævnet over varemærkekrænkelser i subdomæner, da dette falder uden for nævnets kompetence. Nævnet siger selv, at det behandler spørgsmål om "anden ordens"  domæner men ikke "tredje ordens" domæner. Det vil logisk også sige, at man heller ikke kan klage til DK Hostmaster.

Sidste udvej: Sagsanlæg. Hvis en varemærkeindehaver føler sig krænket i et subdomæne er domstolene midlet til at få stoppet krænkelsen. Overdragelse kan der formentlig ikke blive tale om.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 19:08

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)