Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Affiliate markedsføring under kritik

Side 1 ud af 6 (56 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 602
Fra  Customerwise A/S Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej affiliate marketeers. 

Her var måske en artikel som er interessant for jeres business.

I grove træk indeholder artiklen kritik af danske a-kassers markedsføring igennem affiliate - og hvordan flere affiliatesider menes at vildlede forbrugeren.

Jeg skal ikke kunne sige om dette er postet før - men under alle omstændigheder ligger det op til en meget relevant debat omkring at flere affiliate sider udgiver sig for at være prissammenligningstjenester eller andet under dække af, at give kunden det bedste produkt til den bedste pris.

Jeg er ikke selv aktiv i affiliate, udover at vi til tider hjælper vores kunder - og min holdning er meget neutral :O)

Vh
Henrik 

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 17:20

Når en Sælger i en 3 butik vejleder folk om mobiltelefon og abonnement får de også bonusser

Når en sælger i Elgiganten siger at for 100000 gang at deres vare de havde på tilbud og kun bestilt en af hjem, er "allerede" udsolgt men at de kan købe den anden vare som godtnok koster 500 mere men er 100 gange bedre, får de også bonusser

Når en bank sælger sælger et lån er det i bankens interesse at tjene på det.

Nej jeg kan ikke se problemet i at folk tjener penge på at rådgive folk, sådan er Danmark indrettet med ALT. Jeg kan forstå hvis man fejl vejleder ved at sige usande faktaer osv, men ellers ikke.

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 17:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Affiliate markedsføring kan være ekstremt vildledende, men det hele afhænger jo af udførelsen.

Hvis vi bliver ved eksemplet med A-kasser, så mener jeg ikke det er noget problem, hvis der er et solidt sammenligningsgrundlag, og alle A-kasserne ikke bliver rost til skyerne.

Altså, hvis siden udelukkende holder sig til at fremlægge informationer, som forbrugeren SELV kan forholde sig kritisk til.

"A-kasse 1 koster xx kr. og tilbyder det og det" - Her kan forbrugeren tænke 'Synes jeg det lyder godt?', og hvis svaret er ja, kan han eller hun melde sig ind i den pågældende A-kasse.

Mobiltelefoner, bredbånd, A-kasser - her mener jeg ikke der er noget problem, fordi de fleste aktører laver affiliate markedsføring. Det sikrer et godt sammenligningsgrundlag, som forbrugerne kan få glæde af.

Problemerne opstår i de mindre nicher, hvor ikke alle aktører bruger affiliate markedsføring. Hvis vi tager elektronik som eksempel, så er det tit, at Elgiganten sælger produkter billigere end deres konkurrenter. Men fordi de ikke bruger affiliate markedsføring, så figurerer de aldrig på prissammenligningssiderne (udover EDBPriser, Pricerunner, Kelkoo m.fl.). Det er vildledende, og nok også det avisen burde koncentrere sig om.

Og så mener jeg forresten ikke der burde være noget problem, hvis folk der beskæftiger sig med affiliate markedsføring undlod at skrive "100% troværdig, 100% uafhængig" og den slags - for det er jo bullshit.

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 17:31

Jeg kan godt se problemet, hvis affiliates skriver at deres site er neutralt. Vi har ikke skrevet at vi er neutrale og fremhæver heller ikke nogle selskaber frem for andre. Alle priser på mobiltelefoner kan sorteres på købspris og mindstepris, thats it.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 17:44

Den omtalte side ejes af en anden Amino. Jeg synes det er godt, at emnet også bliver belyst på denne måde, for Affiliate Marketing bygger på en ting: tillid.

Tillid til at publisherne overholder de interne regler samt markedsføringslovgivningen. Tillid til at netværkene tracker rigtigt, og ikke snyder. Tillid til at udbetalingerne kommer (til tiden).

Med venlig hilsen
Casper Schneideriet

Fra Farsø
Tilmeldt 20. Dec 09
Indlæg ialt: 614
Fra  Sportsway.dk Skrevet kl. 17:52
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Jeg syntes at artiklen har ret nogle steder, og andre steder ikke.. Som Casper skriver, så handler det hele om tillid. Og der har foreningerne rigtig stor tillid til publisherne, men jeg syntes desværre, at der er rigtig mange som ikke overholder reglerne.

Og det med at hun ikke kender til problemet, det tror jeg faktisk er rigtigt, for de overlader affiliate marketing til et professionelt firma, som f.eks. IQ Medier.

Men så længe at det man skriver på sin side er 100% korrekt, så kan jeg ikke se noget forkert i det. Men kan sagtens forstå at nogle syntes at det er vildledelse, når der skrives noget som ikke passer, som f.eks: 100% troværdig og 100% neutral.

For jeg er helt sikker på, at rigtig rigtig mange af disse sites, de placerer rækkefølgen efter hvor meget de tjener, og dem som de tjener mest på, dem bliver der reklameret mest for.

Sportsway - Danmarks nye sportsbutik på nettet

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 20:53

Det er lidt synd hvis debatten skal dø allerede, så jeg vil lige komme med et lille indspark. Jeg har denne artikel guide til mobilt internet, vil den indholdsmæssigt være problematisk?

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 20:58

Casper, IOOS Internet:

Det er lidt synd hvis debatten skal dø allerede, så jeg vil lige komme med et lille indspark. Jeg har denne artikel guide til mobilt internet, vil den indholdsmæssigt være problematisk?

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Indholdsmæssigt nej. Det eneste jeg måske kan komme på er dækningen. Du veksler mellem 'God' og 'Rigtig god'. Når dækningen bruges som et salgsargument vil nogen måske undre sig over, hvad sidens vurdering bygger på.

Ellers mener jeg din artikel er ret nøgtern.

Fra Randers
Tilmeldt 18. May 10
Indlæg ialt: 910
Skrevet kl. 21:02

Hej Casper

Som det fremgår af linket skal dr skelnes mellem reklamer og ikke reklamer, det betyder vel man skal gøre brugeren opmærksom på at det her er reklame og ikke jounalistik eller andet..

Kan se mange steder skriver: sponsor, annonce, reklamer eller andet, men hos mange affiliatesider står der intet, dette må så også gå under at være ulovligt..

Den har jo været oppe før med hvilke udtryk der må bruges og nu sker det så igen bare med fagforreningerne..

Man kunne jo godt blive lidt bange for at flere og flere store kendte virksomheder stille langt større krav i fremtiden til de sider de bliver lagt på.

De skal jo også drive forretning også uden bøder for ulovlig markedsføring

Mikkel

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 21:04

Ja det har du ret i. Det er et punkt som jeg vil ændret / få uddybet noget mere. Det bygger blot på min egen oplevelse af produkterne (primært togture mellem aalborg og nykøbing f), og ikke noget større videnskabeligt resultat.

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Side 1 ud af 6 (56 indlæg)