Jeg søger lidt hjælp at værdisætte en række sider, så jeg håber i kan hjælpe med at give en indikation af mine siders værdi. De skal benyttes til indskud i ApSselskab.
Siderne har de seneste 3måneder indtjent +10.000 kr. igennemsnit hver månede. Indtjeningen kommer fra adsense, samt ca. 20 affiliate kampagner, hvor man modtager kommision pr. salg. .
Der er skrevet ca. 150 artikler, se eksempler som der er brugt +300 timer på. Der er tilsvarende lagt lige så meget i udvikling af webapplikationen, samt søgemaskineoptimering. Artiklerne er produceret selv, eller købt ved eksterne tekstforfattere.
Jeg ved det kan være svært at finde købere med den kapital som muligvis kræves. Derfor bør det også bemærkes det drejer sig om 4 sider (en række støtte sider), som i princippet kan sælges hver for side.
Det jeg søger er en realistisk pris som siderne kan sælges for. Kom med dit bud.
Hvis du kan dokumentere 10.000 kr i overskud de sidste 3-4 måneder og der ikke er nogen som helst grund til at de skulle falde i værdi, burde de kunne værdisættes omkring kr. 100.000.
MEN, det er absolut købers marked - for langt de fleste potentielle købere (incl ex. mig ) kan selv gøre arbejdet billigere end prisen måske nok burde være. Derfor er prisen lavere - den pris, der betales, er prisen for at undgå at skulle vente på at ranke i søgemaskiner og den slags.
Skulle jeg være køber af dine sider ville mit bud på en realistisk pris (når vi var færdige med at prutte om det, naturligvis!) ligge i omegnen af kr. 60-70.000, altså ca et halvt års omsætning. Med de rette kontakter i branchen kan du sikkert også opnå en bedre pris.
Dit problem er jo i virkeligheden, at værdien af siderne er afhængig af nogle søgeresultater, som du ikke er herre over. Du risikerer, at Google får lyst til at smide dig ud af indekset på et tidspunkt - og så er der ballade, hvis selskabets kapital udgør værdien af dine sites.. MEN, sådan er der jo rigtig mange forretninger der har det, derfor kan det jo godt have en værdi - men generelt for online (og især affiliate) markedsføring kan man rigtig ofte som køber af websites godt glemme alt om at tage x antal års overskud og lade dét være prisen. Der er hellere snak om måneder.
Du bør nok give indikationer om hvordan trafikken skabes, hvor meget der er af den (gerne på hver side), samt om du, på nogen måde, bruger penge på markedsføring.
De 300 timer, du nævner der er brugt, over hvor lang en periode er det?
Tony: Trafikken skabes fra organiske placeringer i søgemaskinerne. Google er klart den som der kommer flest besøg fra, men Bing giver også en del. Jeg bruger ikke nogen penge på markedsføring.
De 300 timer, det er fra Januar til Nu.
Skovhøj: Tak for dit indlæg. Jeg kommentere på det senere :-)
Det jeg søger er en realistisk pris som siderne kan sælges for. Kom med dit bud.
Hvis jeg skulle byde på sådan en "biks" så tror jeg mit udgangspunkt ville være 25.000 kontant samt 5.000 per md. i op til 12 måneder hvor der generes 10K+.
Og en graduering nedaf for måneder under 10K så hvis en måned 9K så kun 4.500 osv osv..
Så en maks pris på kr. 85.000.
Jeg er ikke sikker på du kan værdisætte timerne i projektet, som køber er jeg jo i princippet "ligeglad" med hvor lang tid du har brugt, da mit fokus skal være på hvor lang tid jeg selv skal bruge for at vedligeholde indtægten.
Ved ikke om det kan anvendes, men sådan ville jeg tænke.
Jeg har en række eksempler på sider som er solgt "udfra en eller anden indtægt", men derfor vil jeg nu også gerne have nogle inputs fra et simpelt debat fora :-).
Det kommer i høj grad også an på hvilke nicher der er tale om. Hvis det fx er "playstation 2" der stadig hænger i med næb og kør er fremtidspotentialet jo ikke så godt.
Så en åben dialog omkring nicherne er helt klart medvirkende til prissættelse, hvis man forventer en stærk fremgang/tilbagegang på området er der jo helt klart potentiale for extra forhandling.
Samtidig ville jeg også kigge på antallet af besøgende i alt , tilmeldte nyhedsbreve, mm.
Jeg ville nok mene at der skulle fremlægges en seriøs statistik for en potentiel køber for at komme med noget konkret, ellers sidder pengene nok for løst....