Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Procenter til udlejer?

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Struer
Tilmeldt 7. May 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 07:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg starter op som massør med egen virksomhed.

Som en begyndelse lejer jeg mig ind i et lokale hos en fodterapeut. Det er en fantastisk mulighed for mig, da jeg ikke har kunnet finde egnede lokaler til så lille en virksomhed, det jo endnu er.

Udlejer vil have 30% af min indtjening. Det skal dække diverse udgifter som, husleje,el, varme, vask af håndklæder og lagner og delvis markedsføring (hjemmeside, flyers, annoncering)

Så skal jeg jo også betale 20% i moms og oveni skat .... ud af hver enkelt krone, er der dælme ikke meget tilbage til mig!!!

Mit spørgsmål går på, om det vil være mere smart at aftale et fast beløb, som jeg skal betale udlejer, eller om nuværende aftale er ok ... jeg kan ikke helt gennemskue det.

HJÆLP!

Hilsen Mette

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:57

Om sådan nogle aftaler er helt fint i kanten aner jeg ikke - men jeg har personligt min tvivl... men som sagt, jeg aner jo ikke noget om det.

Uanset, så skal du jo vurdere hvor meget du tror du kommer til at tjene - og hvad du normalt vil give for et lokale. Hvis 30% overstiger det du kan få et lokale til andre steder (inkl. de ting du får med her) så ville jeg nok finde et andet sted, hvor jeg vidste hvad jeg havde at gøre med. :)

Held og lykke med det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:15

Jeg ville aftale en fast pris, begynder du at have mange kunder, kan beløbet hurtigt overstige det som lokalet egentlige værdig..

Tilmeldt 8. May 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 08:21

Hej Mette

Hvis udlejer vil have 30% af din omsætning, så kommer det ikke til at hænge sammen. Du skal jo både betale forsikringer, skat, moms, inventar og du har vel også et vareforbrug. Snak med udlejeren om hvad hendes/hans kvadratmeteleje er og betalt så for det antal kvm du bruger, samt i kan deles om fællesareal som gang, toilet mv.

Jeg er mere betænkelig ved om du er parat til at være selvstændig, når du ikke kan overskue en så basal ting som denne. Du mangler evnen til at kunne opsætte et realistisk budget. Du vil komme udfor langt større udfordringer end denne i dit videre forløb.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 08:23

Hej

Det gælder bare om at komme igang,  - du skal blot huske ikke at binde dig for en længere periode.

Nu nævner du ikke noget om at du måske har kunder til opstarten, men ellers vil de første måneder jo være lidt sløje, og så er det jo en fordel "kun" at have udgifter der matcher omsætningen.

Skat skulle du have betalt under alle omstændigheder (lønmodtager/selvstændig) og da din husleje jo kan fratrækkes, - ser det ikke så sort/firkantet ud.

Der må også være en vis synergi i det at have lokaler sammen med en fodterapeut, og så at være massør.

Når du får succes, finder du såmænd alligevel ud af at tingene skal være anderledes end du forestillede dig fra start, og så er du meget bedre klædt på til at finde de helt rigtige lokaler. Skal du have lokaler nu, er der mange omkostninger forbundet med det,  og skal du så flytte ud af dem, kan det blive dyre lærepenge.

Michael

Fra Struer
Tilmeldt 7. May 10
Skrevet kl. 09:04

Hej Fantasiløs.

Tak for dit indlæg,... du lyder da ikke så fantasiløs endda ;)

Jeg forstår din betænkelighed - den har jeg såmænd også selv. Og ja, jeg har begrænset talent overfor tal og budgetter, - men jeg tror på det, jeg vil og kan derudover. Det skal i hvert fald ikke begrænse mig i at prøve min drøm af.

Hilsen Mette

Tilmeldt 8. May 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:35

Hej Mette

Det var heller ikke for at stoppe dig i din drøm. Men et iværksætterkursus er meget værdifuldt. Det kan samtidig give dig et værdifuldt netværk. Der gennemgår i alt fra forretningsplan, budgettter, bogføring, markedsføring, juristeri, forsikringer og 1000 andre ting. Du får måske allerede dine første kunder blandt dine medkursister Wink

Hvis ikke du klæder sig godt nok på , så ender du med personlig konkurs. Det viser al erfaring. Og det er ikke fordi du ikke er faglig dygtig til det du helst vil, men fordi du ikke er dygtig nok til alt det kedelige administrative.

Jeg er ked af, at jeg kommer til at lyde som djævlens advokat, men jeg ønsker ikke for dig at du bliver økonomisk ruineret.

hilsen

Per

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 10:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fantasiløs:
Hvis ikke du klæder sig godt nok på , så ender du med personlig konkurs. Det viser al erfaring. Og det er ikke fordi du ikke er faglig dygtig til det du helst vil, men fordi du ikke er dygtig nok til alt det kedelige administrative.

Det er ellers godt nok noget af et skræmmescenarie du der får opstillet for en allerede skræmt iværksætter.

Der er aldrig nogen der er gået personlig konkurs ved at betale en del af sin omsætning i den type forretning som behandler, så det ville måske være bedre at sætte tingene i perspektiv.

Man er nødt til at koldt og kynisk at se på etableringsomkostningerne (istandsættelse, depostitum (som man dog får tilbage, om alt går vel) og inventar m.m.) dette kan hurtigt beløbe sig til 50.000 ved egen lille butik eller lokale. Derefter er der de løbende omkostninger som husleje, forsikringer, el, vedligehold og andre småanskaffelser samt markedsføring..

Og for den type virksomhed er der ikke de store udfordringer.

Til trådstarter:

Som nogle har foreslået, så kan du jo lave en tidsbegrænset aftale, så du hurtigt kan komme videre, MEN spørgsmålet er om det ikke er bedre for dig at forhandle en bedre aftale på plads.

Det kunne f.eks. være en fast leje 1.500 - 2.000 per måned plus måske 10% af din omsætning eller en anden fordelingsnøgle som afspejler de faktiske muligheder. For der er jo væsentlig forskel på priserne forskellige steder og det har jo også stor betydning om der reelt er grundlag for din virksomhed.

Et samarbejde med et eksisterende sted kan meget vel vise sig at være en god idé, da der allerede er kunder i butikken og I begge kan nyde godt af samarbejdet. Derudover er der den psykologiske faktor ved at der er andre i nærheden at sparre med.

Jeg tror sandsynligheden for at du skal lykkes med din virksomhedsform er større hvis du har kollegaer i nærheden frem for hvis du bare er alene, man skal ikke underkende vigtigheden i det at have "kollegaer".

Du kan så, når det er stort nok, jo satse anerledes. DOG er der den fare, at hvis du indgår i et samarbejde, og så senere vil dit eget, så er muligheden for at han laver noget med en anden relativt stor, hvis det har været en succes.

Så tænk dig godt om, og giv et forslag som du har det godt med, og som du mener er ækonomisk bæredygtigt. Og endelig kan du også gøre det omsætningsafhængigt. Af de første 10.000 får han 30% de næste 5.000 20% og herefter 5% - betydende at hvis du omsætter for 20.000 så får han 3.000+1000+250 ialt 4.250 som vel er rimeligt hvis man har kunder.. og hvis du finder det for højt, så leg med tallene... Sæt det lavt så du kan forøge, for siger han ja med det samme..så satte du det for højt Smile

Køb ren argan olie her

Fra Struer
Tilmeldt 7. May 10
Skrevet kl. 10:11

Hej Per.

Jeg opfattede det heller ikke som en nedvurdering af min drøm, tværtimod! Jeg tager imod alle indlæg med kyshånd og ser det som hjælp til at blive bedre til netop det, jeg ikke er så god til. Så mange tak Smile

Jeg har allerede en mindre kundekreds, som jeg har masseret under mere private former og som jeg løbende har øvet mig på. De anbefaler mig og jeg kan mærke stor interesse allerede - og det er jo fantastisk!

Jeg påtænker også et iværksætterkursus eller i hvert fald et medlemskab af et iværksætternetværk ... og der er AMINO jo en god start.

Tak for din interesse.

Hilsen Mette

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 10:13

Hej Mette.

En husleje svarende til 30 % af omsætningen, ville jeg aldrig gå med til.

Selvom der i huslejen er indbefattet diverse ting som håndklæder og vask af samme, markedsføring, annoncering og flyers.

hvorfor ikke? Fordi håndklæder kan du købe meget billigt og at tage dem med hjem og vaske koster heller ikke det store. Markedsføringen kan du meget bedre styre når du selv kan bestemme hvornår, hvordan og hvor meget der skal annonceres m v.

Og forhåbentlig kommer du hurtigt op på en omsætning der overstiger kr. 10.000,- pr.md. og så begynder huslejen at være rimelig høj!

hvis du indgår en sådan aftale kræver det et meget grundigt forarbejde med at få udarbejdet en aftale der omfatter fælles markedsføringsplan m.m.

Hvis du tror på dit projekt, så vælg at betale en fast husleje fra dag 1.

Mange steder kan man lige ved med et beskedent depositum få nedsat husleje det første års tid, idet krisen har medført at der er alt for mange ledige lejemål. Det bør du udnytte!

Alternativ kan du overveje om virksomheden kan drives hjemmefra eller ved at investere i et såkaldt rugbrød eller en lukket trailer hvor du kan indrette dig med en massage briks og alt dit udstyr og så køre ud til kunderne og større arbejdspladser og tilbyde din ydelse.

Men det er korrekt som andre har anført at du skal få lavet en forretningsplan, budgetter m.m. og et iværksætter kursus er en mulighed en anden at tage kontakt til en iværksætter rådgiver.

Har du specifikke spørgsmål til dit iværksætter projekt må du gerne sende mig en PM og jeg giver dig noget gratis hjælp og rådgivning.

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)