Denne tråd er en afhopper af en diskussion, som startede i denne tråd: Hvem tilbyder ubegrænset internet..? Her smider Casper, IOOS Internet et link til en side, som indeholder informationer mobilt bredbånd fra mobilselskabet Oister. Caspers links sætter en større diskussion omkring affiliate links igang. Blandt debattørerne er der stor uenighed om, hvordan Aminos regler på området skal tolkes. Det skyldes, ifølge en anden debattør, at Amino tillader visse personer at linke til eget indhold, mens andre får at vide, at det de linker til er spam og at de derfor må acceptere, at deres links bliver slettet.
Som jeg tolker de regler, er et affiliate link spam, når debattøren forsøger at narre andre til at klikke på linket. Hvis vi tager et konkret eksempel, så kan vi sige, at jeg opretter en tråd, hvor jeg er interesseret i at få af vide, hvor jeg kan købe mobilt bredbånd. Så kommer Casper, den glade forretningsmand, og smider et skjult link: "Oister har det bedste tilbud. Du kan købe mobilt bredbånd her". Det synes jeg er spam. Det er et ubrugeligt råd, som Casper kun bidrager med, fordi han tjener penge på linket. I stærk kontrast til ovenstående har vi det, der rent faktisk skete i føromtalte tråd. Her linker Casper til en side, som ganske nøgternt beskriver, hvem Oister er, hvilke ydelser de tilbyder og til hvilke priser - det uden, at Casper tjener en øre. Hvis brugeren senere vælger at klikke videre, fordi han/hun mener, at Oister et det bedste selskab, så falder der ganske rigtigt en krone eller to af til Casper. I praksis ser vi også i andre tilfælde, at Demib, Rosenstand og andre frit kan linke til eget indhold, selvom de tjener langt, langt mere på deres links, end Casper gør. Det skal de have lov til, fordi deres links altid er ledsaget af brugbare kvalitetsinformationer - og hvis indholdet er i fokus, når de poster, så bør indholdet altid være i fokus, uanset hvem indlæggets forfatter er. Det var introen - nu til debatten: Hvad er jeres holdning? Tolker I reglerne på samme måde som mig?
|
det er en interessant diskussion, for det har jeg sådan set også tænkt over. Men da det ikke rører mig særlig meget, om nogen tjener penge på et link eller ej har jeg ikke videre gjort mere ud af det. Men jeg har da set, at affiliatelinks er blevet fjernet fra Amino herinde..
Så det er et godt og relevant spørgsmål..