Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp jeg har fået indtægter

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, jeg har brug for hjælp omkring skat og evt. virksomhed.

Lidt info først:
Jeg driver en webside som er begyndt at give en indtægt fra annoncer ca. 3-4000 om måneden, samtidig har jeg udgifter på server, annoncering, udvikling osv. for ca. 5000 om måneden. Så reelt set tjener jeg ikke noget på min side (endnu).

Min side drives i fritiden, da jeg har et almindeligt job som lønmodtager. Jeg brænder meget for at arbejde med websiden og har da også et ønske om at kunne leve af det en dag, men det kræver meget arbejde endnu og vil næppe ske inden for de næste 2-3 år.

Det eneste der skræmmer mig ved tanken om at blive selvstændig er kedelige ting som skat og selskabsregler. Jeg aner intet om skat og har aldrig rørt min selvangivelse (regner med at de ved det de skal vide).

Mine spørgsmål:
Nu når jeg er begyndt at få indtægter så går jeg ud fra at det er noget told og skat gerne vil blande sig i. Jeg går ud fra at jeg bare kan opgive indtægterne som B indkomst og så er alt i orden med skattevæsnet, men for mig er det jo ikke en indtægt, da udgifterne er større end indtægterne, og jeg har allerede betalt skat af de penge jeg bruger på drift så jeg vil nødigt betale mere skat for indtægterne.

Hvordan undgår jeg at skulle betale skat af de indtægter som blot dækker mine drift omkostninger?

Er det nødvendigt at oprette et selskab for at kunne trække udgifter fra indtægter? Jeg vil helst vente med at oprette et selskab til det bliver til noget jeg kan leve af, jeg vil hellere bruge tiden på at udvikle websiden og modne den til at blive en overskudsgivende virksomhed.

Hvis et selskab er en nødvendighed, hvordan gør man så? Og hvilken selskabsform kræver mindst papir arbejde?

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 10:31

Hvis du som person blot bliver momsregistreret og får et CVR-nummer, så er det dét som giver mindst papirarbejde - men alt efter omfanget af den virksomhed man ønsker at drive er det ikke nødvendigvis det bedste. At lade sig momsregistrere koster heller ikke nogen former for indskud (ApS kræver f.eks. minimum 125.000kr.).

Det er alstå ikke så bøvlet som du tilsyneladdende frygter. Og nej, du skal ikke betale skat af din indtægt FØR du har trukket dine udgifter til virksomheden fra. Hvis du nu f.eks. tjener 5.000 kr. på annoncer om måneden og det koster dig 4.500 kr. at have serverne hosted m.m., så ender du med et overskud på 500 kr. om måneden. Det er dette overskud som du bliver beskattet af. Groft regnet skal du så betale 250 kr. i skat om måneden. (Det bliver det så max., da du jo har fradrag m.m. og næppe en trækprocent på lige 50%). Når dit overskud er så lavt, så vil skatteforvaltningen formentenlig heller ikke mene at de gider at bekymre sig om at lave girokort til forudbetaling af restskat m.m.

Hvad angår den udviddedeselvangivelse (som du skal udfylde når du er momsregistreret), så er det kun ét ekstra felt som du skal udfylde. Det er det felt som omhandler eventuelt overskud af virksomhed. Der skal så stå de f.eks. 500 kr pr. md. x 12 = 6.000 kr. Du vil derefter skulle betale noget der max. ligger på 3.000 kr. i restskat. Men tag dog en stille og rolig snak med skatteforvaltningen og forklar din situation. Helt umulige er de heller ikke at snakke med

/Jesper
www.MediaMouse.dk      jesper snabelA mediamouse.dk
Fra Kastrup
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 136
Skrevet kl. 15:40

Hej Thomas

Du skal være opmærksom på, at din omsætning ikke må overstiger 50.000 kr om året, hvis du sælger momspligtige ydelser.

Omsætter du får mere end 50.000 kr skal du momsregistreres og have et cvr. nr. De 50.000 kr er før fradrag af dine udgifter.

Er din omsætning under 50.000 kr kan du opgive indtægten som b-indkomst på din almindelige selvangivelse. Du skal selv gøre dette, da skattevæsenet ikke automatisk ved dette.
Hvis du opgiver din indtjening som B-indkomst kan du ikke fratrække de udgifter du har, så det vil nok være en dårlig løsning.

Du skal hellere bede om en udvidet selvangivelse og angivet overskudet af din virksomhed i den rubik der hedder det.
Her kan du angive dit overskud (omsætning-udgifter). Dette kan du gøre uanset om du omsætter for over eller under 50.000 kr om året.
Du skal dog være opmærksom på, at du så er forpligtet til at føre et regnskab efter bogføringsloven, som du skal medsende til Told og Skat sammen med din selvangivelse.

Sig til hvis du har flere spørgsmål eller jeg kan hjælpe med noget

Hilsen

Lone

Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 17:57
Hej

Tak til jer begge to for de gode svar. Jeg kan se at jeg ikke slipper uden om at oprette et firma, hvis jeg vil trække udgifterne fra. Udvidet selvangivelse og regnskab efter bogføringsloven, lyder ikke just spændene, men det høre jo med.

Hvor henvender man sig, for at få virksomheden på plads?

Hvis man starter en enkeltmands virksomhed (det er vist det der er det simpleste), er det så et problem at skifte til et APS senere?
Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 18:36
Hej Thomas.

Der er ikke nogen problemer i at skifte fra personlig virksomhed til selskab. Det kan gøres efter lov om skattefri virksomhedsomdannelse.

Du skal anmode om at blive momsregistreret. Det skal nu gøres hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og tager ca. 2 uger (selvom de skriver 3 dage på blanketten).

Det kan gøres elektronisk - se Erhvervs- og Selskabsstyrelsesns hjemmeside.

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Fra Kastrup
Tilmeldt 29. Aug 05
Skrevet kl. 19:34

Hej Thomas

Prøv at kigge nærmere på www.virk.dk

Hvis du har en digital signatur kan du registrere din virksomhed elektronisk her.

Du kan også finde mange gode svar på www.startguide .dk

Hilsen

Lone

Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 23:54
Dato: 10/18/2005 10:30:32 AM Forfatter: Jesper Norbøll

Det er alstå ikke så bøvlet som du tilsyneladdende frygter. Og nej, du skal ikke betale skat af din indtægt FØR du har trukket dine udgifter til virksomheden fra. Hvis du nu f.eks. tjener 5.000 kr. på annoncer om måneden og det koster dig 4.500 kr. at have serverne hosted m.m., så ender du med et overskud på 500 kr. om måneden. Det er dette overskud som du bliver beskattet af. Groft regnet skal du så betale 250 kr. i skat om måneden.

Jesper, jeg går udfra din ovenstående udtalelse henviser til at Thomas bliver firmaregistreret ?
For Thomas såfremt du blot kører dit website som privatperson, så kan du ikke fratrække udgifterne til sitet og den indtjening du har skal indberettes som B-indkomst. Dvs. det kan kun betale sig for dig at oprette f.eks. et personlig ejet selskab, da du så kan fratrække alle udgifter i regnskabet. Da det lader til du også er tæt på 50.000 kr. grænsen, så husk momsregistreringen...
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:22
  Jepsm det var også det jeg skrev som det første i mit svar  Og Thomas fik også fat i det.

Lone har også efterfølgende fremhævet noget tydeligere at man ikke kan trække udgifterne fra, hvis man ikke er registreret.

/Jesper
www.MediaMouse.dk      jesper snabelA mediamouse.dk
Fra Kastrup
Tilmeldt 29. Aug 05
Skrevet kl. 13:59

Man kan faktisk godt fratække udgifterne selv om man ikke er momsregistreret med CVR. nr. Omsætningen må bare ikke være over de 50.000 kr og man skal bede om en udvidet selvangivelse hvor man angiver beløbet i feltet overskud af virksomhed. Man skal så også huske at sende et regnskab med til Told og Skat, der redegøre for de indtægter og udgifter man har haft.

Vælger man denne metode kan man jo ligeså godt lade sig momsregistrere med det samme, så man kan få refunderet momsen på de udgifter man har

Lone

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 15:13
 Hej igen.

Om man er momsregistreret eller ej, er helt irrelevant i forhold til den skattemæssige fradragsret, dog kan man ikke afløfte moms af indkøb, hvis man ikke er momsregisteret.

Man kan dog typisk blive momsregistreret med tilbagevirkende kraft - normalt op til 6 måneder.

Regnskaber skal ikke indsendes til Told & Skat, men til den kommunale skatteforvaltning. Efter 1. november 2005 til den relevante skatteansættende myndighed, som typisk er et eller andet skattecenter.

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)