Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er vores politikere idoter ?

Side 7 ud af 14 (133 indlæg)
Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Bautik

John J:
Ps. Er heldigvis i arbejde igen efter 18 måneder

" I rest my case ? 2 år er ganske lang tid til at finde et arbejde i. 4 år er efter min mening for meget..

Så vidt jeg husker, så var det S der tilbage i 90'erne ændrede dagpengene fra 7 år til 4 år?  Det finder jeg lidt sjovt :P"

-------------------

ØH - Ikke helt forstået. Mener du, at det har taget mig for lang tid ? Ufaglært / Midtjylland = små ods.

Og mudderkastning, de politiske partier imellem, det holder jeg mig helt uden for.

Mvh.

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 20:00

Louise L:

Ja, problemet er bare, at ingen på længere sigt har interesse i, at folk bliver sendt ud i et hvilket som helst job!

Så spilder vi jo de uddannelser, folk med møje og besvær har erhvervet sig. 

I en hel del fag gælder det, at hvis man først bruger et halvt år på ufaglært arbejde, kan man glemme nogensinde at komme tilbage til sit fag. Nye årgange overhaler indenom ...

Kender flere, der arbejder med løntilskud, de er altså i reelt job, hvor de også bruger deres uddannelse, men får dagpenge i stedet for løn.

En af dem har netop fået tilbudt fastansættelse. Det betyder så, at en ny arbejdsplads får glæde af en universitetsuddannet medarbejder. Med en kortere dagpengeperiode havde han måske siddet ved kassen i Aldi eller på "jobsøgningskursus" hos kommunen. 

Det havde været en anden sag at ændre perioden i en vækstfase med masser af ubesatte stillinger derude.

Det er nemlig en super vigtig pointe. Det er i det lange løb ekstremt spild af samfundets resurser hvis man tvinger højtuddannede ud i ufaglærte jobs meget hurtigt. Men der skal selvfølgelig være en grænse - det er en svær balancegang.

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 20:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg bliver helt forvirret - er vi på et iværksætter forum eller hva?

Masser af iværksættere starter på en langt lavere indkomst end dagpenge og lever for den i masser af år. De har intet socialt sikkerhedsnet, dækning under sygdom, ferie, pension osv. Til trods for dette betaler de skat, som bl.a. går til at financiere dagpenge.

Med halvering af dagpengeperioden har Danmark stadig den 3. længste periode af alle de lande vi sammenligner os med. Når folk tidligere har nærmet sig 4-årsgrænsen har de fundet sig et arbejde. 

Mit spørgsmål er hvordan man seriøst kan tro man hjælper den enkelte eller samfundet ved at parkere folk på offentlig forsørgelse på 3. og 4. år?

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2211
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 20:42

Jeg kender nu ikke mange, der kunne leve af mindre end satsen på cirka 11 000 før skat (dimittendydelse) og samtidig starte virksomhed - efter 5 år på SU, evt. med studiegæld - men hvis du godt kan, er det jo fint for dig.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 21:24

Louise,

Hvis man kunne leve for SU (+ SU) lån er det en indtægtsforøgelse.

Den maksimale sats er 16.300 kroner som du kan fratrække fra en lavtlønnet (skal vi sige det er 20.000) og dele med 160 hvorved du når frem til en timeløn på omegnen af 25 kroner for et hårdt trivielt arbejde i forhold til passiv forsørgelse.

Det er en fortvivlende situation at nyuddannede vil komme ud til arbejdsløshed. En fyr jeg talte med havde taget en cand.theol og gået ledig i 2 år og nu ville han blive sendt på projektleder kurser. Men det er simpelthen ikke en offentlig opgave at skabe jobs til at holde folk beskæftiget, det er markedet meget bedre til. 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 21:33

Og tillad mig lige at supplere, for Magasinet Penge kører på DR nu. Marie Louise er 'lærer og havedesigner' og arbejder på nedsat tid. Hun har 6 børn med sin mand der også er lærer. Nu skal vi så høre hele den forudsigelige historie om hvor hårdt begrænsningen af børnepenge rammer familien, men det er bare ikke statens opgave at forsørge børnene - det er forældrernes. Og nu konstaterer hun så, at hun måske er nød til at arbejde på fuldtid. 

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 21:35
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

SU-lån er også en underlig størrelse. 80% af de tilfælde jeg støder på, hvor unge har taget studielån, er fordi de a) har været for dovne til at arbejde eller b) levet over evne. Igen, det er mit klare indtryk, at de fleste tager SU-lån fordi det er latterligt let, og det samme gælder tilbagebetalingen.

Jeg har aldrig haft, og kommer aldrig til at få ondt af studerende. De har det i forvejen alt, alt for godt sammenlignet med, hvad stort set alle andre studerende i hele verden har af vilkår. Og bemærk venligst: Jeg er selv studerende og vil være det de næste fem år frem i tiden.

Og igen: Når uddannelser går spildt, så er det fordi folk vælger uddannelser, der ikke er behov for. Den luksus har man ikke, hvis man selv betaler sin uddannelse - og selv skal betale det lån man har taget, for at uddanne sig. Det skaber en helt anden (og i mine øjne bedre) dynamik.

Som eksempel: Jeg var for et par uger siden i USA hos min onkel, hvor en af hans venner kom på besøg. Vennen var uddannet pilot, men havde mistet sit job på den lokale flyveplads på grund af krisen. Han var istedet med det samme gået igang med at uddanne sig som mandlig sygeplejerske, fordi behovet for dem er rigtig stort. Når tiderne skifter, kan han så gå tilbage til sit drømmejob, hvis han ikke har lyst til at forblive sygeplejerske.

Det er fandeme råt, og det er lige præcis den mentalitet vi har brug for, her i landet.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 21:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Skal vi ikke lige huske at den eneste grund til at vi har kunne fastholde bare en nogenlunde fødselsrate i landet skyldes børnepengene.

I frankrig får man skattelettelser per ekstra barn og i mange andre vestlige lande tilgodeser man børnefamilier som får 3 eller flere børn fordi der er et generelt problem at de nationale befolkninger igennem lang tid har været under "affolkning".

Så lad os nu lige blæse i trompeten og husk at det for vores alle sammen også handler om fremtidig arbejdskraft og med mindre i hellere vil importere dem udefra alle sammen så er det nok ikke så tosset at fastholde et fødselstag af bare en nogenlunde rimelig størrelse.

De burde meget hellere have lavet børnechecken indtægtsbestemt - Så kunne de nok have nappet mindst det dobbelte.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 21:45
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Ronni,

Det er altså sludder. Der er ikke een eneste der har fået børn for at gøre staten "en tjeneste" og der er en overrepræsentation af fødsler blandt ledige som jo har for få penge. 

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2211
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 21:47

Dimittender får ikke den maksimale sats, men maksimumsatsen minus tyve procent, mener jeg.

Det er nu underligt, hvis samfundet virkelig bruger formuer på at uddanne folk og herefter mener, at det er ligegyldigt, om de sidder ved kassen eller anvender den uddannelse, de har fået.

Side 7 ud af 14 (133 indlæg)