@ Bautik
" I rest my case ? 2 år er ganske lang tid til at finde et arbejde i. 4 år er efter min mening for meget..
Så vidt jeg husker, så var det S der tilbage i 90'erne ændrede dagpengene fra 7 år til 4 år? Det finder jeg lidt sjovt :P" ------------------- ØH - Ikke helt forstået. Mener du, at det har taget mig for lang tid ? Ufaglært / Midtjylland = små ods. Og mudderkastning, de politiske partier imellem, det holder jeg mig helt uden for. Mvh.
|
Louise L:Ja, problemet er bare, at ingen på længere sigt har interesse i, at folk bliver sendt ud i et hvilket som helst job!
Så spilder vi jo de uddannelser, folk med møje og besvær har erhvervet sig.
I en hel del fag gælder det, at hvis man først bruger et halvt år på ufaglært arbejde, kan man glemme nogensinde at komme tilbage til sit fag. Nye årgange overhaler indenom ...
Kender flere, der arbejder med løntilskud, de er altså i reelt job, hvor de også bruger deres uddannelse, men får dagpenge i stedet for løn.
En af dem har netop fået tilbudt fastansættelse. Det betyder så, at en ny arbejdsplads får glæde af en universitetsuddannet medarbejder. Med en kortere dagpengeperiode havde han måske siddet ved kassen i Aldi eller på "jobsøgningskursus" hos kommunen.
Det havde været en anden sag at ændre perioden i en vækstfase med masser af ubesatte stillinger derude.
Det er nemlig en super vigtig pointe. Det er i det lange løb ekstremt spild af samfundets resurser hvis man tvinger højtuddannede ud i ufaglærte jobs meget hurtigt. Men der skal selvfølgelig være en grænse - det er en svær balancegang.