Interessant artikel Henrik har fundet her.
Og helt generelt tror jeg, at den skal ses som et wake-up call til nogle affiliate marketeers på det danske marked.
Fremover bliver to ting nødvendige at have med i betragtning, hvis man ikke vil risikere at blive udstillet i pressen, smidt ud af sit affiliatenetværk eller få problemer med myndighederne.
1) Sørg for at overholder markedsføringslovgivningen. Den er blevet strammet ret meget op på det seneste, så man skal være varsom med at skrive, at noget er det billigste, xx% billigere og videre i den dur. Skriver man den slags, påhviler der en ganske stor dokumentationsbyrde. Og den gælder i min forståelse også for affiliate marketeers som bruger den slags udtryk i Adwords-annoncer eller andetsteds.
2) Sørg for, at det fremgår på passende vis, at man rent faktisk modtager kommision fra de sites, man linker til. Det er noget, der er blevet strammet rigtigt meget op på i f.eks. amerikansk lovgivning, og jeg kan ikke forestille mig andet, end at nogle offentlige myndigheder i DK også meget snart begynder at rasle med sablerne i forhold til, at man skal angive den slags. Om det er tilstrækkeligt at angive det på en "om os"-side, eller det skal stå eksplicit ved hver eneste side, må tiden vise.
Indtil langt størstedelen af folk, der roder med affiliate marketing, overholder de to punkter, så kommer de gode og reelle affiliate-folk, som størstedelen af Amino-folkene i denne debat sikkert tilhører, til at leve med at affiliate marketing får dårlig omtale i pressen og at der lejlighedvis bliver lagt noget større pres på affiliatenetværk fra offentlighedens side.