Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Affialitelinks på Amino - hvor går grænsen?

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Denne tråd er en afhopper af en diskussion, som startede i denne tråd:

Hvem tilbyder ubegrænset internet..?

Her smider Casper, IOOS Internet et link til en side, som indeholder informationer mobilt bredbånd fra mobilselskabet Oister. Caspers links sætter en større diskussion omkring affiliate links igang. Blandt debattørerne er der stor uenighed om, hvordan Aminos regler på området skal tolkes. Det skyldes, ifølge en anden debattør, at Amino tillader visse personer at linke til eget indhold, mens andre får at vide, at det de linker til er spam og at de derfor må acceptere, at deres links bliver slettet.

Amino's regler på området:
Affiliate Links bliver slettet, da vi ikke gider alt det spam på Amino"

Som jeg tolker de regler, er et affiliate link spam, når debattøren forsøger at narre andre til at klikke på linket. Hvis vi tager et konkret eksempel, så kan vi sige, at jeg opretter en tråd, hvor jeg er interesseret i at få af vide, hvor jeg kan købe mobilt bredbånd.

Så kommer Casper, den glade forretningsmand, og smider et skjult link: "Oister har det bedste tilbud. Du kan købe mobilt bredbånd her".

Det synes jeg er spam. Det er et ubrugeligt råd, som Casper kun bidrager med, fordi han tjener penge på linket.

I stærk kontrast til ovenstående har vi det, der rent faktisk skete i føromtalte tråd. Her linker Casper til en side, som ganske nøgternt beskriver, hvem Oister er, hvilke ydelser de tilbyder og til hvilke priser - det uden, at Casper tjener en øre. Hvis brugeren senere vælger at klikke videre, fordi han/hun mener, at Oister et det bedste selskab, så falder der ganske rigtigt en krone eller to af til Casper.

I praksis ser vi også i andre tilfælde, at Demib, Rosenstand og andre frit kan linke til eget indhold, selvom de tjener langt, langt mere på deres links, end Casper gør. Det skal de have lov til, fordi deres links altid er ledsaget af brugbare kvalitetsinformationer - og hvis indholdet er i fokus, når de poster, så bør indholdet altid være i fokus, uanset hvem indlæggets forfatter er.

Det var introen - nu til debatten: Hvad er jeres holdning? Tolker I reglerne på samme måde som mig?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:27

det er en interessant diskussion, for det har jeg sådan set også tænkt over. Men da det ikke rører mig særlig meget, om nogen tjener penge på et link eller ej har jeg ikke videre gjort mere ud af det. Men jeg har da set, at affiliatelinks er blevet fjernet fra Amino herinde..

Så det er et godt og relevant spørgsmål..

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 11:42

Aminos regler er vel meget klare på den front - ingen affiliate link - og det er jeg helt enig i.
Et forum kan hurtig blive ødelagt af disse links.

Min grænse for affiliate links går naturligvis på de direkte links i et indlæg og links til sidder som i overvejende grad er affiliate baseret fremsat i debatter hvor der ikke diskuteres affiliate, teknikken eller andet på den givende side.

Jeg kan godt se at det er en gråzone, men jeg mener også at Amino bør håndhæve reglen meget tydeligt.

Nu tror jeg desværre at den tråd der henvises til er gået i selvsving over noget som ikke er et reelt problem for de involverede parter. Casper er en god aktiv debattør som gerne vil hjælpe, Lagersalg lige så og Amino har nogle moderatorer som en gang i mellem på trække en grænse.

Lad os så komme videre med at være iværksættere der sparker røv med bla. affiliate, salgnettet, opstart af små kælderforretninger med potentiale til at overtage verden osv.

Her er et link til min affiliate: www.kaffeogco.dk?id=jegharandetatgivemigtil

De bedste kaffe hilsner
Søren

Fra Skørping
Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 668
Fra  X-Cite ApS Skrevet kl. 11:42

Jeg ytrer gerne min mening igen Wink

Jeg synes det handler om indlæggets relevans.

Hvis et indlæg er relevant, så er jeg komplet ligeglad med hvilke links der er. Så er det thumbs up for et godt indlæg.

Er indlægget irelevant, og udelukkende pga. affiliate eller for at få linkjuice, så er indlægget ubrugeligt, og bør fjernes.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 11:44

Hvis jeg har forstået det korrekt, så er det ikke et spørgsmål om, at du har "ondt i røven over", at nogen herinde tjener penge på deres affilliate links, men at de kun bør reklamere for dem, hvis de rent faktisk kan tilbyde netop dét, der efterspørges.

Og hvis Casper skriver, at Oister har det bedste tilbud, så skal han kunne bakke det op med noget information? Eller?

Mvh

Thomas

www.tt-tekstforfatter.dk

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 11:56

Nå, nu har jeg været inde og læse i den anden tråd, og det lader til, at der rent faktisk var information at hente på Caspers link.

Jeg har ingen problemer med det. Jeg må tilstå, at jeg aldrig helt har forstået den holdning, der er, når andre aminoer forsøger at tjene lidt penge, det er jo dybest set det samme mål, vi allesammen har. Også selvom det "primært" gælder om at hjælpe hinanden herinde.

Så længe jeg ikke får spam i min egen personlige mail, så har jeg ingen problemer med "spam" på amino, hvis folk vælger at kalde det dét. Det synes jeg så ikke, at Caspers indlæg var.

Mvh

Thomas

www.tt-tekstforfatter.dk

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 11:59

Hey, jeg kan ikke rigtig finde reglerne omkring ovennævnte. Men hvis de er som du skriver dem. Så er det godt nok en regel som er til fri fortolkning, altså en regel med rigtig mange gråzoner, for stort set alle har et eller flere affiliate links på deres hjemmeside. fx i form af adsense, bannerreklamer eller andet i den dur.

Jeg selv fortolker det der står skrevet

Amino's regler på området:
Affiliate Links bliver slettet, da vi ikke gider alt det spam på Amino"
Som at man ikke må putte affiliate links direkte i et indlæg. Og til det mener jeg også at det bør man heller ikke selvom man jo gerne vil. Men det er lidt at føre folk bag lyset, og omvendt så er det på sin vis ligemeget om linket er et affiliate eller ikke så længe brugeren får den information som de ønskede.

I Caspers tilfælde der synes jeg ikke at det er det samme, han tror godt nok at der tales om noget andet, men det kan ske for alle, og mener derfor at det er fuldt ud lovligt at gøre det som han gør det da der er en del information at hente på den side han henviser til. Selvfølgelig håber Casper da på at nogen klikker på de affiliate links som er på siden, men jeg tror ikke på at det er det primære formål med det.

Jeg kan godt se hvorfor Amino ikke vil tillade affiliate links, og det er nok for at undgå mere spam end der er nødvendigt. Der findes allerede en del på amino, som kun svare for lige at fortælle om deres produkt eller den ydelse de nu tilbyder, og dette vil kun blive værre hvis det bliver muligt at bruge affiliate links også. Og det primære med et forum må da være at man diskuterer og hjælper hinanden. ellers ville det jo bare ve en stor reklamesøjle.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 14:01

Helt enig!

Det vil aldrig være en god ting, hvis man måtte linke direkte fra Amino med affiliatelinks. Omvendt kan jeg ikke se noget forkert i at linke til ens egen hjemmeside eller andres hjemmesider, ligemeget om der er affiliatelinks på siden eller ej.

Så længe indlægget og indholdet på den side der linkes til er relevant, så har lidt blå skrift vist aldrig skadet nogen.

Helt overordnet, så har et link til en af Caspers sider jo heller aldrig været et affiliatelink, men et link fra en af Caspers sider kunne meget vel være et affiliatelink: http://avisabonnement-tilbud.dk/klik/80/, men det er jo ikke sådan et link der er posted.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 14:06

At linke til ens ege side med infomation og affiliate links ser jeg INTET galt i. Kan dog forstå hvis det var et direkte link til et firma hvor du tjener penge på at referer folk at der er problemer.

Casper har reklameret for hans hjemmeside, og det er der vel intet galt i..

Alle os med signature med firma links der tjener affiliate og adsense penge slette vores sider i signaturet?

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 17:12

Lige for at pointere, så  er jeg fuldstændig enig i det ikke er god stil at lave affiliate links i indlæg på Amino, eller andre debatfora.

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)