Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dårlige betaler

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 1147
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jesper Riel:

Jeg kom lige til at kigge lidt rundt i mine mails og kan se at jeg endda har skrevet med ham dagen før levering og selv skriver i denne mail en udførlig vejledning med placering af produktet.!

Helt ærligt, det lyder sgu rimelig overlagt det her. Det er muligt, at manden, som du har talt med, ikke kender noget til det.

Naboen har måske vidst, at vedkommende ikke var hjemme den pågældende dag. Har så aftalt med dig, at fragtmanden skulle stille det i et skur eller lign.? Herefter var naboens plan bare at gå over og hente varen, når den var blevet leveret..

Det kan du godt lave en politisag ud af. Nu skriver du ikke noget om hvor stort beløbet er - men jeg tror, at hvis det var mig (og beløbet ikke var astronomisk højt), så ville jeg æde kamelen og komme videre i en fart, og bruge energien på at skaffe de 2 næste ordrer, som gør, at dit tab er tjent ind igen. Smile Jeg vil næsten tro, at sidstnævnte er nemmere - og sikkert også billigere - end at indkræve pengene..

Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense

Fra Rask Mølle
Tilmeldt 16. Nov 09
Indlæg ialt: 271
Fra  Team Annasminde Skrevet kl. 12:47

Jeg har lige tjekket hans mail adresse på google og den passer på ham, så det er ham uden tvivl!

Jeg ved godt det er bare er at komme videre, men synes bare ikke folk skal have lov til at snyde og bedrage os der prøver at stable en forretning på benene, det er svært at overleve uden penge!

Sender det til advokat og de må så tage den derfra!

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 19:04

Ravn:

Var jeg dig ville jeg bare sende vedkommende en regning, kommer der ingen skriftlig indsigelse mod regningen og betaler han ikke skal du bare køre en helt almindelig rykker procedyre. ....

Rentelovens §9b: "For rykkerskrivelser vedrørende fordringer kan fordringshaveren kræve et gebyr, jf. stk. 2, såfremt skrivelsen er fremsendt med rimelig grund (rykkergebyr)." (Min fremhævning)

Min fortolkning er, at man har lov til at sende rykkere og kræve rykkergebyr, når man har en rimelig grund til at tro, at betalingsudeblivelsen beror på en forglemmelse, og at en rykker iøvrigt har evne til at få debitor til at betale.

Her er der tale om en debitor, der bestrider kravet. Så har man ikke rimelig grund til at afgive rykkerpåkrav. Under disse omstændigheder en rykker blive blive anset for at være i strid med god markedsføringsskik.

Debitor vil også have mulighed for at anlægge et såkaldt anerkendelsessøgsmål mod kreditor og får kreditor dømt til at anerkende, at kreditor ikke har ret til rykkergebyret.  Der er ingen grund til at begå sådant et selvmål.

Tilmeldt 20. Feb 09
Fra  Danish Law Skrevet kl. 19:22

Jesper Riel:

Nu ringer jeg så kunden op da jeg ikke har modtaget nogle penge, kunden lyder helt forbavset og siger at han overhovedet ikke noget til pakken og kender ikke mit firma.

Hvis og såfremt at den person, som du har talt med, rent faktisk har modtaget pakken, foreligger der et strafbart forhold; nemlig tingsunderslæb:

Straffelovens §278 stk. 1. nr,. 1:"tilegner sig en fremmed rørlig ting, der er i hans varetægt" og der ikke er tale om forbrydelsen ulovlig omgang med hittegods.

Det kan være lidt op af bakke at opklare, hvem der har bestilt varen. Hvis det er en uvedkommender person, der har bestilt varen i "kundens" navn, så gør kunden selvføgeligt ikke noget ulovligt ved at modtage en vare, som fragtmanden kommer med. Ellers ville det nok generelt være svært at få folk til at modtage pakker :-)

Men "kunden" gør noget strafbart, når han/hun beslutter sig for at beholde varen i stedet for at aflevere den tilbage.

Jesper Riel:

Skal jeg bare sige ok, det er helt i orden, undskyld forstyrrelsen eller blive sur, fortælle at jeg skal have mine penge nu og desuden fortælle kunden at jeg ikke helt tror på det der bliver sagt!

Du kan vælge at indgive politianmeldelse.

Hvis du vælger det, og hvis politiet vælger at efterforske, og hvis politiet vælger at rejse tiltale, og hvis "kunden" bliver dømt, så har to fordele:

Du skal ikke betale retsafgift for at få dom for dit erstatningskrav, og du skal ikke betale retsafgift for at sende sagen i fogedretten, når du har fået dit erstatningskrav fastslå ved dom i forbindelse med straffesagen.

Du kan også vælge at anlægge civil retssag mod "kunden", hvis du mener, at du kan løfte bevisbyrden for, at din "kunde" skylder dig penge.

Umiddelbart lyder det som om dit eneste bevis udgør fragtmanden. Om du vinder en sag vil derfor afhænge af, hvad fragtmanden kan huske, og af rettens bedømmelse af fragtmandens troværdighed.

I forbindelse med en politimæssig efterforskning vil Politiet have mulighed for at foretage en konfrontation, som er et bedre bevis. Bevisbyrden er så til gengæld også højere i forbindelse med en straffesag.

Mvh.

Ulrik Guldbæk

Tilmeldt 20. Feb 09
Fra  Danish Law Skrevet kl. 17:08

Jesper Riel:

Fragtmanden har leveret varen og kan bekræfte det, dog ikke med en underskrift, da kunden har krydset af, at de ikke var hjemme på leverings tidspunktet!

Den havde jeg fået galt i halsen. Det er selvfølgelig i forbindelse med bestillingen, at kunden krydser af. Det havde jeg fejlagtigt opfattet sådan, at kunden havde krydset "forkert" af på kvitteringen på for modtagelse af varerne.

Så fragtmanden har altså ikke set "kunden" modtage varen og kan derfor ikke udpege "kunden" ved en konfrontation.

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)