Jeg stoppede for cirka et år siden min karriere som halv-professionel cykelrytter i A-klassen. Sponsorer hænger ikke på træerne, og selvom man er blandt Danmarks bedste i sin disciplin, betyder det nødvendigvis ikke at man kan skaffe sponsorer. På trods af at være blevet Sydjysk mester i enkeltstart to år i træk, Jysk/Fynsk mester i enkeltstart en enkelt sæson og sluttet som nummer 1 på den Jysk/Fynske rangliste, har jeg i min tid som semiprofessionel kun haft én sponsor.
Der jeg vil hen, er at selvom man leverer store resultater, betyder det ikke betyde at sponsorerne hænger på træerne. Mit råd til dig, er først og fremmest at løbe en masse løb, opnå gode resultater, skrive en pæn og indbydende sponsormappe og mød personligt op hos de firmaer du dukker op hos og spørg efter lederen af marketingsafdelingen. Du skal være sikker på dig selv, men skal stadig være ydmyg - Jante lever desværre stadig hos mange mennesker.
Det er vigtigt at du møder personligt op og tager kontakt. Og har de modtaget din sponsormappe og du ikke hører fra dem, så kontakt dem efter et par uger for at høre hvor langt de er nået.
Og så syns jeg at du skal gå efter de lokale firmaer - at gå efter firmaer som operer i hele landet vil være spild af ressourcer. De går som regel kun efter større sportsprojekter og klubber.
Held og lykke med sponsorjagten