Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kender I et CMS, der er meget WYSIWYG?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 1. Jul 07
Indlæg ialt: 24
Fra  MinAdvokat.dk Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Jeg har benyttet Microsoft Frontpage 2003 i mange år (ja, jeg erkender, at det er forældet!) - jeg har vænnet mig til det, og kan godt lide, at det er 1) nogenlunde WYSIWYG (layout osv ses samtidig med at jeg indtaster) og 2) redigeringen sker online - når jeg trykker Save, er det straks online, uden yderligere FTP-bøvl.

Nå, men Frontpage har også sine mangler - ingen nævnt, ingen glemt - og nu vil jeg gerne skifte til et andet redigeringsprogram. 

Mit behov er alene "avanceret administration" af eksisterende websites - jeg har ikke brug for billederedigeringsfunktionaliteter og andet, som de egentlige webdesignere benytter.

Jeg har brug for at kunne redigere frit i et website, når designelementer osv. i øvrigt er lavet færdig hos en webdesigner - stort set kun de ting, man normalt også kan i et dokument i Word (ændre afsnit, fonte, simple layout-ændringer - alt sammen WYSIWYG)

Jeg har set Dreamweaver hos et bureau - og selvom, der ser godt ud, kan det faktisk langt mere end jeg behøver. Findes der noget simplere?

Jeg ved ikke, om det er et program (evt. et gratis program), jeg kan benytte til dette - eller om jeg skal benytte et online CMS-system. Jeg er lidt tilbageholdende med at kaste mig ud i CMS - mine erfaringer med dette har hidtil været, at de er

1) dyre og/eller kræver månedlige abonnementer og

2) at de sætter et væld af grænser for mine muligheder for at rette på hjemmesiden (de er ikke WYSIWYG og/eller de forventer, at mit website er opbygget af moduler)

Men hvis CMS er den rette løsning efter jeres mening, er jeg bestemt lydhør! Smile

 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

MinAdvokat:
dyre og/eller kræver månedlige abonnementer

Der findes også open source cms, men jeg kender ikke nogle som Frontpage og Dreamvewaver. Dog skal du se månedlige abonnement som alm. hosting af webhotel.

MinAdvokat:
at de sætter et væld af grænser for mine muligheder for at rette på hjemmesiden (de er ikke WYSIWYG og/eller de forventer, at mit website er opbygget af moduler)

Du kunne evt. kigge på CloudSprout (Lundsby herinde står bag det) men jeg ved ikke hvor langt de er kommet.

MinAdvokat:
Men hvis CMS er den rette løsning efter jeres mening, er jeg bestemt lydhør!

Når du har fået lavet et design, så er det mest normalt at du blot opretter nye sider uden for meget kodning. Der er næsten alle CMS'er brugbare.

Du skal først og fremmest se på hvilke krav du har til det før der kan foreslås et CMS da de alle har deres fordele/bagdele.

 

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville mene at Wordpress kan dække dit behov ret godt, du har ikke nogen begrænsinger som sådan, du kan frit få designet et design som du har lyst til, og du kan adminstrere det hele online fra enhver computer med internet. Det er super let at gå til, fåes på dansk og er GRATIS. Selvfølgelig skal du betale for at få et design udviklet :)

 

Du har WYSIWYG editor med de nødvendige funktioner, og mulighed for at udvide dem med flere advanceret funktioner, men jeg bruger selv den standard på alle mine sider :)

 

Skal du have hjælp med en demo, opsætning af en osv. så skriv en Pm eller mail :) så hjælper jeg dig GRATIS igang uden nogen forpligtelser :) Se Evt. mit signatur :)

 

Godaften


Per Jespersen

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,3 stjerner givet af 3 person

WYSIWYG er ikke noget du bruger til at lave hjemmesider i.

Hele pointen med CMS'er er at afholde slutbrugere (som f.eks. dig) fra at ødelægge deres hjemmesider ved mislykkede forsøg på at være kreative :)

  1. Grafikeren laver design
  2. En webudvikler bygger det sammen med et cms
  3. En tekstforfatter laver dine tekster
  4. En Seo-mand retter din tekstforfatters tekster og cms'et til så google kan forstå hvad du laver

Jo flere af ovenstående punkter du (dvs. den almindelige bruger) blander sig i, desto dårligere bliver den endelige løsning.

Held og lykke med projektet :)

Fra Århus
Tilmeldt 1. Jul 07
Indlæg ialt: 24
Fra  MinAdvokat.dk Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Særdeles interessant. Jeg kendte kun til Wordpress som et blogging-værktøj - indtil nu.

Fra Århus
Tilmeldt 1. Jul 07
Indlæg ialt: 24
Fra  MinAdvokat.dk Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel Mikjær Christensen.

Tak for din fine beskrivelse.

Jeg er ikke enig med dig i, at jeg behøver en sådan "hjælpende hånd" fra så mange venlige konsulenter.

Det er sikkert velmenende, at de forhindrer firmaer i at være "for kreative" med deres eget site, kommatering og Google Analytics - men jeg er ikke målgruppen for den type assistance.

Omvendt kender jeg nogen, der har brug for den slags - så jeg vil printe din beskrivelse af de forskellige konsulentydelser.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 754
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Du har større frihed i Frontpage og DreamWeaver, da du her har kontrol over hele layoutet og designet på din hjemmeside. Som Mikkel ganske rigtigt pointerer, er fordelen ved et CMS, at brugeren kun skal bekymre sig om indhold, ikke hvordan det skal se ud.

De fleste CMS løsninger tillader dog brugeren at definere udseendet på indholdssiderne - dvs. selv placere tekst, billeder og video frit, og formatere dette efter behag, eller blot benytte indbyggede "regler" (CSS), hvormed der opnås ensartethed igennem hele websiden.

Hvis du har lyst til at prøve lykken med et Content Management System, så findes der mange gode varianter. Et af de mest populære er Joomla, som efter min mening dog er for avanceret til den almene bruger. Jeg har ikke selv prøvet Wordpress, men deres online-demo er alt for blog-agtig til, at jeg synes det egner sig som et CMS (hvilket også gælder deres kontrolpanel). Men det kan sikkert tilpasses med hjælp fra en ekspert.

Jeg vil gerne opfordre dig til at prøve Sitemagic CMS, som vi har udviklet. Det er gratis, og super simpelt at bruge. Det er nemt at tilpasse design og tilføje ny funktionalitet. Prøv vores online-demo af Sitemagic CMS, som også giver dig en kort introduktion til løsningen.

Det er nemt at lave design-skabeloner til Sitemagic CMS, så hvis du har eksisterende designs der skal konverteres, så burde det snildt kunne lade sig gøre. Send mig eventuelt gerne et par links til dine websider, hvis du vil have mig til at vurdere kompleksiteten i en sådan opgave.

Nåh ja - så kan jeg jo lige nævne, at Sitemagic CMS har fået 4 ud af 5 mulige stjerner i magasinet Alt om DATA :-)

Med venlig hilsen
Jimmy Thomsen

http://sitemagic.dk/files/images/AltOmData.png

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej MinAdvokat

Som Niels nævner så kunne CloudSprout godt være noget for dig! Det er nemlig et WYSIWYG værktøj til at lave hjemmesider i, lidt omvendt af hvad Mikkel skriver :-)

Man kan faktisk godt se CloudSprout som en slags DreamWeaver, bortset fra at CloudSprout bygger CMS-baserede sites og shops, hvor man DreamWeawer typisk bygger statiske sider.
En anden forskel er at CloudSprout er meget mindre kode orienteret end DreamWeawer, så det er systemets job at tage højde for browser forskelle og html-spidsfindigheder.

Så i forhold til den process, som Mikkel liner op, så springer CloudSprout programmøren over :-) Hvilket også er vores motto.

Som Niels skriver så er CloudSprout endnu ikke åbent for alle, men det bliver sidst i August hvor vi begynder at udsende logins til dem, der står på vores beta-venteliste.

Du og andre skal være meget velkomne til at skrive en mail på plu(at)cloudsprout.dk, så sætter jeg jer på listen.

Jeg glæder mig utroligt meget til at kunne vise jer CloudSprout, den sidste uge hvor vi har arbejdet på kom-i-gang oplevelsen har været fuldstændig fantatisk, og jeg er så spændt på om I bliver ligeså begejstrede som vi selv er for CloudSprout!

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:
Man kan faktisk godt se CloudSprout som en slags DreamWeaver, bortset fra at CloudSprout bygger CMS-baserede sites og shops, hvor man DreamWeawer typisk bygger statiske sider.
Jeg må lige modsige dig her. Dreamweaver bruges ikke typisk til at bygge statiske sider, jeg har siden tidernes morgen brugt dreamweaver. og jeg laver stort set ikke andet end dynamiske sider :) dermed også CMS løsninger, shops og meget andet. Man kan sige at programmet er kun så godt som den der bruger det, men sådan vil det jo også være med eksempelvis CloudSprout og andre wysiwyg'ere.

Dreamweaver har faktisk en  hel del der har med dynamiske sider at gøre hvis ikke man selv kan kode, både hvad angår udskrivning af data fra databasen, men også slette, rette og oprette. og rigtig mange andre funktioner til dem som ikke kan kode fx PHP.

Det har også mange andre funktioner hvad angår design, templates og 1000 andre ting.

Så efter min mening er dreamweaver et godt valg uanset om man skal lave større, mindre / dynamisk eller ikke. hvis man sætter sig ned og lærer knapperne/programmet at kende kan man stort set bruge de indbyggede funktioner til alt.

Nu programmerer jeg dog selv det meste i hånden, men der var en gang hvor jeg ikke gjorde det så meget og brugte næsten kun de indbyggede funktioner i dreamweaver. Mit første CMS blev lavet udelukkende via de indbyggede funktioner :) det er godt nok også mange år siden, men programmet kunne dengang og det kan det også i dag :)

MVH Kim

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kim

Du har fuldstændig ret i at man sagtens kan lave dynamiske sider, med DreamWeaver men i min erfaring er det langt fra normen. Størstedel af solgte DreamWeaver licenser er solgt igennem suiten, og den typiske kunde til det, kan ikke lave dynamiske sider.
I huset hvor jeg sidder er der nok ihvertfald 20 Suite licenser, og af jeg ved at der ikke er en af brugerne der laver dynamiske sider. Og jeg tror egentligt huset er meget repræsentativt for den grafiske branche.

Den største forskel på DreamWeaver og CloudSprout, er valget af abstraktionsniveau, hvor DreamWeaver beskæftiger sig direkte med Html, så har vi lavet et sæt visuelle byggeklodser som er designet til at være forståelige for designere og ikke-kodere.

Derudover indeholder DreamWeaver ikke nogen datamodel eller database, hvilket betyder at man skal og finde andre produkter til at varetage disse roller og så stykke det sammen med sin DreamWeaver kode.

I CloudSprout er det hele integreret, og det er opbygge databasen indgår som en naturlig del af at skabe sit layout.

Den der med at programmet kun er så godt som den der bruger, er der selvfølgeligt noget om. Og CloudSprout er ikke en magisk kur, hvor man kan indsætte dårlig smag og mangel på kreativt talent i den ene ende også regne med at man for noget godt ud i den anden.

Der hvor CloudSprout er godt, er at vi sætter de grafikere og avancerede kunder, der før hyrede programmører istand til at lave tingene selv, og for mange specielt grafikere giver det faktisk et bedre resultat til mindre omkostninger.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)