Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af billeder fra internettet

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 2. Mar 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at fremstille en webshop og er i gang med at fremstille en Banner til toppen, denne banner skal have et lille billede i hver side og med firmanavn i midten, jeg skal bruge nogle billeder og har f.eks. søgt på internettet efter "Gratis clipart" og den slags, men hvordan kan jeg være sikker på at der et eller andet sted i verden ikke er copyright på disse billeder? - Man kan jo ikke altid stole på alle sider på nettet.

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 14:19
Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 554
Fra  dymagic Skrevet kl. 14:23

http://www.sxc.hu/ er et godt sted at finde gratis billeder. Vær dog sikker på, at det er både et gratis og royalty-frit billede, du henter.

Der er lidt tørre licenser, man lige bør læse igennem, når man har fundet et billede.

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 14:44

Der er ingen der svarer på spørgsmålet, hvilket jeg synes er en skam.... for jeg kunne egentligt også godt tænke mig at vide hvordan og hvorledes.

Mht. om man kan være sikker, er svaret vel: Nej. Man kan aldrig vide sig sikker - ligegyldigt hvor "fool proof" systemet er kan man aldrig være 100% sikker på at folk ikke smider materiale op, som de ikke har ophavsretten til. Så svaret på dit spørgsmål er altså at man ikke kan være sikker på der ikke er copyright på de billeder man bruger - medmindre man selv har lavet dem naturligvis.

Men det interessante spørgsmål der så står tilbage er jo: Hvordan står man selv, rent juridisk? Hvis man har handlet i god tro, kan man så risikere, at komme i problemer?

Mit gæt vil være at man ikke risikerer det store, hvis man kan bevise man har handlet i god tro. Dvs. hvis man f.eks. bruger Coca Colas logo uden deres tilladelse, så kan man ikke undskylde sig med man handlede i god tro, selvom man har hentet logoet på et site med royalty frie billeder/design.

Men det er jo som sagt kun et gæt.... Nogen der ved hvad svaret er?

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 07
Indlæg ialt: 680
Fra  Safegear ApS SorteSokker.dk Skrevet kl. 14:56

Jeg plejer at købe billederne inde fra www.iStockphoto.com - De er af god kvalitet.

Jeg bruger bevidst ikke sxc.hu, da det er meget svært at finde den samme gode kvalitet. Der er en grund til det er gratis. 

Anyways. Når man skal lave bannere til sit eget website etc. - altså arbejde med sin egen salgskanal - så synes man bør gør det bedste ud af det. Tøv ikke med at investere et par kroner i iStockphoto. Det kan gøre din hjemmeside meget bedre nogle gange :-).

Dbh. Yngvi

Tilmeldt 2. Mar 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 15:26
Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 15:29

Prøv evt. at kigge på denne tråd:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1014&thread=27828081

En website-ejer har fået en stor regning fra Getty Images, fordi han har brugt nogle af deres billeder ulovligt. Han købte billederne i god tro hos et net-firma, som solgte templates. Det viser sig, at billeder i disse templates var stjålet fra bla. Getty Images. Fyren er fra Australien, men regningen er sendt fra Getty USA.

Foer halvandet år siden var Getty Images ude med riven i Danmark, og der var adskillige tråde på Amino med folk, som havde fået regninger på 6000-9000 kr. Nogle sager lignede ovenstående.

Jeg ved ikke, om udsendelse af regninger på den måde holder i retten i Danmark, men ingen tvivl om, at firmaer som Getty udnytter, at folk ikke kender reglerne 100%.

Getty Images er tilgengæld den eneste, som jeg har kendskab til, der har gjort den slags.

Mvh.

Carsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 15:50

Lige et tip til SXC - kontakt dem som har lavet billederne og spørg om at få  udvidet rettigheder til hans / hendes billeder.  Jeg har selv udvidet rettigheder til omkring 1600 billeder derfra, hvor jeg må bruge dem til at at lave hvad jeg vil (næsten)

Tilmeldt 21. Jun 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:58

Jeg vil forslå iStockphoto.com. Du kommer af med godt 280,- til at begynde med, men der har du mange credits til mange billeder.

Helt klart det værd at bruge, da kvaliteten er i top og du kan finde næsten alt hvad du kunne bede om.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:38

Fama:
Men det interessante spørgsmål der så står tilbage er jo: Hvordan står man selv, rent juridisk? Hvis man har handlet i god tro, kan man så risikere, at komme i problemer?

Det kan jeg svare med sikkerhed på: JA, du kan godt risikere at få problemer ud af det.

"God tro" er generelt set et meget svært argument - og det friholder dig i alle fald ikke for dyre retssager.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)