Jeg har lige oprettet et ApS med 80.000 kr. jeg har "opsparet" privat.
1. Kan jeg nu, dvs. efter opstart trække pengene ud igen, uden at skulle betale skat mm?
2. Kan jeg udarbejde lånedokument og sige jeg have indført pengene, som et lån til virksomheden, som virksomheden nu skal tilbagebetale til mig?
3. Hvis ingen af 2 ovenstående er muligt. Kan jeg så lukke mit ApS igen og på den måde få de 80.000 kr. retur skattefrit?
Grunden til jeg spørger er at det krævede lidt ekstraarbejde at indskyde nogle kontrakter eller andet som indskud og da jeg havde nogle penge jeg havde sat ind på en konto til betaling af personlig skat for Q12010, tænkte jeg at det var nemmere at indskyde dem, for så igen at trække dem ud og betale min personlige skat bagefter stiftelsen.
Bare lige for at forstå det korrekt. Med mindre jeg lukker selskabet igen, så er der ingen som helst måde jeg kan trække min penge ud, uden at skulle betale skat af dem?
Nu er jeg ikke helt sikker, men jeg mener ikke man behøver at have de 80.000,- (før i tiden var det 125.000,- ) i kontanter i virksomheden, men så længe det er aktiver, skulle det være godt nok, men igen skal man her være opmærksom på at nogle aktiver falder i værdi med tiden, såsom IT udstyr osv.
Det jeg mener med det er, at du kunne f eks. have en laptop værdi 15.000,- og derved ville du kunne trække de 15.000,- ud af kontoen.
Men som sagt jeg er ikke helt sikker. Det må eksperterne vide bedre :)
Er der en anden der kan svare på om jeg kan "veksle" de 80.000 kr. jeg har indskudt ifm. oprettelse af ApS med ex. et brand, koncept eller lignende og dermed få de 80.000 kr. igen uden at skulle betale skat af dem????