Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af café i Aalborg

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 13. May 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 08:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er egentlig uddannet Psykiatrisk Sygeplejerske, men efter ti år i akut psykiatrien har jeg lyst til noget HELT HELT andet. Jeg påtænker derfor at opstarte en ny café i Aalborg. Jeg er dog udfordret på flere fronter:

• Jeg har ingen praksiserfaring indenfor hverken iværksætter branchen eller levnedsmiddlebranchen.
  • I Aalborg er der et væld af caféer og restaurenter, så konkurencen er hård.
  • Jeg har ingen startkapital
  • Jeg har ingen i værksætteruddanelse

MEN jeg har en drøm, som har ligget latent i mange år. Jeg er visionær og har en vedholdende personlighed. Jeg kan klare tunge udfordringer - det siger vel sig selv efter tre år på lukket afdeling, og jeg ved at jeg vil "springe" - jeg gør det en dag, men har ´brug for faglig sparring, for at komme godt afsted på vingerne.

Min plan er følgende:

• Jeg har meldt mig på iværksætterkursus til august
  • Jeg har orienteret mig inde på Amino.dk
  • Jeg har sat mig ind i de forskellige områder omkring udarb. af forretningplaner, alkoholbevilling...
  • Jeg har indkredset mit koncept til noget specifikt, som jeg gerne vil fortie lidt endnu, men til et område, der endnu ikke findes i byen.
  • jeg er god til omsorg og har ledelseserfaring og kan organisere og planlægge
  • Jeg har undersøgt gode beliggenheder for mit koncept og kender byen og folket rigtig godt.

Mit spørgsmål på Amino eller  til Jer er blot - hvad skal jeg være mere opmærksom på i processen og er det totalt utopi at tro at man som ufaglært iværksætter, kan sætte afsted, som ovenfor beskrevet??

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 09:39

Laila Jensen:

• Jeg har ingen praksiserfaring indenfor hverken iværksætter branchen eller levnedsmiddlebranchen.
  • I Aalborg er der et væld af caféer og restaurenter, så konkurencen er hård.
  • Jeg har ingen startkapital
  • Jeg har ingen i værksætteruddanelse
  •  

Og det er nok også der læsset vælter. Restaurationsbranchen er uden tvivl en af de sværeste brancher, at få succés i.

Selv hvis du havde kapital, erfaring, uddannelse osv. ville det være et long shot. Så da du ikke har nogen af tingene vil jeg sige det næsten vil være umuligt for dig, at få succés med sådan et projekt.

Mit råd vil derfor være at du finder på noget andet..... Men hvis det bare skal og må være en café, du vil starte op. Så synes jeg du skulle se om ikke du kan få noget praktisk erfaring i branchen først.

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Bredsten
    Tilmeldt 3. Dec 09
    Indlæg ialt: 989
    Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 10:02

Et alternativ til at se negativt på tingende er at se løsninger ;)

Cafe brancen er hård, men jeg tror på at man kan gøre meget for at gøre noget nyt.
    et alternativ til at du ikke har erfaring i brancen var vel at fp en god bestyrer med i projektet, der har erfaring i branchen.(evt som partner)

jeg syntes som udgangs punkt ikke man skal droppe projekter på bagrund af at der er andre konkurenter der gør det samme.
    man skal bare gøre sig ben arbejde det bedere inden man starter.

Konceptet skal være rigtigt(ikke det sedvanlige decore, mad og hygge) der må gerne være noget extra.(vær ikke bange for at gøre noget nyt og anderledes)

Kapital, det er nok en god ide at kradse lidt sammen inden man går i gang med et sådan projekt og lave nogle gode realistiske budgetter(det er her personen med erfaring kommer ind, det er næsten umuligt at lave uden man kender branchen)
    du kunne overveje om du kan strikke et koncept sammen der er så godt at det evt
    kunne pitches til nogen der gør i francise(NOX eller linende) eller evt skaffe en investor til selv at starte et francise

noget helt andet man kan tænke med i sin ide kunne være ShopInShop hvor amn sælger andet end Caffe og The og mad, men evt solgte kaffe,bøger,kaffe tilbehør andet.....

er sikker på at intet er umuligt for dem der VIL ! men han tanken med !

/Jacob Ipsen

Tilmeldt 22. Apr 10
    Skrevet kl. 10:44

Jacob Ipsen:
    Et alternativ til at se negativt på tingende er at se løsninger ;)

Bestemt... Men man må også være realist....og realiteterne er sådan set at den branche er en af de sværeste, at etablere sig i - det er fakta....

Derudover har vi at gøre med en person der ikke har nogen som helst erfaring med branchen og ikke har nogen startkapital.

Synes du stadigvæk det er at se negativt på tingene eller er det at se realistisk?

Fakta er nu engang at selv for erfarne folk er det en skidesvær branche at etablere sig i. For uerfarne er det stort set umuligt..... Så jeg synes man gør folk en bjørnetjeneste ved at blæse solskin op i røven på dem og bilde dem ind at den slags projekter er realistiske.

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Faaborg
    Tilmeldt 27. May 09
    Indlæg ialt: 163
    Fra  VNASOFT Skrevet kl. 16:53

Hej Laila,

Du start jo på det rigtigt vej kan man sige, jeg har følgende som ville gerne tilføj til din plan.

1. Almen fødevarehygiejne - obl. certifikat (Kursen få du hos AMU)

2. Søge arbejder i et Cafe' for at få praktisk erfaring.

3. Spar penge sammen ! Selv om du har en rigtigt gode plan og koncept, banken ville ikke låne dig nogle penge, hvis du ikke har spar noget sammen.

4. Mad er nøgle til det flest cafe, så det er meget vigtigt du har styr på køkken.

---------------------------------

Der er altid plads til en ny cafe, lige meget hvor proppet byen er. For eks. i lille Faaborg som jeg kommer fra, der er 5 pizzaria, 8-9 restaurant , 4 cafe, total næsten 20 forskellige mulighed at vælge i mellem, og ved spise tid der er faktisk kun 4-5 af dem der få travlt.

Tellip A/S - Tlf. 50 100 444 - nad@tellip.dk

Tilmeldt 27. Sep 06
    Indlæg ialt: 619
    Fra  År Skrevet kl. 17:21

Hvad med at find en erfaren og økonomisk partner?

Fra Aalborg
    Tilmeldt 13. May 10
    Indlæg ialt: 8
    Skrevet kl. 17:51

Rigtig mange tak for den gode sparring. Jeg bliver faktisk lidt benovet og varm indeni, når jeg tænker på at jeg har fået feedback fra mennesker, der kun er interesseret i at hjælpe ander mennesker med deres iværksætter-drømme.

Jeg tror modet til at gøre alvor ud af drømmene styrkes af oplevelsen af kompetence, så jeg kan i høj grad anvende Jeres aspekter og perspektiver. Ovenstående råd har i hver fald fået mig til at rette henvendelse til erhvervscenteret, så endnu engang rigtig mange tak for hjælpen.

Tilmeldt 22. Apr 10
    Skrevet kl. 11:14
    Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

NhatDang:
    For eks. i lille Faaborg som jeg kommer fra, der er 5 pizzaria, 8-9 restaurant , 4 cafe, total næsten 20 forskellige mulighed at vælge i mellem, og ved spise tid der er faktisk kun 4-5 af dem der få travlt.

Hvis kun 4-5 ud af 20 har travlt.... tyder det så på der "altid er plads til en ny cafe"?

Og hvor længe har de 20 spisesteder kørt under samme ejer?

Den branche er pissehård.... og det synes jeg er en kæmpe bjørnetjeneste ikke at gøre Laila opmærksom på.

Hvis nu Laila bare brænder 6000% for at åbne en café og hun vitterligt har dén geniale idé, plus viljen og evnerne til at føre den ud i livet. Ja så skal hun naturligvis bare klø på og arbejde på at realisere hendes drøm.

Men at give hende "råd" som at der altid er plads til en ny cafe og man bare skal lave lemonade, hvis man får fingre i citroner.....ja det er som sagt en kæmpe bjørnetjeneste.

Vil du være med?

Fra Kerteminde
    Tilmeldt 15. Nov 05
    Indlæg ialt: 53
    Skrevet kl. 08:55

Hej Laila Jeg synes du har gjort det helt rigtige nemlig tilmeldt dig et iværksætterkursus og sat dig ind i de forskellige områder og lovgivningen og indkredset dit koncept. Det er fundamentet for en succesfuld opstart. Jeg mener bestemt ikke det er utopi at starte som ufaglært.. I Odense er der f.eks. en fyret svejser fra Lindø, der har opstartet 2 Burgerrestauranter med hjemmelavede burgere og rigtig service - et utroligt godt koncept.. Det kan være en god ide at kontakte andre iværksættere og høre om deres erfaringer vedr. faldgruberne.

Jeg er enig med Farma i at det vil være en god ide at få et sommerferiejob indenfor branchen, både for at afklare om det reelt er noget for dig at investere din fremtid i, men også for at lære i praksis, hvad der er succeskriterierne.

Som selvstændig konsulent og coach siden 1998 vil jeg anbefale dig at lave en SWOT analyse (stærke og svage sider hos dig selv og trusler og muligheder i omgivelserne) for at få et overblik over, hvor du er stærk og hvor du har brug for hjælp, samt hvad du skal være særlig opmærksom på.

Jeg har selv været HR chef for Jensens Bøfhus kæden i 4 år, før jeg startede som selvstændig, og min erfaring er at noget af det vigtigste i denne branche er at kunne styre omkostningerne. Vi lavede derfor dækningsbidragsanalyser hver uge, hvor alle restauranter optalte varelager og udregnede dækningsbidrag og lønprocenter. En af de største farer er nemlig råvarespild, hvor du må smide mad ud, samtidig med at du jo skal sikre, at du har nok så gæsterne ikke bliver utilfredse. Derfor er det også vigtigt med et enkelt menukort, med få retter.  En anden fare er lønomkostningerne. Man vil gerne give en god service og have personale nok på, men det løber hurtigt løbsk og æder overskuddet.

Held og lykke med projektet Wink www.elsebethfogh.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
    Indlæg ialt: 16014
    30% af profil udfyldt
    Skrevet kl. 09:16

Hej Laila.

Du kan også gøre det for at løse problemet med manglende cafeerfaring, at du finder en partner der har arbejdet en del år på cafe, e.l.

Hvad er fordelene?

-projektet vil få flere muskler, I er 2.

-konkret praktisk erfaring, så du undgår for mange fejl det 1. år

-flere muligheder for at låne, da I er 2.

-1+1=3, synergieffekt

-større netværk, da igen I er 2

(tænk selv videre..)

go dag

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)