Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er vores politikere idoter ?

Side 8 ud af 14 (133 indlæg)
Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2211
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det mener jeg ikke, du har ret i. Fx har humanister haft et kæmpe jobopsving i vækstperioden, og hvis økonomerne ikke kunne forudse finanskrisen for få år siden, er det nok lidt for meget at forlange, at de kommende studerende skulle.

Det har jo sådan ikke noget at gøre med at "have ondt" af nogen. Det er mere et spørgsmål om at få tingene til at hænge mest fornuftigt sammen som helhed, uden at det går for meget ud over den enkelte, som har gjort sig den umage at tage en uddannelse.

En uddannelse kan gå tabt, fordi man er så uheldig at blive færdig lige på det mest kritiske tidspunkt, hvor ledigheden er i top.

Og der er altså sparerunder både inden for sundhedssektoren og endda i lærerstanden i øjeblikket.

Så jeg ved ikke, hvilken uddannelse du ville anbefale, hvis man skulle have jobgaranti.

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 21:55

Jesper:

Det er altså sludder. Der er ikke een eneste der har fået børn for at gøre staten "en tjeneste" og der er en overrepræsentation af fødsler blandt ledige som jo har for få penge. 

Lad mig vove den påstand, at det bedste aktiv for det danske samfund er børn.

Mvh.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 21:59

Louise,

Ja, dimittentsatsen er lavere. Der bliver brugt formuer på at uddanne folk, men det er nødvendigt med uddannelse. Nu er der relativ høj arbejdsløshed for magistre, men jeg synes mere om at begrænse den offentlige forsørgelse end at begrænse den enkeltes valg af uddannelse. Velfærdskommisionen har foreslået at gøre kandidatdelen til et lån, hvilket naturligvis ville påvirke studerende i retning af at vælge uddannelser som der er større efterspørgsel på og som derfor lønnes højere. 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15052
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:03

Om politikkerne er idioter? Næppe de handler vel bare i landets interesse bedst muligt...

Og når der skal spares penge, så kan man ik bare hæve skatten hele tiden, og pålægge firmaer flere afgifter og skatter... Og dertil kommer at 4 år på dagpenge er MEGET længe...

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2211
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 22:03

Det er ikke nødvendigt at begrænse nogens valg af uddannelse. Der skal nok blive brug for folk igen, hvis de vel at mærke bruger ledighedsperioden - kort eller lang - så fornuftigt som muligt og ikke på idiotiske tvangskurser.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 22:49

Jesper:

Ronni,

Det er altså sludder. Der er ikke een eneste der har fået børn for at gøre staten "en tjeneste" og der er en overrepræsentation af fødsler blandt ledige som jo har for få penge. 

Nu hjælper det jo _alvorligt_ hvis man rent faktisk kender noget fakta bag de ting man udtaler sig om.

Det er helt sikkert at du ikke kender baggrundene for børnepengene udrullet i vestlige lande fuldt ud baseret på de indlæg du laver.

Problemet er i ligeså høj grad med de ting der ændres nu at det præcist på samme måde virker som om det er beslutninger der er taget uden at tænke tingene igennem.

Når man f.eks. forringer de ansattes kollektive jobsikkerhed fra staten som helhed - hvor tror i så den flyttes hen?

I får 2 valg:

1) Til Utopia

2) Til Arbejdsgiveren

Se rundt omkring i Europa - svaret er ikke svært.

Det skal nok hjælpe en masse iværksættere som skal ud og have første, anden eller måske tredje ansatte at de om nogle år kan forvente at der stilles krav om højere jobsikkerhed og en lavere omstillingsparathed hos arbejdsstyrken.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 00:27

Ja, det gør det Ronni, men du har jo ingen fakta selv præsenteret. Kun 'intentioner' og dine egne politiske holdninger. 

Nu har jeg læst det i en god gammeldags avis, jeg kan købe oplysningerne hos DST, men du må nøjes med at kvinder med længere videregående uddannelser får færre børn:

http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2008/NR350.pdf

ligeledes får visse indvandrergrupper mange børn til trods for at de har de laveste indkomster i Danmark - og vi burde i øvrigt kunne se en effekt af Danmarks gode barselsvilkår i forhold til andre vestlige lande, men det kan vi ikke.

At der gives tilskud til noget (altså intententionen) er ikke ensbetydende med det virker. Tag blot landbrugsstøtten der skal sikre små landbrug og stort produktudbud. Der har aldrig været færre små landbrug, branchen er næsten konkurs og får derfor en skattelettelse på ½ mia, priserne er dyrere end verdensmarkedet (nu skal vi ikke diskutere landbrugsstøtte, men jeg er sikker på du forstår min pointe - argumentet om er noget er godt fordi det støttes er cirkulært, fordi vi bagefter skal støtte det gode osv.)

Jeg er ikke klar over hvor du vil hen med de 'ansattes kollektive jobsikkerhed'. Jeg ved noget om fagforeninger og overenskomster. Min holdning er, at den bedste jobsikkerhed den enkelte kan få er gennem fortsat opkvalificering, så man sikrer sig selv maksimale valgmuligheder. Vil arbejdsgiveren ikke give højere løn er det bare ærgeligt, men man skal netop sikre det er dem, der konkurrerer indbyrdes om de gode medarbejdere (win-win)

Du har out-sourcet arbejdskraft og jeg har out-sourcet arbejdskraft. Vi har begge erfaringer i hvad der forventes af kommende dansk arbejdskraft, hvis den skal klare sig globalt. Folk er generelt slet ikke klar over, at de konkurrerer mod mennesker der knokler for at opnå at en levestandard bare i nærheden af danskernes.

Vi kan være uenige om nogle mellemregninger, men er du ikke enig i, at danskerne skal tage krisen meget mere alvorligt. Og de tager ting for givet som slet ikke findes i andre lande vi konkurrerer i mod?

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 07:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er enig i at folk skal tage den udfordring vi står over for alvorligt.

Men jeg er ikke enig i vejen frem.

Vi bruger rent faktisk børnepenge som et børnefødselsbefordrende værktøj.

Dette gør vi af flere årsager (som deles af en række andre vestlige lande):

1) Folk der vælger at få flere børn afgiver typisk muligheden for en karriere (Så kan du gisne om det skyldes at veluddannede får færre børn eller folk med mange børn ikke har tid til en uddannelse / karriere - Det er hønen og ægget).

2) Det er afsindigt dyrt og få børn og hvis det ikke var for ordninger som børnepenge ordningen så ville langt de fleste familier med mere end 3 børn nok ikke have råd til at få nummer 4, 5 eller 6 - ja der er rent faktisk en del familier i det her land som ikke ville have råd til nummer 3.

3) Vi har i årevis haft et fødselstag helt ned på omkring 1,6 i nogle andre vestlige lande har de været helt nede på 1,2-1,3 - dvs. for hver 2 voksne er der født 20% færrer børn i DK i en årrække - Så hvis vi "smider" en femtedel af befolkningen på en enkelt generation så kan man nok relativt hurtigt regne sig frem til effekten - selv på relativt kort tid.

Ja der er mange invandere / flygtninger som får mange børn - Øges mulighederne for integration når de nu ikke længere får råd til at sende deres børn i sportsklubber, fritidsklubber og andre foreninger?

Er det et mål i sig selv at lave så flygtninge/indvandrefjendsk lovgivning som mulig? Eller er der en eller anden dybfølt logik bag det?

Det jeg skriver om social sikkerhed forklarer jeg på side 6 i denne tråd - det handler om tryghed - er medarbejderen tryg tør han/hun kaste sig ud i et nyt job, videreuddannelse, som ny iværksætter m.v. - Er der ikke så meget tryghed (mindre dagpenge, kortere periode, mindre pension osv. osv.) så er antallet af ansatte som "tør" skifte job, omskole sig, videreuddanne sig, starte som selvstændige osv. noget der falder.

Denne tryghed var et kollektivt ansvar - nu bliver en del af det skubbet over på den enkelte arbejdsgiver i stedet for og man vil, som i andre Europæiske lande, i højere grad se at de ansatte søger trygheden igennem ansættelseskontrakter/overenskomster osv. hos den enkelte arbejdsgiver.

Min pointe er altså at de valg som foretages er noget med konsekvenser - nogle ting ret alvorlige og samfundsforandrende konsekvenser.

Og hvis man så har hovedet oppe i røven og ikke regner på langtidskonsekvenserne af den slags forandringer men igangsætter og gennemfører en "reform" process over et par døgn - så burde man måske gøre sig selv og nationen en chance og prøve og regne lidt på ikke bare de direkte men også de afledte effekter.

Fra Hørve
Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 212
Skrevet kl. 08:36
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Ved ikke om man har fuldt med her de seneste dage.

Men jeg fik det sgu dårligt igår.

Man om Tirsdag gemmenføre spareplaner for 24millarder og onsdag går man hen og laver et medieforlig hvor man bruger 100 Millioner....

UNDSKYLD MIG SÅ ER REGERINGEN DA IDIOTER!!!!

Enten er det mig der er dum og ikke lige fatter hvad VKO har gang i eller så er VKO der ude hvor de ikke selv ved hva de laver....

De 100millioner man vil bruge på medieforliget kunne man da lige så godt havde brugt i spareplanen...

Og ja Medieforiget går ud over DR, ikke fordi det er mine ynglinge men det er mere syboliken jeg ikke kan forstå.

H.H. Fotografen. www.hh-fotografen.dk  Webprogramering. H.H Production Alarmer & Vagtservice

Fra København V
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 572
Skrevet kl. 09:43

I en krise kan man spare, men også skabe vækst. Alt fokus har ligget på spareresultaterne. Hvad med væksten?

Hvorfor forslår ingen, at give f.eks. ivæksætter frit lejde i et år, så vi kan få gang i nogen nye ting?

Med venlig hilsen Hulahoppigen/Yvon

Side 8 ud af 14 (133 indlæg)