Hej Casper
Det er et par rigtigt spændende spørgsmål, du bringer op.
Som udgangspunkt vil anvendelse af et varemærke i et domænenavn udgøre en varemærkekrænkelse og medføre risiko for overdragelse i Klagenævnet for Domænenavne. Så langt er alle enige.
På samme måde vil anvendelse af et varemærke i et subdomæne kunne udgøre en varemærkekrænkelse, hvis der vil være risiko for at tro, at ejeren af subdomænet og indehaveren af varemærket er økonomisk forbundne. Spørgsmålet er, om der kan klages til Klagenævnet for varemærkekrænkelser i subdomæner med påstand om overdragelse. Jeg har søgt på tidligere afgørelser om spørgsmålet, men så vidt jeg kan se har nævnet aldrig behandlet netop sådan en sag og Nævnet tager ikke telefonen lige nu.
Baseret på Klagenævnets forretningsorden er det mit bud, at der kan klages til Klagenævnet (og DK Hostmaster) med påstand om suspension af domænet, men ikke overdragelse. For hvorfor skulle fx RKI kunne få overført hindring.dk?
Hvad angår brug af varemærker i URLs er det min vurdering, at der i de fleste tilfælde ikke vil være tale om en varemærkekrænkelse. Det kan være berettiget fx at omtale et produkt, som du gør i dit link uden at brugerne tror, at der er en sammenhæng mellem dig og varemærkeindehaveren. Det kan jo allerede konstateres ved at kigge på selve URL'en, som i dit tilfælde indeholder ordet "virksomheder".