Vi er lige flyttet ind i dejligt store lokaler - og det er helt fantastisk, skulle jeg hilse og sige!
Vi har efterhånden vist det frem til mange kunder, bekendte, fragtmænd osv og det første folk siger er - wow hvor er det stort i forhold til det gamle sted - skal i så have flere ansatte? Jeg har også oplevet mange gange, at når folk hører man har en virksomhed, siger de straks - hvor mange ansatte har i?
Jeg forstår ikke, hvorfor det er så vigtigt for folk - jeg vil da hellere have 2 ansatte og en omsætning på 10 mill. end 20 ansatte og en omsætning på 10 millioner. Vi flytter da bl.a. fordi vi dermed kan spare en masse tid på kørsel osv og derfor vente med at ansætte flere.
Hvorfor er antallet af ansatte et succeskriterie?!
Jeg tror at det er fordi at folk tror at jo flere ansatte man har, jo større succes har man, og jo rigere er du. Det er i hvert fald hvad jeg tror.
Jeg drømmer da også selv om en dag at have 15-20 ansatte, for jeg ved jo at når jeg har så mange ansatte, så er det også fordi at jeg (forhåbentligt) har penge i firmaet til at betale deres løn.
Et bud kunne være at det er en anden måde at spørge ind til hvad du tjener i firmaet.
Løn er tabu, måske derfor anser folk det også for tabu at spørge direkte til omsætning/overskud, men vælger at spørge ind til din succes på en anden måde...
Der er også den mulighed at det er for at vise interesse for din virksomhed ved at spørge ind til detaljer omkring flytningen, altså som en slags small-talk.
Endelig er det jo også en mulighed, som Krkli nævner, at det simpelthen er for at "placere" dig i deres personlige heraki - hvor "magtfuld" er du.
Bare mine overvejelser.... men egentlig interessant spørgsmål
Eller skal de bare blankt indrømme de ikke aner en skid om jeres branche eller virksomhedsdrift generelt? ;)
Som en anden er inde på er det sandsynligvis bare almindelig smalltalk.... På samme måde har jeg (dengang jeg læste) nok besvaret spørgsmålet "Hvad skal du så bruge det til" 7-8 mio. gange.... Hvis jeg har korte ærmer på, når jeg møder nye mennesker skal jeg i øvrigt også altid svare på om det ikke gør ondt at blive tatoveret.... osv. osv. osv..... Ingen af de spørgsmål siger mig noget som helst og for personer med kendskab til emnerne er de også hamrende irrelevante..... men.... så stiller jeg sikkert også de mennesker jeg møder en bunke trivielle spørgsmål.... Det jeg vil frem til er sådan set bare at "that's life" - og tillykke med de nye lokaler i øvrigt :)
Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)
Jeg har været selvstændig i en del år efterhånden og med et varierende antal ansatte igennem tiden. Jeg mødes ofte af spørgsmålet 'hvor mange ansatte har du?'
Jeg er efterhånden kommet til den konklusion at folk generelt først opfatter dig som en rigtig iværksætter eller en succes når du har ansatte.
Tiltros for det er en noget arbitrær målestok så er der en vis sandhed i det.
Alle kan få sig et CVR nummer også selvom det bare er en hobby de driver hjemme fra en stol og bord placeret i et hjørne af soveværelset eller fordi der ikke lige vare andet at lave end at lave noget selv.
Men det er hules svært og kræver meget at få den første ansat.
Men sandheden er jo i virkeligheden nok mere nuanceret end som så. Jeg vurdere 'iværksættere' ud fra lidt andre værdier end antallet af ansatte, omsætning eller overskud. Jeg vurdere en iværksætter på dennes forretningsmodel og dermed evnen til at iværksætte noget fremfor bare at være lønmodtager på en anden måde eller have holdningen 'jeg kunne ikke finde et job så derfor blev jeg selvstændig'
For mig er iværksættere noget er ligger i hjertet og er et brændende ønske om at skabe noget.
Jeg kender mange der driver en virksomhed fra den private bopæl uden ansatte som nok ikke kan kaldes iværksættere, omvendt kender jeg også nogle, om end der er længere mellem dem, der på selvsamme vis helt klart er iværksættere tiltros for manglende lokaliteter og ansatte. Til gengæld kender jeg ikke nogen som jeg ikke vil betegne som iværksættere som har fået den første reelle ansat eller har anskaffet sig nogle lokaler.
Jeg tror at det er fordi at folk tror at jo flere ansatte man har, jo større succes har man, og jo rigere er du. Det er i hvert fald hvad jeg tror.
Jeg drømmer da også selv om en dag at have 15-20 ansatte, for jeg ved jo at når jeg har så mange ansatte, så er det også fordi at jeg (forhåbentligt) har penge i firmaet til at betale deres løn.
Tror også det er derfor - men personligt har jeg da meget mere respekt for folk der formår at tjene masser af penge uden nødvendigvis at have masser af ansatte.. Vi har fx en konkollega i udlandet, som har en fortjeneste på knap 40 mill danske kr. og kun 3 ansatte - det er da totalt sejt, synes jeg! Og omvendt kender jeg til virksomheder med røde tal i bunden, som har masser af ansatte - hvad sejt er der ved det?!
Jeg hælder mere til teorien, om at det er fordi det er magtfuldt at have ansatte, end at det er tabu at spørge ind til lønnen.. For det gør folk skam også :-) Måske ikke direkte tal, men i hvertfald om vi tjener penge, om vi vækster, hvad dækningsgraden er og den slags.
Fama: Måske er det bare smalltalk - men jeg synes det er interessant, at det er netop det spørgsmål, der bliver stillet hver gang - der er jo tusind ting man kan spørge om.. blev i nød til at sætte meget i stand selv, har i lejet et flyttefirma, har i mange kunder i kolding eller hvad ved jeg.. men alligvel er det altid antal ansatte der bliver spurgt.
Det er simpelthen noget vi får ind med modermælken. Se bare medierne. De interesserer sig også meget for hvor mange medarbejdere en virksomhed har.
Os der har prøvet at have ansat ser nok lidt anderledes på det. Desto flere ansatte desto flere problemer og desto flere der skal have løn hver måned. Så vi ville være lykkelig for så få ansatte som muligt.
Antal ansatte er ikke et succeskriterie i sig selv, men det kan være en indikator for virksomhedens "gennemslagskraft". Jeg var i en periode it-chef i en amerikansk virksomhed med masser af policies om alt muligt. Det var helt umuligt at anvende en leverandør med 2 ansatte, hvis produktet kostede mere end 50.000 (afhængig af produkttype naturligvis).
Det er baseret i traditionel tankegang tror jeg. Det er i hvert fald noget af det første man lærer i B2Bmarketing.
Jeg er dog ligesom så mange andre herinde stærkt skæptisk for anvendelsen af "antal ansatte" som segmenteringsvariabel. Specielt i disse outsourcing tider. Faktum er at flere og flere får opgaver løst af freelancere eller løst tilknyttede på korte kontrakter. Hvilket hænger sammen med den fortsatte fokus på at minimere faste administrationsomkostninger. Det jubler investorer og aktiemarkedet jo altid over!
Oven i dette ser vi p.t. pga. finanskrisen at mange virksomheder arbejder med seriøse overarbejdspukler, dvs. de samme opgaver løses af færre hænder som bare arbejder over. Der er desuden stor fluktuation i medarbejdertal i mange virksomheder, grundet sæsonudsving. Dvs. nogle sendes hjem på fordeling. Så der hvor der i dag er 20 mand kan der i morgen være 100 mand fordi de er tilbage i virksomheden igen.
Derfor mener jeg at man skal passe meget på at give en formue for at få adgang til diverse databaser som Kraks, KOB, experian etc som lader dig udsøge virksomheder baseret på "antal ansatte". Det er en forældet tankegang som ikke holder i fremtiden. Der er mange andre variable som er meget mere interessante at selektere og målrette sin salgsindsats ud fra :-)